• تاریخ : سه شنبه - ۱۳ - آذر - ۱۴۰۳
  • یادداشت - موسیقی نو - پایگاه خبری تحلیلی

    نگاهی به لزوم موسیقی شناسی قومی در ایران
    مرداد ۱, ۱۴۰۳

    نگاهی به لزوم موسیقی شناسی قومی در ایران

          یادداشت پیش رو پیرامون موسیقی شناسی قومی و لزوم وجود آن در ایران است. موسیقی نو:  اصلی عام و کلی وجود دارد که هرچه انسان به دست خود و با ذهن و اندیشه خود می آفریند باید بر آن اشراف داشته باشد. آفریده انسان محصول اندیشه انسانی است و در این میان، […]

    خطر بی هویتی فرهنگی و دینی در سایه بی توجهی به ساسی ها
    آذر ۱۴, ۱۴۰۲

    خطر بی هویتی فرهنگی و دینی در سایه بی توجهی به ساسی ها

          موسیقی نو؛ میثم امیراصلانی: ما از ابتذال آن ها می گوییم، آن ها اما این روزها نامشان و کلیپ هایشان در شبکه های اجتماعی و مخصوصا یوتیوپ ترند است. ما هر چه بیشتر حرصمان دربیاید و فحششان دهیم، آن ها نامشان بیشتر تکرار می شود و ویدئوهایشان بیشتر بازدید می خورد و […]

    حمایت پرند زاهدی از فیلم جوجه تیغی
    آذر ۲, ۱۴۰۲

    حمایت پرند زاهدی از فیلم جوجه تیغی

    موسیقی نو: پرند زاهدی نویسنده و فیلمساز که مدتهاست از فضای سینما دور است، مطلبی را در حمایت از فیلم جوجه تیغی به کارگردانی مستانه مهاجر منتشر کرد. در این یاداشت نوشته است: جوجه تیغی را باید دید! آنهم در سینما نه تماشای نسخهء نمایش خانگی اش, بعد ِ سررسیدِ زمان اکران…. پس به سینماهای […]

    رنج کشیدند که موسیقی این سرزمین، اصیل بماند، پابرجا و همیشگی
    آذر ۱, ۱۴۰۲

    رنج کشیدند که موسیقی این سرزمین، اصیل بماند، پابرجا و همیشگی

      موسیقی نو؛ میثم امیراصلانی در این مطلب، در همین محدودواژگان به تحریر درآمده، سعی شده دردی را مطرح کنیم به امید یافتن دوایی. بگذارید از اینجا آغاز کنم. از حدود ۲۰۰ سال پیش. از آن موقع که در هر گوشه این کشور هنرخیز و هنرمندپرور، موسیقی خاص و ویژه آن خطه وجود داشت. گیلان […]

    از تقلید صدای پرندگان تا عصر هدفونیک
    آذر ۱۲, ۱۴۰۱

    از تقلید صدای پرندگان تا عصر هدفونیک

    موسیقی نو: حمیدرضا ولیان؛ در آغاز، هرکسی برای دلِ خودش زمزمه می کرد، می خواند و می نواخت. به تقلید از پرندگان و حیوانات اطرافش، صداسازی می کرد. بَر چوب و سنگ و آنچه پیرامونش بود می زد تا طنین صدایش را بشنود و به آن نظم و ریتم دهد. گاهی از سر خشم و […]

    «فرید دهدزی» و یک تحلیلِ خوب و مرا ببوس
    آذر ۱۲, ۱۴۰۱

    «فرید دهدزی» و یک تحلیلِ خوب و مرا ببوس

    موسیقی نو: محمدرضا ممتازواحد | در واگویه‌های شفاهی که گاه به‌مکتوباتِ تاریخی نیز منجر می‌شود، تحریفاتی مشهود است که پس از گذشت دهه‌ها هنوز هم در هاله‌ای از ابهام بوده و متأسفانه حتی از جانب اهالی تحقیق و اصحاب اندیشه نیز، به‌طور مرتب، نقلِ قول و تکرارِ مکررات می‌شود. به‌عنوان نمونه؛ یکی از موضوعاتی که […]

    زنان خواننده و حسرت اجرا در «کنسرت بانوان»
    آبان ۲۵, ۱۴۰۱

    زنان خواننده و حسرت اجرا در «کنسرت بانوان»

              موسیقی نو: سروش بیمانی؛ بعضی از تصمیمات و قوانین نوشته و نانوشته و شیوه نامه ها در کشور ما از ابتدای اجرا تا ادامه که ممکن است دهه ها ادامه یابد، معلوم نیست بر چه اساس، مبنا و پایه ای انجام می شود. قصد طولانی شدن مقدمه را ندارم. یک […]

    این فالش خوان های مشهور!
    شهریور ۲۲, ۱۴۰۱

    این فالش خوان های مشهور!

        موسیقی نو: میثم امیراصلانی؛ در عالم موسیقی، بعضی از استادان و اهل فن اعتقاد دارند که صدای خواننده باید مثل صدای یک ساز باشد. کوک و دقیق. خواننده با حنجره خود نُت های مشخصی را اجرا می کند که در نهایت، یک ملودیِ مشخص را می سازد. ترتیب و توالی نت هاست که […]

    سنتی خوان هایی که فولکلور می خوانند
    شهریور ۱۹, ۱۴۰۱

    سنتی خوان هایی که فولکلور می خوانند

    / / موسیقی نو: حمیدرضا ولیان؛  در یک دسته بندی، خوانندگان موسیقی ردیف و کلاسیک ایران را می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول آن هایی که با موسیقی فولکلور شروع کردند و بعد از فراگیری موسیقی ردیف و پیشرفت در آن به عنوان یکی از خوانندگان موسیقی ردیف شناخته شدند و خوانندگانی […]

    «عثمان محمد پرست» بود که نوایی نوایی اش ماناست
    خرداد ۴, ۱۴۰۱

    «عثمان محمد پرست» بود که نوایی نوایی اش ماناست

      موسیقی نو؛ حمیدرضا ولیان در ۱۳۸۰ شمسی، سالن اصلی مرکز همایش های صدا و سیما، از چهره های شناخته شده و برجسته ایران زمین پر بود. شخصیت هایی که در رشته های مختلف فرهنگی، علمی، هنری، اجتماعی و… بیش از ده ها سال تلاش کرده بودند و اکنون بیش از دهه ها از عمرشان […]