استادان گمنام به صحنه جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌روند

عضو هیأت انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از حضور چهره‌های کمتر دیده شده بر روی صحنه‌ این جشنواره خبر داد که بسیاری از آنها کسوت استادی در این حوزه دارند.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، دامون شش بلوکی اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهم جشنواره امسال، ایجاد سامانه‌ای بود که هنرمندان اطلاعات خود را در آن بارگذاری می‌کردند و این امر به ایجاد یک بانک اطلاعاتی از هنرمندان موسیقی نواحی ایران منجر شد. امیدوارم این سامانه در سال‌های آینده تکمیل شود زیرا با اینکه هدف از ایجاد این سامانه ثبت نام در جشنواره بود اما کارنامه هنرمندان و سازهای تخصصی آنها نیز ثبت شد.

وی ادامه داد: پژوهشگران موسیقی هر منطقه برای ثبت اطلاعات هنرمندان در این سامانه همکاری کردند تا استادان پیشکسوت که دسترسی به اینترنت برای آنها مقدور نیست، ثبت نام شوند.

عضو هیأت انتخاب جشنواره، گفت: حدود ۲۰۰ اثر به جشنواره رسید که اتفاق خوبی بود چرا که از همه مناطق ایران اثر داشتیم؛ استفاده از واژه داوری برای انتخاب این آثار مناسب نیست زیرا هر منطقه‌ای ارزش‌های موسیقی ویژه ای دارد اما انتخاب آثار بر اساس محورها و اولویت‌های تعریف شده در جشنواره صورت گرفت.

شش بلوکی افزود: موضوع اصلی جشنواره امسال، وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران بر اساس محورهای سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قومی و بین قومی تعریف و باعث شد طیف بیشتری از هنرمندان در این رویداد شرکت کنند. انتخاب آثار هم بر اساس این تعریف صورت گرفت و اگر اثری انتخاب نشد دلیل بر ضعف آن هنرمند نیست بلکه اولویت ما در انتخاب موضوع جشنواره است.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در انتخاب برای ما مهم بود، حضور چهره‌های شاخص موسیقی نواحی در جشنواره محسوب می‌شد که در رشته هنری خود، استاد هستند اما به هر دلیلی فرصت حضور روی صحنه نداشتند. امسال شاهد چهره‌های جدید با توانایی‌های بالا هستیم؛ چهره‌هایی که تازه‌کار نیستند اما آن‌طور که باید دیده نشدند.

شش بلوکی گفت: در بعضی مناطق ایران مثل شمال تا جنوب و شرق تا غرب استان خراسان تنوع رپرتوار و ساز وجود دارد و باید از ظرفیت این استان استفاده کنیم. استفاده از همه ظرفیت‌ها در توان یک جشنواره در سال نیست اما جشنواره امسال رنگ‌آمیزی خوبی دارد و سعی کردیم از هر رپرتوار یک نماینده داشته باشیم.

عضو هیأت انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی ایران، اظهار داشت: بعضی مناطق، استقبال بیشتری از جشنواره کردند و در برخی مناطق آثار کمتری داشتیم که به دلیل جاری بودن موسیقی در زندگی روزمره اقوام است. در بین مردم تربت جام، موسیقی همیشه جاری است اما در برخی نقاط مرکزی ایران، پسران راه پدران را ادامه ندادند و موسیقی در زندگی روزمره‌شان کمرنگ شده است.

به گفته شش بلوکی، در زمینه موسیقی نواحی ایران، ظرفیت‌های زیادی داریم و در طول سال می توانیم جشنواره‌های متعددی برگزاری کنیم. ایران به تنهایی به اندازه یک قاره تنوع موسیقایی دارد و امکان افزودن بخش بین‌المللی به جشنواره وجود دارد.

وی تاکید کرد: موسیقی نواحی فقط یک ژانر نیست بلکه در دل خود، ادبیات و تاریخ شفاهی و آیین‌های مهمی جای داده است که شناسنامه یک قوم محسوب می شود.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ در شهر کرمان و با حمایت دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری انجمن موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار می شود.