پینک فلوید و راجر واترز عصیانگر

 

 

 

 ششم سپتامبر سالروز تولد هنرمندی است که نقشی اساسی در راه اندازی گروه موسیقی راک «پینک فلوید» بازی کرد. این گروه از مشهور و موثرترین گروه‌های این نوع از موسیقی بود. گزارش زیر به زندگی راجر واترز، این  خواننده، موسیقی دان، شاعر و نوازنده انگلیسی می پردازد.

 

/

هوش ربودگان!

موسیقی نو: نام او راجر جرج واترز است و ۷۹ سال دارد. ملیتش انگلیسی است و خوانندگی، آهنگ و ترانه سرایی و گیتاربیس نوازی را پیشه خود کرده است. از او به عنوان یکی از مبدع ترین ترانه سراها و تهیه کنندگان موسیقی راک در تاریخ یاد می کنند.

سال ۱۹۶۵ در کنار نیک میسن، ریچاد رایت و سیدبرت گروه موسیقی راک پینک فلوید را راه انداخت.

/

پینک فلوید و فرزند منتقد یک کمونیست دو آتشه
اعضای گروه«پینک فلوید»

/

موسیقی راک نوعی از موسیقی عامه پسند است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی تحت نام راک اند رول وارد بازار موسیقی شد. نام راک، اسم کوتاه شده راک اندرول است. این نام از فعل to rock که به معنای جنباندن و تکان خوردن است، گرفته شده است.

واترز سبک ویژه ای از موسیقی سایکدلیگ راک را در دهه ۱۹۶۰ راه انداخت. سایکدلینگ به معنای هوش ربودگی یا عالم هوش ربودگان، نام خرده فرهنگی است که دال بر شیوه زندگی متاثر از مصرف روان گردان ها در عالم هنر است.

فرزند یک کمونیست دو آتشه

راجرز زندگی آرامی نداشت. پدرش یک کمونیست تند و تیز و مخالف جنگ بود که ناچار در جنگ جهانی دوم شرکت کرد و کشته شد؛ راجرز آن موقع ۵ ماهه بود. این فقدان در برخی آثار راجرز به خصوص وقتی ببرها آزاد شدند و دیوار، نمود دارد.

/

پینک فلوید و فرزند منتقد یک کمونیست دو آتشه
واترز در جوانی

/

آثار راجرز سرشار از سوءظن به دولت، نظام آموزشی و قوای نظامی است. او در وقتی ببرها آزاد شدند می سراید: همه جا تاریک بود و زمین یخ بسته بود وقتی که ببرها آزاد شدند هیچ‌کس از هنگ ارتش سلطنتی انگلستان زنده نماند. آنها پشت سر جا مانده بودند، بیشتر مرده بودند و بقیه هم جان می‌کندند؛ و چنین بود که فرماندهی جنگ، پدرم را از من گرفت… شاه جورج مهربان! وقتی خبر مرگ پدر مرا شنید برای مادرم پیام فرستاد. آن پیام شکل یک طومار بود و طلاکوب شده بود؛ فقط همین! این طومار را در کشوی عکس های قدیمی پدر و مادرم پیدا کردم. هنوز هم هر وقت آن را به خاطر می آورم چشمهایم از اشک خیس می شود. اعلیحضرت آن را با مهر لاستیکی مخصوص خود مهر زده بود!

ال اس دی، قاتل زندگی هنری رهبر پینک فلوید

او بین سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۵ عضوی از گروه پینک فلوید بود. اما پس از جدایی سیدبرت به عنوان ترانه سرا و مفهوم دهنده اصلی آهنگ های این گروه راک، در موفقیت های این تیم نقش به سزایی داشت.

پینک فلوید همان طور که گفته شد سال ۱۹۶۵ شروع به کار کرد. این گروه تحت رهبری سیدبرت با انتشار نخستین آلبوم خود به نام نی زن بر دروازه های سپیده دم، به گروهی مشهور تبدیل شد.

/

پینک فلوید و فرزند منتقد یک کمونیست دو آتشه
پینک فلوید در ۱۹۷۳. از چپ به راست: گیلمور، میسن و واترز.

/

آلبوم شامل اشعاری ناآشنا درباره فضا، مترسک ها، دوچرخه ها و دورف ها بود. دورف‌ها در اساطیر ژرمن‌ها، موجوداتی‌اند که در غارها و کوه‌های زمین زندگی می‌کنند و معمولاً آهنگر و معدنچی و صنعتگر هستند.

اما موفقیت سیدبرت چندان طول نکشید و اعتیاد شدید او به ماده مخدر توهم زای ال اس دی، باعث حذف او از گروه و آمدن شخصی به نام دیوید گلیمور به پینک فلوید شد.

/

پینک فلوید و فرزند منتقد یک کمونیست دو آتشه
«سیدبرت» رهبر پینگ فلوید که به خاطر مصرف بیش از حد ال اس دی و توهمات ناشی از آن از گروه اخراج شد

/

جدایی از پینک فلوید

با خروج سیدبرت، واترز شاعر اصلی ترانه های گروه شد. موفقیت این گروه روز به روز بیشتر شد و اعضای پینک فلوید با ارائه آلبوم هایی پر از اشعار انتقادی چون نیمه تاریک ماه، کاش اینجا بودی، جانوران و دیوار زبانزد محافل موسیقی دنیا شدند.

/

پینک فلوید و فرزند منتقد یک کمونیست دو آتشه
پوستری از فیلم «دیوار». فیلمنامه این فیلم انتقادی توسط راجرز واترز نوشته شد

/

این ۴ آلبوم تا سال ۲۰۱۳، بیشتر از ۲۵۰ میلیون نسخه در دنیا به فروش رفت.

اما میانه راجرز بعد از مدتی با اعضای گروه به هم خورد و او پینک فلوید را ترک کرد. او در سال ۱۹۹۰ میلادی، یکی از عظیم ترین کنسرت های تاریخ به نام دیوار برلین برگزار کرد که دویست هزار بیننده در این کنسرت حضور یافتند.

راجرز در سال ۲۰۰۹ آلبوم دیوار را به صحنه برد تا به گفته او، نسل جدید نیز با این آلبوم کم مانند آشنا شوند.

/

پینک فلوید و فرزند منتقد یک کمونیست دو آتشه
پینک فلوید در ژانویه ۱۹۶۸. یکی از معدود تصاویری که هر پنج عضو گروه در کنار هم ایستاده‌اند.گیلمور، میسن، بَرِت، واترز و رایت

/

زندگی زناشویی

راجرز تا کنون ۵ بار ازدواج کرده است. آخرین همسر او کمیلاچاوش است که راجرز خبرش را سال ۲۰۲۱ از طریق توئیتر به اطلاع علاقه مندانش رساند.

/

پینک فلوید و فرزند منتقد یک کمونیست دو آتشه
«هی اولمرت!‌ از این سرزمین برو». وارتز اسپری به دست در حال نوشتن شعاری ضد اسرائیلی بر روی دیوار 

//

/