مهدی آذرسینا؛ هنرمندان جشنواره موسیقی جوان دیده نمی شوند

 

مهدی آذرسینا، داور بخش کمانچه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، گفت: بسیاری از شرکت کنندگان جشنواره موسیقی جوان، ردیف‌های موسیقی ایرانی را حفظ هستند اما جایی برای دیده شدن ندارند.

موسیقی نو: به نقل از پایگاه خبری پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، مهدی آذرسینا، نوازنده پیشکسوت کمانچه و داور جشنواره پانزدهم در خصوص تاثیر جشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و کشف استعدادهای جوان، گفت: جشنواره موسیقی جوان به واسطه استمرار در برگزاری، پیشرفت خوبی داشت اما فقط برگزاری چنین رویدادی نمی تواند در رشد، اشاعه و ترویج موسیقی متعالی ایران برای جوانان کافی باشد.

وی ادامه داد: جشنواره از نظر کیفیت بسیار منصفانه و بی طرفانه فراخوان می دهد. قطعات اجرایی برای جوان ها در ۲ مرحله توسط استادان موجه تعیین می شود. برای داوری نیز استادان مطرح موسیقی حضور دارند و برای هر ساز چندین نفر  نظر می دهند؛ در نتیجه همه امور با دقت و درستی کامل صورت می گیرد اما کافی نیست.

اگر جشنواره به دنبال ترویج موسیقی درست و جدی بین مردم و جوانان است، حمایت رسانه‌های عمومی و جمعی ضروری به نظر می رسد.

این نوازنده کمانچه با اشاره به نقش صدا و سیما در معرفی هنرمندان نسل جوان، تاکید کرد: رسانه ملی هیچ گاه توجه خاصی به این جشنواره نداشت، این در حالی است که در دوره های مختلف جوانانی داشتیم که چندین دوره پشت سرهم برگزیده شدند. بسیاری از آنها ردیف های موسیقی ایرانی را حفظ هستند و با انگیزه و تلاش به جشنواره می آیند اما جایی برای دیده شدن ندارند.

آذرسینا این سوال را مطرح کرد که چه اشکالی دارد تصویری از آنها با ساز به دست مثل فوتبالیست ها یا هنرپیشه‌های بدون شهرت در تلویزیون نشان داده شود؛ این موضوع به آنها انگیزه می دهد.

نوازنده پیشکسوت کمانچه، جشنواره موسیقی جوان را تا امروز موفقیت آمیز دانست و خاطرنشان کرد: رپرتوار اجرایی را داوران تعیین کردند، بنابراین شرکت کنندگان در این جشنواره باید موارد مشخص شده را اجرا می کردند.

وی افزود: داوران کمانچه با دقت، آثار شرکت کنندگان را بررسی کردند اما اجراها نشان می داد از نظر معلم کمبود داریم. بسیاری از جوانان بر اساس آلبوم‌های موسیقی من یا سایر هنرمندان کمانچه یا با تمرکز بر کتاب من که تنها ردیف کمانچه است، اجرا کردند؛ البته اشکالی هم ندارد ولی معلم و راهنما برای نظارت بر تمرین آنها وجود ندارد.

داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، ادامه داد: در این دوره هنرجویی که آماده، تند و چالاک کمانچه بزند و برداشت و تلقی اش از کمانچه، موسیقی، حس و حالی که نواختن موسیقی ایرانی و تکنوازی در موسیقی ایران در کارش داشته باشد، به صورت مطلوب نبود اما جای قدردانی دارد.

این مدرس موسیقی با اشاره به اینکه برای هنرجویان کمانچه باید چاره‌ای اندیشیده شود، بیان کرد: در شرایط کنونی، شاید کلاس و معلم برای همه سخت باشد. کمانچه نوازان بسیار مردمی هستند و برای ارتقای کار نوازندگی‌شان باید چاره‌ای اندیشید.

آذرسینا در خصوص همراهی اساتید موسیقی ایران در جایگاه داوران جشنواره، اظهار داشت: داوری ظریف و شکننده است و شخصی که در مقام داور، جوانان را به طرف ذهنیت خود می کشاند باید شناخت کافی و کامل داشته باشد تا درست قضاوت کند.

به گزارش موسیقی نو داوری‌های مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود.