احسان عبایی: می‌خواهیم به دور از شتاب‌زدگی، مخاطب این آثار را درک کند و از آن لذت ببرد

به گزارش موسیقی نو احسان عبایی آهنگساز آلبوم دقیقه درباره‌ی این اثر می‌گوید: «آلبوم موسیقی «دقیقه» به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و با تلاش برای تولید قطعات کوتاه در حیطه موسیقی دستگاهی ایران با حفظ ارزش‌های هنری و موازین فنی و در جهت ایجاد رویکرد متفاوتی از جذابیت شنیداری برای مخاطبان موسیقی ایرانی، شکل گرفت. ایده ابتداییِ طراحی، ساخت و تولید مجموعه موسیقی‌های کوتاه از چند سال پیش و بر اساس نیاز مخاطبان موسیقی ایرانی- که موسیقی مورد علاقه خود را امروزه بیشتر از فضای مجازی جست‌وجو و دنبال می‌کنند؛ از یک سو و تلاش برای تولید قطعات کوتاه در حیطه موسیقی دستگاهی ایران با حفظ ارزش‌های هنری و موازین فنی و در جهت ایجاد رویکرد متفاوتی از جذابیت شنیداری برای مخاطبان موسیقی ایرانی، شکل گرفت.»

این آهنگساز درخصوص قابلیتهای موسیقی ایرانی برای ارائه در یک دقیقه بیان داشت: «بدون شک موسیقی ایرانی به ویژه در حیطهی موسیقی دستگاهی از امکانات بالقوه قابل توجه و متعددی برخوردار است که یکی از آنها قابلیت آفرینش و ارائه، توام با اختصار و ایجاز است و با کنکاش و تجربه‌ورزی در این حیطه، می‌توان به ظرفیت‌های آن بیش از پیش پی‌برد و در این راه پیش رفت. به هر اندازه که قابلیت بسط و گسترش در جمله‌بندی و نواختن، خواندن و آفرینش در موسیقی ایرانی وجود دارد، می‌توان در آن به ایجاز و اختصار هم دست یافت.»

آهنگساز آلبوم موسیقی کوتاه ایرانی «دقیقه» با اشاره به نحوه ارائه موسیقی ایرانی در قالب موسیقی کوتاه یک دقیقه‌ای اظهار داشت: «چنان که موسیقی دستگاهی با ساختار کلاسیک متعارَفِ خودش از گذشته تا به امروز در آثار بزرگان پیشین و معاصر به خوبی درخشیده و ثبت و ضبط شده، با تلاش و کاوش و بازشناسی امکانات و ظرفیت‌های کمتر دیده‌شده از حیث فرم و محتوا به موازات آفرینش‌های هنری و ادبی با محوریت اختصار و ایجاز در حیطه‌هایی همچون شعر، داستان  و یا فیلم کوتاه، امکان طبع‌آزمایی و خلاقیت و تولید خروجی‌های ارزشمند و ماندگار و تاثیرگذار را دارد.»

عبایی با بیان اینکه تولید و ارائه موسیقی‌هایی از این دست در جهت بی حوصلگی مخاطب تولید نمی‌شود، تصریح کرد: «انتشار چنین آثاری به خاطرِ نگاه دست‌اندرکاران این حیطه بیشتر به ایجاد جذابیت توام با تعمق و فرهیختگی در زمانی کوتاه است؛ به‌ویژه که همنشینی موسیقیِ جدی و اصیل با ادبیات کلاسیک و معناگرای ایران می‌تواند در بازگشت مخاطب به موسیقی و ادبیات کهن و معنوی و هنری این سرزمین موثر باشد.»
این آهنگساز درباره اختصاص جشنواره‌ای تحت عنوان موسیقی کوتاه برای تولید چنین آثاری گفت: «موسیقی‌های کوتاه هم در کنار سایر آثار هنری و ادبی کوتاه قابل اجرا و عرضه هستند؛ البته برای اجرای صحنه‌ایِ این شکل از موسیقی، بی‌گمان، به توجه و دقتی ویژه در انتخاب و حفظِ تعادل و توازن بین وحدت و تنوع و ایجاد هماهنگی در مضمون‌های موسیقایی و ادبی و نیز ابتکار عمل در طراحی و چیدمان و ارائه قطعات نیاز دارد که بتوان بیشترین جذابیت و تاثیرگذاری را در روند اجرا برای مخاطب فراهم کرد و باید امیدوار بود که با استقبال هنرمندان از طبع‌آزمایی و تجربه‌های هنرمندانه در این راستا و اقبال مخاطبان راستین موسیقی، رفته‌رفته شرایط و انگیزه لازم برای طراحی و برگزاری فستیوال‌های رقابتی و غیر رقابتی در این زمینه نیز فراهم شود.»

عبایی در خاتمه خاطر نشان کرد: «تلاش من به عنوان کسی که طراحی و ساخت قطعات این مجموعه را بر عهده داشته‌، همواره این بوده که در عین وفاداری به ارزش‌های هنری به گونه‌ای عمل کنم که در کوتاه‌ترین زمان که کمیت آن را یک دقیقه تعریف کرده‌ام بتوانم در حد توان به دور از شتاب‌زدگی و بدون حذف عناصر اصلی و مهم یک قطعه موسیقی اعم از باکلام یا بی‌کلام، مخاطب را با روندی منطقی و منسجم، توام با درک و لذت با قطعات این مجموعه همراه کنم.»