گوگل اعلام کرد: امینِم درگذشت

به گزارش موسیقی نو گوگل در باکس بیوگرافی نتایج جست‌وجو اعلام کرده بود که امینم، رپر معروف آمریکایی، درگذشته است.

گراف دانش گوگل (جعبه‌ی اطلاعاتی که در کنار نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شود) به اشتباه اعلام کرد که امینم، رپر ۵۱ ساله، در مادیسون ایالت ویسکانسین، در تاریخ ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) درگذشته است.

سخنگوی موتور جست‌وجوی گوگل به نیوزویک گفت که گراف‌های دانش گوگل از منابع مختلفی در سراسر اینترنت، از جمله ویکی‌پدیا، به دست می‌آیند.

هنگامی که این شوخی در ویکی‌پدیا، اطلاعات بیوگرافی امینم را در نتایج گوگل تغییر داد و ادعا کرد که او درگذشته است، طرفداران صنعت موسیقی به‌شدت نگران شدند.

یکی از طرفداران امینم در ایکس نوشت: «اینطوری مرا نترسانید.» کاربری دیگر نوشت: «کسی که باعث این اتفاق بوده را بازداشت کنید، او باعث حمله‌ی قلبی من شد.»

به گفته نماینده‌ی گوگل، موتور جست‌وجو سیستم‌هایی برای شناسایی دارد که اگر منابع اطلاعاتشان توسط دیگران تغییر یافته باشند، آن‌ها را تشخیص دهد. این فناوری معمولاً به خوبی اطلاعات تقلبی را کشف می‌کند، اما گاهی دچار خطا می‌شود.

هنگامی که سیستم دچار اشتباه می‌شود و افراد، گوگل را از بروز خطا مطلع می‌کنند، غول دنیای جست‌وجو به‌سرعت در صدد اصلاح آن بر می‌آید.

امینم تنها سلبریتی‌ای نیست که قربانی شوخی ویکی‌پدیا شده است. Rapper Bia نیز صفحه‌ی ویکی‌پدیایش دستکاری شد و گوگل مرگ این خواننده‌ی ۳۲ ساله را نیز مانند امینم در تاریخ ۱۰ دسامبر اعلام کرد.

ویکی‌پدیا به‌عنوان دانشنامه‌ی آنلاین رایگان، وابسته به محتوای تولید شده توسط داوطلبان است. این سایت که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شده و توسط بنیاد غیرانتفاعی ویکی‌مدیا اداره می‌شود، اجازه‌ی افزودن لینک‌های منبع را می‌دهد، اما فرآیند ویرایش منبع‌باز آن باعث ایجاد اختلاف شده است.

هر کسی می‌تواند مطالب ویکی‌پدیا را ویرایش کند که این امر ممکن است منجر به ورودی‌های تعصب‌آمیز یا گسترش احتمالی اطلاعات اشتباه شود.

به هر حال، ویکی‌پدیا یکی از محبوب‌ترین سایت‌ها در اینترنت است و فقط در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲) بیش از ۴٫۵ میلیون بازدیدکننده جذب کرده و طبق گفته‌ی سیمیلاروب، هفتمین وب‌سایت پربازدید سال ۲۰۲۳ بوده است.