عمر خیرت (آهنگ‌ساز تحسین‌شده‌ی مصری) شخصیت فرهنگی سال شد

 به گزارش موسیقی نو عمر خیرت نوازنده تحسین شده مصری، آهنگساز، پیانیست، سرپرست و بنیانگذار گروه «عمر خیرات» از سوی هفتمین جایزه کتاب شیخ زاید به عنوان شخصیت فرهنگی سال معرفی شد.

عمر خیرت از چهره های مشهور و موفق مصری در آهنگسازی موسیقی متن فیلم و نوازندگی پیانو است. جایزه کتاب شیخ زاید تحت حمایت شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس جمهوری امارات توسط مرکز زبان عربی ابوظبی (ALC) بخشی از اداره فرهنگ و گردشگری(DCT) برگزار شد و عمر خیرات موسیقیدان مشهور مصری را به افتخار فعالیت درخشان و دهه‌ها خلاقیت موسیقی و کمک به شکل‌گیری آگاهی فرهنگی جمعی در کشورهای عربی، برای هفدهمین دوره خود به عنوان شخصیت فرهنگی سال معرفی کرده است.

سعود عبدالعزیز الحسنی معاون دبیرکل DCT ابوظبی گفت تلاش مستمر عمر خیرات برای برتری و نوآوری باعث شده تا او تاثیری شگرف بر صنعت موسیقی و چشم‌انداز فرهنگی گسترده‌تر گذاشته و همچنین گفت‌وگوهای مهم بین فرهنگی را تقویت کند. اشتیاق عمر خیرات بازتاب دیدگاه ابوظبی برای پرورش خلاقیت و مهار قدرت هنر برای ساختن پل‌ها و فراتر رفتن از مرزها است.

عمر خیرت در قاهره در یک خانواده پر از موسیقیدان به دنیا آمد و بزرگ شد. عمویش ابوبکر خیرت آهنگساز و معمار معروف مصری است که با وارد کردن موسیقی سمفونیک به فرهنگ عرب آنرا غنی‌تر کرده است.

او آموختن پیانو رو با ماسترو وینچنزو کارو آغاز کرد و تحصیلات آکادمیک در موسیقی را در کالج ترینیتی لندن ادامه داد. نوع موسیقی عمر دارای عمق و غنای حاصل از فرهنگ عرب است.

خیرت نخستین موسیقی فیلم خود را در سال ١٩٨٣ برای فیلم شب دستگیری فاطمه ساخت. بر طبق گفته منتقدان و طرفدارانش، عمر خیرت موفق شده تلفیقی کاملاً تکامل یافته از موسیقی اصیل عربی با الهام از غرب را به وجود بیاورد.

او موفق شده با بازگشت به اصل فرهنگ خود در موسیقی که کار می‌کند طرفداران بیشماری در کشورهای عربی به خود جلب کند و به طور منظم در خانه اُپرای قاهره کنسرت اجرا کرده است. از جمله کارهای عمر خیرت می‌توان به غیب گو، عطر جادو و اشعار حماسی عربی اشاره کرد.