• تاریخ : چهارشنبه - ۵ - دی - ۱۴۰۳
  • هنرها - موسیقی نو - پایگاه خبری تحلیلی

    تجربه یک آهنگساز تئاتر در همکاری با کارگردان سینما
    آذر ۲۲, ۱۴۰۰

    تجربه یک آهنگساز تئاتر در همکاری با کارگردان سینما

        آهنگساز نمایش «خلوت بی‌همایون» که این روزها در تالار ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، از تجربه همکاری با علی ژکان در مقام کارگردان و تجربیات خود برای آهنگسازی تئاتر سخن گفت. موسیقی نو: «صابر جعفری» آهنگساز و نوازنده که طی سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف حوزه موسیقی به فعالیت مشغول است، در […]

    گفتگو با «فرشاد رضایی» نوازنده گیتاربیس/ تاثیرات شنیداری را بصورت تصویری در نقاشی پیاده می کنم
    آبان ۲۹, ۱۴۰۰

    گفتگو با «فرشاد رضایی» نوازنده گیتاربیس/ تاثیرات شنیداری را بصورت تصویری در نقاشی پیاده می کنم

         مریم رحیمی پور پژوهشگر هنر و موسیقی با فرشاد رضایی نوازنده گیتار بیس گپ و گفتی متفاوت داشته که با هم می‌خوانیم   موسیقی نو: فرشاد رضایی متولد ۱۳۵۶، تهران یکی از نوازنده‌های ساز «گیتار بیس» است که تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته نقاشی ادامه داده‌ است و طی […]

    دف و تنبور با رنگ نواخته می‌شود
    آبان ۲۹, ۱۴۰۰

    دف و تنبور با رنگ نواخته می‌شود

      خطوط ارادی و گاه تصادفی در مجموعه نقاشی‌های «هیرو شیخ‌الاسلامی» زمینه‌ای برای خلق خطوطی ریتمیک بر بوم نقاشی شده است تا رنگ، فرم و بافت به مثابه نٌت، ملودی سازهایی همچون دف، تنبور و شمشال را بنوازد. به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، نمایشگاه نقاشی‌های هیرو شیخ‌الاسلامی با عنوان نوای زروان جمعه گذشته (۲۱ آبان) در […]

    «ترصیع» در شعر و موسیقیِ فارسی
    آبان ۲۳, ۱۴۰۰

    «ترصیع» در شعر و موسیقیِ فارسی

      موسیقی نو – محمدرضا ممتازواحد | «ترصیع»، در زُمره‌ی آرایه‌های شعر و ادبِ فارسی است. در موسیقی ایرانی نیز، این مهمّ حایز اهمیت بوده و هست. این نوشتار می‌کوشد، ترصیع در شعر و موسیقیِ فارسی را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد. ۱. ترصیع در شعر و ادبِ فارسی «ترصیع»، اسم مصدر و در […]

    معماری و موسیقی
    آبان ۱۷, ۱۴۰۰

    معماری و موسیقی

          این نوشتار برآمده از تبادل نظر و گفتگوی استاد صدیق تعریف، ردیف‌دان و خواننده موسیقی اصیل ایرانی و دکتر بابک داریوش، استاد معماری و رئیس موسسه تحقیقاتی شیخ بهایی است.  صدیق تعریف، بابک داریوش       موسیقی نو: تمامی هنرهای ایرانی در ذات خود ریشه‌ای مشترک داشته که همانا ارتباطشان با عالم معانی و […]

    «رُمانس» در موسیقی ایرانی
    مهر ۲۵, ۱۴۰۰

    «رُمانس» در موسیقی ایرانی

        موسیقی نو: از موسیقی فارس – محمدرضا ممتازواحد | در حوزه‌ی موسیقی باکلام در فرهنگِ موسیقی ایرانی، «آواز»، حُکم و نقشِ «مادر» را ایفاء می‌کند. حتی «ساز»، با این‌که حایزِ تشخصِ جداگانه‌ای است، فارغ از برخی حالات و حرکاتِ خاصِ سازی، بسیار وابسته به‌آواز است. همان‌گونه که در نوشته‌های پیشینِ راقم این سطور […]

    زندگی هنری «لوریس چکناوریان»/ قهرمان موسیقی
    مهر ۱۲, ۱۴۰۰

    زندگی هنری «لوریس چکناوریان»/ قهرمان موسیقی

        موسیقی نو: شاید نتوان برای هر قهرمانی داستانی بیان کرد که جسمِ آدمی را نجات داده باشد، ولی می‌توان از قهرمان‌هایی گفت که روح را لمس می‌کنند، به اعماق آن نفوذ می‌کنند و آن را مسحور و مست به‌ پرواز در می‌آورند، با لمس روح وادار به رقص‌اش می‌کنند و درنهایت سیراب می‌کنند […]

    یادداشتی بر «تأثیر موسیقی بر داستان‌نویسی»
    مهر ۱۱, ۱۴۰۰

    یادداشتی بر «تأثیر موسیقی بر داستان‌نویسی»

        موسیقی نو: ذات انسان تخیل است و مانند امیال و غرایض حیوانی خود، خوردن و خوابیدن و امیال جنسی، برای او بسیار مهم است. تخیل باعث پیشرفت انسان و کشف ناشناخته‌ها شده است. دانشمند بزرگ فیزیک نظری آلبرت انیشتین که خود ویلیون نوازی حرفه‌ای بوده است از راه همین تخیل به جاده تاریک […]

    بررسی جایگاه و اهمیت «موسیقی در تئاتر»
    مهر ۱۱, ۱۴۰۰

    بررسی جایگاه و اهمیت «موسیقی در تئاتر»

     شاید آن زمانی که لودویک وان بتهوون موسیقی­دان شهیر گفت: «آنجا که زبان از سخن باز می‌ماند موسیقی آغاز می‌شود…» کمتر کسی فکر می‌کرد این جمله بار معنایی بسیار بالایی دارد. کمی توجه و دقت به این مطلب نشان می‌دهد که هنرمندان عرصه نمایش بهترین برداشت را از این جمله کرده‌اند./موسیقی در تئاتر موسیقی نو: هنگامی […]

    دلشدگان به روایت حسین علیزاده/ علی حاتمی ساز را با سینما به مردم نشان داد
    مهر ۴, ۱۴۰۰

    دلشدگان به روایت حسین علیزاده/ علی حاتمی ساز را با سینما به مردم نشان داد

        موسیقی نو: حسین علیزاده، آهنگساز برجسته و استاد عرصه موسیقی هنگامی که از مرحوم علی حاتمی نام برده می‌شود فروتنانه او را سعدی سینمای ایران می‌نامد و می‌گوید: «حاتمی ساز را با سینما به مردم نشان داد.» آثار به جای مانده از حاتمی این هنرمند فقید، هنوز هم زبانزد خاص و عام است. […]