یک دقیقه سکوت به یاد زنده‌یاد داریوش مهرجویی در سومین جشنواره فیلم کُردی «مسکو»

به گزارش موسیقی نو یک دقیقه سکوت به یاد زنده‌یاد داریوش مهرجویی در سومین جشنواره فیلم کُردی «مسکو»
«مارگاریتا کاراتینا» مدیر روابط بین‌الملل کنسرواتوار چایکوفسکی به تماشای فیلم «تنبور» نشست.

ما تمایل داریم که از آن‌ها اطلاع داشته باشیم و شما هم لطفاً با ما همکاری کنید تا به شیوه آکادمیک و علمی پرده از این رازهای یارسان برداریم. لطفاً از در حوزه کاربردی هم با ما همکاری کنید تا افرادی که در حوزه خوانندگی و نوازندگی مقامات تنبور، فعال هستند در اینجا حضور داشته باشند و برای ما ثابت کنند که چه فرقی میان مقام‌های تنبور و ردیف‌های دستگاهی ایران وجود دارد. 

همکاری مشترک با کنسرواتوار چایکوفسکی

در پایان این نشست، «فرید الهامی» کارگردان فیلم مستند «تنبور» گفت: در طول ۱۵ سال گذشته که بر روی ساز تنبور و مقامات آن تحقیق کرده‌ام، در حال نگارش سه کتاب هستم که هنوز منتشر نشده‌اند؛ همه مقام‌های تنبور را نت‌نویسی کرده‌ایم و اسطوره‌های هر مقام را نیز در این کتابها شرح کرده‌ام. می‌توانیم به صورت مشترک با کنسرواتوار چایکوفسکی برای انتشار موسیقی و تاریخ کُرد و یارسان و نیز معرفی تاریخ موسیقی کُردستان اقدام کنیم و آن را در سراسر جهان منتشر نماییم. در مورد ردیف هم باید گفت که ریشه ردیف موسیقی ایرانی، برگرفته از مقام‌های مناطق مختلف ایران است.

اکران ۴۲ فیلم از کشورهای آلمان، اسپانیا، سوئد، یونان، عراق، سوریه، ترکیه و ایران

سومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» Moscow با هدف انعکاس فرهنگ و تاریخ کُرد و همچنین زندگی مدرن این ملت، با نمایش ۴۲ فیلم‌ در بخش‌های رقابتی شامل؛ ۵ فیلم بلند، ۷ فیلم مستند و ۲۷ فیلم کوتاه از سینماگران کشورهای آلمان، اسپانیا، سوئد، یونان، عراق، سوریه، ترکیه و ایران، ۳ فیلم در بخش «نمایش ویژه»، شب سینمای کُردی و نمایشگاه هنری و فرهنگی تا روز ۲۷ مهر ماه جاری (۱۹ اکتبر ۲۰۲۳) در سالن‌های مرکز سینمایی «کارو اتروم» Caro Atrium در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه ادامه خواهد داشت.

عکس‌ها: منصور جهانی

برای اطلاع بیشتر: 

www.moscowkff.ru

 

مدیریت روابط عمومی سومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو»