نگاهی به نمایشگاه «نوای زروان»؛

دف و تنبور با رنگ نواخته می‌شود

دف و تنبور با رنگ نواخته می‌شود

 

خطوط ارادی و گاه تصادفی در مجموعه نقاشی‌های «هیرو شیخ‌الاسلامی» زمینه‌ای برای خلق خطوطی ریتمیک بر بوم نقاشی شده است تا رنگ، فرم و بافت به مثابه نٌت، ملودی سازهایی همچون دف، تنبور و شمشال را بنوازد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، نمایشگاه نقاشی‌های هیرو شیخ‌الاسلامی با عنوان نوای زروان جمعه گذشته (۲۱ آبان) در گالری آرت سنتر آغاز به کار کرد. هیرو شیخ‌الاسلامی در این نمایشگاه مجموعه آثاری شامل ۱۵ اثر را در معرض نمایش قرار داده که کانسبت آثار موسیقی منطقه کردستان است. وی که زاده و بزرگ شده منطقه کردستان است در این مجموعه نقاشی ها احساسات خود را از موسیقی این اقلیم به رنگ و فرم در آورده است. تاثیر موسیقی بر نقاشی در هنر مدرن و رابطه بین رشته ای آن در هنر معاصر همواره الهام بخش آثار هنرمندان بوده است.

واسیلی کاندینسکی (۱۸۶۶ تا ۱۹۴۴) نقاش و نظریه‌ پرداز هنری روس را می توان اولین هنرمندی نام برد که در آغاز قرن بیستم به رابطه نقاشی با موسیقی به خلق اثر هنرهای تجسمی پرداخت.

اعتبار بخشیدن به ناخودآگاه هنرمند در خلق اثر، از ایده‌های دادائیست‌ها و سوررئالیست‌هاست که ادراک حسی هنرمند می‌تواند در رابطه با تجربه اش از یک وضعیت، امکانی را برای رسیدن به نگاه شخصی در هنر رقم بزند.

دف و تنبور با رنگ نواخته می‌شود

هیرو شیخ‌الاسلامی در نمایشگاه «نوای زروان»

 

آثار نمایشگاه نقاشی نوای زروان تجربه زیسته شیخ‌الاسلامی، از منطقه ای است که موسیقی با هویتش گره خورده و می تواند به عنوان یک فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای مردم آن منطقه را بازتاب دهد. حضور موسیقی در جشن و عزا، هویت جمعی مردم این منطقه را شکل داده است.

این تجربه موسیقایی ادراک شیخ الااسلامی را نیز پدیدار کرده و ناخودآگاهی است که در بوم نقاش به خودآگاهی بدل می شود، تداخل خطوط ارادی و تصادفی بر بوم نقاش، امکانی برای انتزاع تغزلی‌ این آثار شده است.

خطوط ارادی که در اسکیس‌های مخدوش شده آثار وجود دارد، فیگورهایی از آیین های موسیقیایی جمعی را پدیدار می کند و سپس خطوط تصادفی تلاش دارد با رنگ، فرم، بافت و ریتم؛ بر سیال بودن اثر به نحوی تاکید کند که هر خط به مثابه نٌت، ملودی سازهایی همچون دف، تنبور، کمانچه و شمشال را بنوازد.

 

دَف و تنبور با رنگ نواخته می‌شود3

 

ناپایداری مجموعه آثار هیرو شیخ‌الاسلامی، می تواند استعاره‌ای از حرکت در موسیقی کردی باشد که انرژی آن به بوم نقاش منتقل شده و شیوه ای برای بیان درونی‌ احساسات هنرمند است.

آثار این نمایشگاه که نگاه متفاوتی به موسیقی، سازها، نوازندگان و خنیاگران موسیقی کردستان دارد؛ تازه‌ترین رویداد گالری آرت‌سنتر است که به برگزاری نمایشگاه نقاشی‌های هیرو شیخ‌الاسلامی اختصاص دارد.

هیرو شیخ الاسلامی متولد ۱۳۶۱ در سنندج و لیسانس معماری است. نقاشی را به صورت تجربی کار کرده و تا کنون چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی داشته است. نمایشگاه نقاشی در گالری ملک شاهی سال ۱۳۹۰، گالری هنر اربیل کردستان عراق ۱۳۹۱، گالری ثالث ۱۳۹۵ و شرکت در ۳۱ نمایشگاه گروهی ایران از جمله فعالیت‌های داخلیِ این نقاش بوده است.

نمایشگاه گروهی هنرمندان معاصر ایران در لیسبون پرتغال، پروژه مشترک آرت دام – پنج زن نقاش ایران و سوئد، نمایشگاه گروهی می‌تریا گالری هلند، آرت اکسپو دانژه در آلمان و نمایشگاه گروهی یونسکو در روسیه فعالیت‌های خارجیِ هیرو شیخ‌الاسلامی به حساب می‌آیند.

نمایشگاه نقاشی‌های هیرو شیخ‌الاسلامی از ۲۱ آبان تا ۲ آذر در آرت سنتر برپاست و علاقه‌مندان به نقاشی می‌توانند هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۱ به باغ انجمن خوشنویسان، بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی  آرت‌سنتر مراجعه کنند.