در شش ماه گذشته هیچ تک آهنگی مجوز نگرفته!

 

 

به گزارش موسیقی نو دفتر موسیقی وزارت ارشاد در شش ماه گذشته مجوز هیچ تک آهنگی را برای خواننده های پاپ صادر نکرده است.
از اواخر سال گذشته مکانیسم صدور مجوز آثار صوتی، به بهانه هک شدن سامانه آنلاین دفتر موسیقی به تعویق افتاد.
این فرآیند پس از چهار ماه که سامانه بالاخره دوباره بالا آمد و فعالیت اش را از سر گرفت، وارد فاز جدیدی از مخالفت ها شد و همه شعرها در شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد ماندند و شورا به هیچ اثری مجوز نداد.
از آغاز سال جدید هیچ خواننده ای نتوانسته مجوز نشر اثری جدید را بگیرد و تک و توک آثاری هم که منتشر شده اند، همگی مجوزهایشان را یا از قبل دریافت کرده بودند و یا آثاری بودند که از سوی شاعران مورد تایید شورای شعر، سفارش شده بودند.
ماجرا زمانی جالب تر شده که ۶ قطعه «آرمین زارعی» که تهیه کننده اش رییس صنف موسیقی در ایران است هم مجوز نگرفت و اشعار و محتوای آثارش با مُهر «محتوا قابلیت انتشار ندارد»، ممنوع شد.
حالا سروصدا ها بالا گرفته و مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در سکوتی عجیب فرو رفته است. خواننده ها و شرکت ها نمی توانند اثر جدید منتشر کنند و این روند بی شک به کیفیت و استقبال دور جدید کنسرت های پاپ ضربه خواهد زد. ماجرایی که به نظر می رسد تعمدا شکل گرفته تا بازار موسیقی پاپ در ایران به خاموشی و انزوا هدایت شود.
تاسف بار ترین بخش این ماجرا هم اجبار به سکوت تهیه کننده ها و خواننده هاست و اگر خواننده یا شرکتی در این باره گفتگویی انجام دهد، بلافاصله کنسرت های آن خواننده ممنوع و شرکت مورد نظر چندماهی تعلیق میشود.
در همین شش ماه رشد قابل توجه استقبال از موسیقی رپ و R&B با اشعار و محتوایی نه چندان مناسب، را شاهد هستیم و این رویه به مرور با سرعت بیشتری در حال همه گیری ست. از قرار معلوم، جریانی در تلاش است که موسیقی خارج از ایران، بار دیگر به سلیقه مخاطب ایرانی تحمیل شود و موسیقی داخلی به انزوا رانده شود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد که حضور و ابقایش، حاصل نامه حمایتی تهیه کنندگان موسیقی بود، حالا به تندی و با شیوه مدیریتی جدید با ارباب رجوع برخورد می کند و به نظر می رسد این رویه، کودتایی بزرگ و از سطحی کلان، برای تعطیلی موسیقی پاپ داخلی ایران طراحی شده باشد.

/