«موسیقی نواحی» پانزدهم در آینه مهر؛

روایت داستان موسیقی «ترکیه» و «تاجیکستان» در گرگان

روایت داستان موسیقی «ترکیه» و «تاجیکستان» در گرگان

/

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرگزاری مهر، جمعه بیست و هفتم آبان ماه و در آخرین روز از برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران احمدجمال کایهان نوازنده و پژوهشگر از کشور ترکیه با کارگاه باغلاما و دولت نظریف با نشست «موسیقی تاجیکستان» به نشست‌های پژوهشی این رویداد موسیقایی در گرگان پایان دادند.

دولت نظری اف پژوهشگر موسیقی نواحی تاجیکستان در ابتدای این نشست پژوهشی با ارائه جزییاتی از گونه‌های مختلف موسیقایی کشور تاجیکستان و تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که با گونه‌های موسیقایی مشابه در ایران و کشورهای دیگر وجود دارد، توضیح داد: اشکال مختلفی که در موسیقی تاجیکستان وجود دارد با بسیاری از گونه‌های موسیقایی ایران و کشورهایی نظیر ترکیه شباهت‌های زیادی دارد. شاید بتوان گفت برخی از تفاوت‌های این موسیقی با کشورهای دیگر نشات گرفته از تلفظ واژه‌هایی باشد که می‌تواند وجه تمایز این گونه‌های موسیقایی به نسبت سایر موسیقی‌ها به حساب آید.

وی با همراهی گروهی از نوازندگان تاجیکستانی ضمن اجرای نمونه‌های موسیقایی که در کشور تاجیکستان پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، گفت: آنچه در سال‌های اخیر توسط نوازندگان موسیقی تاجیکستان پیش روی شنوندگان قرار می‌گیرند دربرگیرنده بدعت‌هایی هم هست اما به طور حتم توجه به اصل و خاستگاه تولید این موسیقی‌ها مهم‌ترین نکته‌ای است که هنرمندان این عرصه تلاش می‌کنند به آن وفادار بمانند.

در این بخش از برنامه بود که دیگر نوازندگان تاجیکستانی شرکت کننده در این نشست پژوهشی با اجرای نمونه‌هایی موسیقایی به معرفی سازهای خود پرداخته و به سئوالات حاضران در نشست پیرامون عملکرد سازی هرکدام این آلات موسیقی پاسخ دادند.

احمدجمال کایهان نوازنده و پژوهشگر از کشور ترکیه هم در بخش بعدی این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های موسیقایی خود در کشور ترکیه بیان کرد: در ترکیه دو سبک اصلی برای تولید ساز باغلاما وجود دارد که مشتمل بر ساز دسته بلند و ساز دسته کوتاه می‌شود. بنده در همان ابتدا با ساز دسته کوتاه آشنا شدم و موفق شدن در ۱۰ روز نت‌های آن ساز را اجرا کنم. البته در این جریان آموزشی بود که آموزه‌های خود را بدون استاد انجام دادم. در این چارچوب بود که خودم شروع به سرایش شعر کرده و آن را به نوازندگی وارد کردم تا این سال‌ها که مشغول ساختن ساز و تربیت هنرجویان شدم و هم اکنون نیز به این کار ادامه می‌دهم.

وی در ادامه با معرفی هنرمندانی که از آنها به عنوان هنرمند مرجع موسیقی در کشور ترکیه یاد می‌شود، گفت: من به شخصه مدیون این هنرمندان هستم اما آن چیزی که اساس کار من به حساب می‌آید عشق و عرفان است و همین که امروز در کنار هم قرار گرفتیم و می‌توانیم صحبت کنیم نشات گرفته از همین عرفانی است که در موسیقی وجود دارد. دیدگاهی که بنده در ترکیه هم به آن اعتقاد دارم و سعی می‌کنم فعالیت‌های موسیقایی خود را بر همین رویکرد ادامه دهم.

این نوازنده در بخش‌های دیگر این برنامه بود که ضمن اجرای بخش‌هایی از آموزه‌های خود به پرسش حاضران در نشست پاسخ داد.

/