• تاریخ : یکشنبه - ۳۰ - اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • مقاله - موسیقی نو - پایگاه خبری تحلیلی

    غم‌آواهایی زیبا، متبلور درعشق اصیل
    خرداد ۲۹, ۱۴۰۲

    غم‌آواهایی زیبا، متبلور درعشق اصیل

     مهبد مکّی موسیقی نو: فیلسوف عرب، اسحاق کِندی تنها انسان را موجودِ پرتوپذیر از هنر و علم موسیقی نمی‌داند. چه که به این منظور، گویی حیوانات را نیز _به گونه‌ای_ از فهم این علم بهره‌ای است. او با اشاره به نام غیرانسان‌هایی همچون: دلفین ُ وال به گونه‌ی ویژه، ماهی‌ها به گونه‌ی خاصّ، گوسفند و […]

    جهانی شدن و موسیقی ایران زمین
    آذر ۱۲, ۱۴۰۱

    جهانی شدن و موسیقی ایران زمین

        Globalization  یا  Globalisation  واژه ای غربی است که به فارسی، جهانی شدن ترجمه شده است و برخی آن را جهانی سازی ترجمه کرده اند. موسیقی نو: بابک داریوش*؛ برخی از نظریه پردازان شروع «جهانی شدن» را مرتبط با امپراطوری های باستانی ایران و روم می پندارند، اما غالبا این پدیده را مترادف با […]

    هر آنچه در مورد گوش دادن به موسیقی در ماشین باید بدانید
    آذر ۱۳, ۱۴۰۰

    هر آنچه در مورد گوش دادن به موسیقی در ماشین باید بدانید

        گوش دادن به موسیقی در ماشین یکی از بهترین راه ها برای شاد نگه داشتن خود در رانندگی های طولانی و خسته کننده است. چه حال شما خوب باشد چه بد، وقتی صدای موسیقی سیستم استریوی ماشین خود را بالا می برید، حال و هوای شما در عرض چند ثانیه تغییر می کند. […]

    کولیان ایران روایت گر موسیقی قومی خاص
    آذر ۲, ۱۴۰۰

    کولیان ایران روایت گر موسیقی قومی خاص

      موسیقی کولیان ایران در حقیقیت نیمی از موسیقی سازی و ترانه ای ایران را در مناطق گوناگون کشور تشکیل می دهد.     موسیقی نو:  تاثیرات موسیقی کولیان بر موسیقی ایران هنوز پوشیده مانده است . اما هرکجا که اینان هنوز به عنوان موسیقی ورزان بومی فعالیت دارند نام این مقام یا آهنگها را […]

    مدرنیسم در موسیقی و نگرش آدورنو
    آذر ۱, ۱۴۰۰

    مدرنیسم در موسیقی و نگرش آدورنو

        مدرنیسم در وجه کلی‌اش گویی برای نظریه‌پردازان مارکسست مسئله‌آفرین است و مدرنیسم در موسیقی استثنایی بر این قاعده‌ی کلی نیست. درگیر شدن‌های شوستاکویچ با مدرنیسم در دهه‌ی ۱۹۳۰، همچو در اپرایش با عنوان لیدی مکبث از متسنک بود که وی را در برخورد مستقیم با حزب کمونیست قرار داد و او را وادار […]

    «ترصیع» در شعر و موسیقیِ فارسی
    آبان ۲۳, ۱۴۰۰

    «ترصیع» در شعر و موسیقیِ فارسی

      موسیقی نو – محمدرضا ممتازواحد | «ترصیع»، در زُمره‌ی آرایه‌های شعر و ادبِ فارسی است. در موسیقی ایرانی نیز، این مهمّ حایز اهمیت بوده و هست. این نوشتار می‌کوشد، ترصیع در شعر و موسیقیِ فارسی را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد. ۱. ترصیع در شعر و ادبِ فارسی «ترصیع»، اسم مصدر و در […]

    مکتب‌های موسیقیِ «ایرانِ فرهنگی» در گذر زمان ( بعد از عصر صفویه ) – بخش چهارم
    آبان ۱۸, ۱۴۰۰

    مکتب‌های موسیقیِ «ایرانِ فرهنگی» در گذر زمان ( بعد از عصر صفویه ) – بخش چهارم

    موسیقی نو: موسیقی فارس– محمدرضا ممتازواحد | حال، با تثبیت نظام ساختاری نوین موسیقی ایران (یعنی موسیقی دستگاهی) در مکتب موسیقی «قجریه» (امینی، ۱۳۹۹)؛ با تغییرات و تحولات سیاسی و اجتماعی در آن عصر به‌ویژه در دو دهه‌ی آخر این سلسله نیز، مواجهیم. صنعت ضبط صدا هر چند حدود سال‌های ۴- ۱۲۸۳ خورشیدی به‌ایران راه […]

    معماری و موسیقی
    آبان ۱۷, ۱۴۰۰

    معماری و موسیقی

          این نوشتار برآمده از تبادل نظر و گفتگوی استاد صدیق تعریف، ردیف‌دان و خواننده موسیقی اصیل ایرانی و دکتر بابک داریوش، استاد معماری و رئیس موسسه تحقیقاتی شیخ بهایی است.  صدیق تعریف، بابک داریوش       موسیقی نو: تمامی هنرهای ایرانی در ذات خود ریشه‌ای مشترک داشته که همانا ارتباطشان با عالم معانی و […]

    «تحریر» در زُمره‌ی مهم‌ترین و ساختاری‌ترین عناصرِ «آرایه»ای در موسیقی دستگاهی ایران
    آبان ۱۴, ۱۴۰۰

    «تحریر» در زُمره‌ی مهم‌ترین و ساختاری‌ترین عناصرِ «آرایه»ای در موسیقی دستگاهی ایران

          موسیقی نو: محمدرضا ممتازواحد | در زُمره‌ی مهم‌ترین و ساختاری‌ترین عناصرِ «آرایه»ای در موسیقی دستگاهی ایران، «تحریر» را بایستی مورد توجه و بررسی بیشتر قرار داد. «تحریرها» نیز چون «گوشه‌های ردیف موسیقی ملی»، به‌دو صورت بسیار کلی «مُدال» (مقامی) و «غیرمُدال» (غیرمقامی) قابل تقسیمند. تحریرهای مدال به‌غیر از این‌که حایزِ ملودی منحصربه‌خود […]

    موسیقی در دوران هخامنشیان /گمشده ای در تاریخ
    آبان ۹, ۱۴۰۰

    موسیقی در دوران هخامنشیان /گمشده ای در تاریخ

        موسیقی نو: حمیدرضا ولیان؛ دسترسی ما به ناریخ باستان ایران به چند جهت محدود است. از جمله اینکه، تحقیقات وسیع و مناسبی از بجامانده های تاریخی صورت نگرفته است؛ چه آن ها که کشف شده اند و چه آن ها که هنوز در زیر خاک این دیار کهن مدفونند. دیگر آنکه، میراث این […]