لحظه ناب دو نوازنده در آلبوم «در برابر جاذبه»

 

 

آلبوم «در برابر جاذبه» با هنرمندی «مهدی باقری» و «گرگ آلیس» در قالب یک اثر بینافرهنگی موسیقایی پیش روی مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی تلفیقی قرار گرفت.

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرنگار مهر، «در برابر جاذبه» عنوان یکی از آلبوم‌های تازه منتشرشده در بازار موسیقی است که طی روزهای گذشته با هنرمندی مهدی باقری و گرگ آلیس در قالب یک اثر بینافرهنگی و بین‌المللی در دسترس شنوندگان این نوع آثار موسیقایی قرار گرفته است.

مهدی باقری آهنگساز و نوازنده کمانچه از جمله هنرمندانی است که موسیقی را نزد رامین تفضلی با نوازندگی تمبک آغاز کرد. او سپس برای فراگیری ساز کمانچه نزد هنرمندانی چون اردشیر کامکار و کیهان کلهر بهره برد.

این هنرمند تاکنون کنسرت‌های متعددی را در کشورهای مختلف برگزار کرده و در فستیوال‌های و سالن‌ های بین‌المللی اجرای موسیقی برنامه‌های زیادی را پیش روی مخاطبان قرار داده است. این در حالی است که برگزاری کنسرت مشترک با گروه کُر رادیو برلین و اجرا در چندین تالار معروف کشورهای اروپایی و آمریکایی از دیگر فعالیت‌های باقی در عرصه موسیقی محسوب می‌شوند.

بنابر آنچه در پیشینه موسیقایی مهدی باقری آمده است، وی برای شناساندن موسیقی ایرانی در سخنرانی‌ها و جلسات آموزشی متعددی شرکت کرده است. این هنرمند فعالیت‌هایی را نیز در زمینه موسیقی فیلم، موسیقی تلفیقی و موسیقی سنتی ایران انجام داده و تاکنون نیز آثار نمادینی را موسیقیدان‌های شناخته شده جهان منتشر کرده که از جمله مهم‌ترین این آثار می‌توان به ضبط و انتشار ردیف دوره‌های عالی علی اکبر شهنازی، آلبوم «در ابرهای دور»، آلبوم «پروژه موسیقی ایران آفریقا»، آلبوم «خورشید»، آلبوم «در همین دور دست» و آلبوم «یادگار کهن» اشاره کرد.

در معرفی گرگ آلیس نوازنده درامز هم آمده است: گرگ آلیس یکی از نوآورترین درامرها در جهان شناخته می‌شود. او در سبک‌های مختلف موسیقی غرب و شرق فعالیت کرده است با برترین هنرمندان موسیقی بیش از سی کشور دنیا از جمله میکی هارت، ذاکر حسین و بسیاری دیگر، آثار متعددی را ضبط و اجرا کرده است.

این هنرمندان تاکنون آلبوم‌های متعددی را نیز منتشر کرده که تعداد زیادی از آن‌ها نیز مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. ساز و موسیقی‌اش را می‌توان در بیش از صد و پنجاه فیلم و سریال و بازی‌های ویدئویی از جمله ماتریکس، مرد آهنی، نگهبانان کهکشان، جنگ سامورایی، خدای جنگ آثار دیگر شنید.

او به‌ عنوان مدافع پرشور ریتم درمانی، پروژه‌ای با نام ریتم فام را به‌ عنوان راهی برای تشویق اهمیت ریتم و فرکانس ارگانیک از طریق ضبط آثار و اجرای زنده بنا نهاد و برای معرفی این پروژه سخنرانی‌های متعددی در کنفرانس‌ها و موسسات معتبر در سراسر جهان انجام داده است.

/

آلبوم «در برابر جاذبه» منتشر شد/ شنیدن لحظه ناب دو نوازنده

/

گرگ آلیس و مهدی باقری درباره این آلبوم نوشته‌اند:

در جولای ٢٠١۵ مهدی و من برای اجرای کنسرتی در فستیوال «دِ پولینیاک» به گیدل فرانسه دعوت شدیم. این سی‌وپنجمین سال برگزاری این جشنواره معتبر موسیقی کلاسیک بود که هرساله توسط «پرنسس کنستانس دِ پولینیاک» برگزار می‌شد.

با علم به اینکه شبیه هیچیک از مجریان دیگر نخواهیم بود، تصمیم گرفتیم به‌جای اجرای مجموعه‌ای از پیش آهنگسازی شده، کنسرتمان را به‌صورت بداهه اجرا کنیم. برای آماده‌شدن، در استودیوی من در تپه‌های هالیوود گرد آمدیم و روی ریتم‌ها و ملودی‌های مختلف بداهه‌نوازی کردیم. تنها برای شنیدن ایده‌هایمان، میکروفون Neumann TLM ۱۰۳ برای کمانچه و AKG-C۴۱۴ و Shure SM۵۷ برای پرکاشن‌هایم گذاشتم و دکمه ضبط را فشار دادم و شروع به نواختن کردیم. میکسی ساده از کار انجام دادم و بدون آنکه دوباره گوشش بدهم برای مهدی فرستادم.

ما به فرانسه رفتیم و کنسرتمان را اجرا کردیم. حدود یک یا دو سال بعد مهدی که در حین جستجوی فایل‌هایش، اتفاقی فایل ضبط‌شده آن روز را شنیده بود، با من تماس گرفت و گفت که کار را بشنو؛ به‌نظرم کار خوبی شده است. از روزی که کار را ضبط کردیم حتی به آن فکر هم نکرده بودم. فایل پروژه را باز کردم و دیدم که فقط دو میکروفون برای پرکاشن‌هایم گذاشته‌ام. با خود گفتم که این به‌هیچ وجه نمی‌تواند یک آلبوم بشود. اما شروع کردم به شنیدن تِرک‌ها و اندکی تمیز کردن صداها، فقط همین.

هرچه می‌شنوید لحظه ناب دو نوازنده است که فقط از طریق زبان موسیقی با هم ارتباط برقرار کرده‌اند. خامی و آسیب‌پذیری بسیاری در این موسیقی و نحوه ضبط آن وجود دارد و قطعاً آنچه می‌شنوید، چیزی نیست که به‌طور معمول در یک آلبوم می‌شنوید. امیدواریم که از شنیدن آن لذت ببرید و بتوانید در موسیقی گُم شوید.

«پرنسس کنستانس دِ پولینیاک» در سال ٢٠١٧ درگذشت، اما مطمئن هستم که اگر بود، از گوش‌دادن به این آلبوم لذت می‌برد. بدون او؛ این اتفاق نمی‌افتاد و ما این آلبوم را به «یاد» او تقدیم می‌کنیم.

/