این فالش خوان های مشهور!

 

فالش

 

موسیقی نو: میثم امیراصلانی؛ در عالم موسیقی، بعضی از استادان و اهل فن اعتقاد دارند که صدای خواننده باید مثل صدای یک ساز باشد. کوک و دقیق. خواننده با حنجره خود نُت های مشخصی را اجرا می کند که در نهایت، یک ملودیِ مشخص را می سازد. ترتیب و توالی نت هاست که روند اجرای ملودی را تعیین می کند. هرجای این اجرا، اگر نتی سر جای دقیق خود ادا نشود، اصطلاحا می گوییم که خواننده «فالش» یا خارج از نت خواند. اگر در اجرای یک ملودی چند ثانیه ای که متشکل از چندین نت است، خواننده مهارت لازم و دقت کافی را به کار نبندد، یک اجرای فالش طولانی از او می شنویم.

حالا فکر کنید که در دل یک کنسرت، چندین ساز در حال نواختن باشند و خواننده هم که در جاهای مشخص باید بخواند، بیشتر نت ها را غلط اجرا کند. احساس می کنی یک ساز ناکوک در میان سازها وجود دارد که صدایش بسیار آزاردهنده و گوش خراش است.

با مقدمه بالا می خواهیم به کنسرت های اخیر اشاره کنیم که خواننده های مشهور در آن کنسرت ها به شدت فالش یا خارج از نت خواننده اند.

کاری با آن هایی نداریم که بر اساس رابطه یا قراردادهای درصدپایین، خود را به یک تهیه کننده تحمیل می کنند و بعد از چند ترک، بساط کنسرت هایشان برپا می شود و بعد از چند صباحی به عنوان خواننده جای خود را در میان عامه مردمِ موسیقی نشناس باز می کنند. طرف صحبت ما خواننده هایی هستند که سالهاست می خوانند، خلاق و خوش صدا هستند، ملودی پردازی و تنظیم های خوبی در کارنامه شان هست و طرفداران متخصص و غیرمتخصص زیادی هم دارند.

/

/

خواننده های مطرح دنیا که کنسرت های متعددی در کشورهای مختلف برگزار کرده اند و دلیل اصلی محبوبیتشان صدای خوش و تسلط بر اجرا هست، هر چند وقت یک بار، استراحتی به بدن و صدایشان می دهند و از برگزاری کنسرت خودداری می کنند. حتی کنسرت های بلیط فروخته شده را به دلیل عدم آمادگی صدای ایده آل لغو می کنند. آن هم با تماشاگران ۱۰ یا ۱۵ هزار نفری. آن ها هم به دنبال کسب درآمد هستند. آن ها هم تحت مدیریت تهیه کننده های گردن کلفت موسیقی هستند. آن ها هم به شهرت روزافزون فکر می کنند. اما حرفه ای بودن برایشان اهمیت بیشتری دارد. آن ها برایشان مهم است که طی سالهایی که می خوانند، در اوج باشند و از نظر حرفه ای خللی در کارشان ایجاد نشود و نظر کرشناسان جهانی را هم علاوه بر مخاطب عادی جلب کنند.

خواننده های مشهور و جهانی، دایم زیر نظر پزشک متخصص چک آپ می شوند و به صورت دوره ای حنجره شان بررسی می شود و حواسشان به خوردن و نوشیدنشان هست. اما این مهم انگار در ایران جایگاه چندانی ندارد و تا خواننده ای دچار گرفتگی جدی صدا نشود، به پزشک مراجعه نمی کند. همین گرفتگی ها و آماده نبودن ها در خیلی مواقع می تواند اسباب فالش خواندن را برای خواننده های حرفه ای و کاربلد نیز فراهم آورد.

در آخر به شما پیشنهاد می دهیم عبارت « فالش خوانی» را در گوگل جستجو کنید و ویدیوهای مربوطه را تماشا کنید.

/