موسیقی نو: شاید نتوان برای هر قهرمانی داستانی بیان کرد که جسمِ آدمی را نجات داده باشد، ولی میتوان از قهرمانهایی گفت که روح را لمس میکنند، به اعماق آن نفوذ میکنند و آن را مسحور و مست به پرواز در میآورند، با لمس روح وادار به رقصاش میکنند و درنهایت سیراب میکنند روح آدمی را و گویی در آسمان درهای بهشت را پدیدار میکنند.
قهرمانی که هنرش خلق موسیقی است؛ هنری که هفت نُت آن بهرنگ هفت رنگ رنگینکمان است و هریک آوایی دارند که ارتعاش آنها رنگهای رنگینکمان را در روح بیدار میکند.
از قهرمانهای برجسته و شناخته شدۀ ایرانی ارمنیتبار که بر اساس شاهنامه فردوسی و داستان حماسی رستم و سهراب اپرایی نوشت که جهان را لرزاند. قدرتش داستان نافذ فردوسی بود و هفت نُت افسونگر (۱۹۶۳). رستم و سهراب در پانزدهمین جشنواره موسیقی فجر (۱۳۷۸) اجرا شد.
از سیمرغ فریدالدین عطار نیشابوری الهام گرفت، با آن سیمرغ را به پرواز در آورد و نمایش حرکات موزون (باله) سیمرغ را خلق کرد. در کنارش هم اولین اپرای کودکان ایران بهنام پردیس و پریسا را نوشت.
سپس در کنار تمام این کارها توانست اپرای خسرو و شیرین را بنویسد و باری دیگر در جهان موسیقی با اشعار ایرانی لرزهای بیندازد.
بهعنوان یکی از رهبران ارکستر برجسته نسل خود، رهبری ارکسترهای بینالملل در سراسر جهان را عهدا دار بوده. رهبر ارکستر اتریش، فیلارمونیک ارمنستان، فیلارمونیک سلطنتی انگلستان، فیلارمونیک سلطنتی لیورپول، ارکستر مجلسی انگلستان، ارکستر سمفونیک لندن، رهبر ارکستر ایالات متحده، کانادا، مجارستان، دانمارک، فنلاند، اتحاد جماهیر شوروی، تایلند، هنگکنگ، آفریقای جنوبی، رهبر مهمان در برزیل و متیهسوتا و ژاپن.
سال ۱۳۵۱ به عنوان رهبر ارکستر اپرای تهران منصوب شد و مدتی نیز رهبر ارکستر مجلسی رودکی را بر عهده داشت.
در شانزدهسالگی کُر چهارقسمتی خود را نوشت و در ارکسترای خود در تهران آن را اجرا کرد. او یگانه ایرانی است که در هفدهسالگی ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کرده است.
از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰ مدیر بخش سازِ اپرای دانشگاه مورهد شد.
سال ۱۹۷۰، از سوی وزیر فرهنگ ایران مقام آهنگساز مهمان در خانۀ اپرای رودکی به او پیشنهاد شد. در ۱۹۷۵ برای انتشار انحصاری آثار خود با کمپانی (آر. سی. ای)، قرارداد امضاء کرد. همچنین مدیر آرشیو موسیقی ملی ایران شد و تحقیق دربارۀ موسیقی فولکلور ایران و سازهای ملی و گردآوری آنها را بر عهده گرفت.
عالی بود