• تاریخ : شنبه - ۳ - آذر - ۱۴۰۳
  • جدیدترین - موسیقی نو - پایگاه خبری تحلیلی

    آشنایی با ساز بادی_برنجی توبا/سازی بزرگ با صدایی عمیق
    شهریور ۱۳, ۱۴۰۰

    آشنایی با ساز بادی_برنجی توبا/سازی بزرگ با صدایی عمیق

    موسیقی نو: ساز بادی برنجی توبا (به فرانسوی و انگلیسی: tuba) بزرگترین ساز در خانواده سازهای برنجی که ویژگی آن اندازه بزرگ و صدای عمیق آن است. همانند تمامی سازهای برنجی، صدا از طریق دمیدن هوا در داخل دهانه ساز تولید می‌شود. طرز کار توبا و باریتون یکسان است ولی طول این ساز دو برابر […]

    آشنایی با ساز بادی_برنجی ترومبون trombone
    شهریور ۱۳, ۱۴۰۰

    آشنایی با ساز بادی_برنجی ترومبون trombone

      موسیقی نو: ساز بادی برنجی ترومبون (به فرانسوی: trombone) یکی از سازهای بادی _برنجی(بادی_مسی) است؛ مانند ترومپت متشکل از لوله ای خمیده که قسمت بیشتر آن استوانه ای است و در انتها به ناقوسی نه خیلی گشاد ختم می شود و «دهانه»ای که فنجانی شکل است. اختلاف آن با ترومپت در مکانیسم به کار […]

    آشنایی با ساز بادی_چوبی بالابان
    شهریور ۱۳, ۱۴۰۰

    آشنایی با ساز بادی_چوبی بالابان

    موسیقی نو: ساز بادی چوبی بالابان یا بالامان (ترکی آذربایجانی : Balaban‎) ساز بادی استوانه‌ای دو نی(دولایه) به طول حدود ۳۵ سانتی‌متر که در ابتدا و به صورت اورجینال شش سوراخ انگشت داشت که اکنون به هفت یا هشت سوراخ انگشت می رسد . این ابزار موسیقی در بین مردمان ترک تبار علل خصوص بین مردم […]

    آشنایی با ساز بادی چوبی ابوا Oboe / مولد صدای معنوی
    شهریور ۱۲, ۱۴۰۰

    آشنایی با ساز بادی چوبی ابوا Oboe / مولد صدای معنوی

    موسیقی نو: ابوا، این ساز جزو ساز های بادی چوبی دو زبانه است. صدای جالب و تا حدی تو دماغی آن از بهترین رنگ های صوتی ارکستر است و به همین علت یکی از مطلوب ترین سازهای سلو محسوب می شود. خصوصا ملودی هایی که جوهره محلی(فولکلوریک) دارند. ابوا و ساز بزرگتر هم خانواده آن […]

    آشنایی با ساز زهی_مضرابی ماندولین/گلابی سازها
    شهریور ۱۰, ۱۴۰۰

    آشنایی با ساز زهی_مضرابی ماندولین/گلابی سازها

    موسیقی نو: ماندولین (mandolin یا mandoline)  یک ساز زهی کوچک‌تر از گیتار و تا حدی گلابی شکل و از خانواده لوت است. این ساز در قرن هجدهم در ایتالیا و آلمان از ساز ماندورا (mandora) مربوط به قرن شانزدهم گرفته شده است. شکل و اندازه‌های مدرن این ساز قویاً توسط سازنده ساز پاسکال ویناچیا (Pasquale Vinaccia) […]

    تک آهنگ «فریاد» عاشقانه ای از سعید کرمی منتشر شد
    شهریور ۱۰, ۱۴۰۰

    تک آهنگ «فریاد» عاشقانه ای از سعید کرمی منتشر شد

      تک آهنگ بی کلام «فریاد» به آهنگسازی و نوازندگی کلارینت سعید کرمی با همراهی ارکستری از کشور ترکیه در دسترس مخاطبان قرار گرفت.  به گزارش موسیقی نو به نقل از امور رسانه ای پروژه، اثر «فریاد» به آهنگسازی سعید کرمی و با همراهیِ ارکستری از کشور ترکیه منتشر شد. در توضیحات بعدی این تک آهنگ […]

    با نگاهی نو به موسیقی ایرانی آلبوم «مسیر» منتشر شد
    شهریور ۱۰, ۱۴۰۰

    با نگاهی نو به موسیقی ایرانی آلبوم «مسیر» منتشر شد

    آلبوم «مسیر» با هنرمندی رضا طریقت و یاشار یاری از نوازندگان و هنرمندان جوان موسیقی ایرانی در حال و هوایی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفت. موسیقی نو: به نقل از خبرگزاری مهر، «مسیر» عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشر شده در بازار موسیقی است، که با هنرمندی رضا طریقت و یاشار یاری در دسترس شنوندگان قرار گرفت. قبرستان […]

    آشنایی با ساز زهی_آرشه ای ویولنسل – چلو
    شهریور ۱۰, ۱۴۰۰

    آشنایی با ساز زهی_آرشه ای ویولنسل – چلو

      موسیقی نو: ساز زهی_آرشه ای ویولنسل، ویلنسل یا ویولون سِل (به فرانسوی: violoncelle) یا چلو (به انگلیسی: cello) سازی زهی و آرشه‌ای از خانواده ویولن است. صدای  این ساز در منطقه میانی سازهای این خانواده قرار دارد. ویولنسل از ویولن و ویولا (ویولن آلتو) بزرگ‌تر است و به عنوان یکی از ساز های بزرگ […]

    آشنایی با ساز زهی_مضرابی قانون/ساز کهن ایرانی
    شهریور ۹, ۱۴۰۰

    آشنایی با ساز زهی_مضرابی قانون/ساز کهن ایرانی

      موسیقی نو: قانون، یکی از کهن ترین سازهای زهی مضرابی ایرانی است که توانایی بیان گوشه های موسیقی ایرانی را دارد ولی مدت مدیدی است که در سرزمین ما ناشناخته مانده، در حالی که در کشورهای همجوار مثل ترکیه و کشورهای عربی به آن توجه بیشتری شده است. البته از نیم قرن پیش تا […]

    آشنایی با ساز زهی آرشه ای کنترباس (Double Bass)
    شهریور ۹, ۱۴۰۰

    آشنایی با ساز زهی آرشه ای کنترباس (Double Bass)

      موسیقی نو: ساز زهی آرشه ای کنترباس یا دوبل باس (به فرانسوی: contrebasse) بزرگ‌ترین و بم ترین ساز زهی آرشه‌ای است که به وسیلهٔ آرشه یا از طریق زخمه زدن (پیتزیکاتو) نواخته می‌شود. تاریخچه درباره منشاء این ساز هنوز اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی محققان معتقدند که این ساز برگرفته از ویولا است و برخی […]