خسارت پنج میلیاردی که ناآرامی‌ها به موسیقی زد

به گزارش موسیقی نو  ناآرامی‌های اخیر در کشور بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری همچون کنسرت‌های موسیقی را دستخوش تغییراتی کرده، بعضی از آنها لغو و یا به زمان مناسب‌تری موکول شد، برآورد می‌شود تاکنون حدود پنج میلیارد تومان به کنسرت‌های موسیقی خسارت وارد شده است.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، با توجه به برنامه‌ریزی‌های پیش از پایان ماه‌های سوگواری محرم و صفر، انتشار تک‌آهنگ در فضای مجازی و آلبوم‌های موسیقی توسط خوانندگان پرطرفدار انتظار می‌رفت پس از وقفه‌ای دو ماهه در برگزاری کنسرت‌ها و رویدادهای موسیقایی در گونه‌های مختلف؛ سنتی، کلاسیک، تلفیقی، نواحی و پاپ شاهد برگزاری کنسرت‌های متعددی در تهران، سایر شهرها و استان‌های کشور و حضور قابل توجهی از خوانندگان و هنرمندان در سالن‌های مراکز فرهنگی و هنری و رونق اقتصاد موسیقی باشیم اما با توجه به ناآرامی‌های اخیر در کشور بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری همچون کنسرت‌های موسیقی در تهران و سایر شهرهای کشور دستخوش تغییراتی شد.

بعضی از کنسرت‌های موسیقی با تصمیم تهیه‌کنندگان یا خواننده‌ها لغو و یا به زمان مناسب‌تری موکول شد. این روند با مراجعه به سایت‌ها و سامانه‌های فروش بلیت‌های کنسرت قابل مشاهده است که این سامانه‌ها سال گذشته و حتی پیش از ماه‌های سوگواری محرم و صفر کنسرت‌های متعددی را معرفی می‌کردند؛ نیمه دوم شهریورماه امسال و در زمان آغاز فروش بلیت کنسرت‌های موسیقی، سامانه‌ها و سایت‌ها کنسرت‌هایی را معرفی و اطلاع‌رسانی کرده بودند اما اکنون با مراجعه به آنها مشاهده می‌شود که پوسترهای بعضی از آن کنسرت‌ها حذف شده است، همچنین اعلام شده که بعضی از کنسرت‌ها لغو و یا به زمان دیگری موکول شدند.

رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» برگزیده آثار مجید انتظامی یکی از این کنسرت‌ها بود، این رویداد قرار بود با همراهی ارکستر ملی ایران به رهبری انتظامی پس از یک دهه دوری این آهنگساز و رهبر ارکستر از صحنه و گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان، دهه اول مهر و به مناسبت هفته دفاع مقدس از چهارشنبه تا یکشنبه (ششم تا دهم مهرماه) ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا شود. ششم مهرماه براساس اعلام سایت فروش بلیت، این رویداد لغو و به تاریخ‌های ۱۴ تا ۱۸ مهرماه ساعت ۱۹:۳۰ موکول شد. قیمت بلیت این رویداد بین ۸۰ تا ۱۸۰ هزار تومان اعلام شده بود که به نظر می‌رسد خسارت ۹۳ میلیون تومانی دیده است.

روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی طی اطلاعیه‌ای درباره لغو رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» اعلام کرد: «به منظور ایجاد فضایی مناسب‌تر و تسهیل آرامش مخاطبان همچنین آمادگی حداکثری ارکستر، زمان برگزاری رویداد تغییر کرد.» همچنین این نهاد دهم مهرماه برای دومین بار در اطلاعیه‌ای از تغییر زمان اجرای رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها»، خبر داد که این تصمیم با توجه به برگزار نشدن سایر برنامه‌های کنسرت و موسیقی در سالن‌های موسیقی تهران اتخاذ شده است.

کنسرت «دَمساز» دونوازی سازهای تار ایمان جمشیدی و عود هومن شیرعلی نیز قرار بود جمعه (هشتم مهرماه) ساعت ۲۰ در تالار رودکی اجرا شود که این کنسرت به ۱۵ مهرماه موکول شد. قیمت بلیت کنسرت «دَمساز» ۱۶۰ و ۱۸۰ هزار تومان است که خسارت تقریبی ۳۴ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

کنسرت گروه موسیقی «نوشه» (ویژه بانوان) به سرپرستی نیوشا بریمانی نیز قرار بود جمعه (۲۲ مهرماه) ساعت ۱۴ در تالار وحدت برگزار شود که این کنسرت لغو و پوسترهای آن از سامانه فروش بلیت کنسرت حذف شده است، در ماه‌های گذشته قیمت بلیت این کنسرت، ۱۳۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بوده است که ۱۸۵ میلیون تومان خسارت دیده است.

کنسرت «دَمساز» دونوازی سازهای تار ایمان جمشیدی و عود هومن شیرعلی نیز قرار بود جمعه (هشتم مهرماه) ساعت ۲۰ در تالار رودکی اجرا شود که این کنسرت به ۱۵ مهرماه موکول شد. قیمت بلیت کنسرت «دَمساز» ۱۶۰ و ۱۸۰ هزار تومان است که خسارت تقریبی ۳۴ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

کنسرت گروه موسیقی «نوشه» (ویژه بانوان) به سرپرستی نیوشا بریمانی نیز قرار بود جمعه (۲۲ مهرماه) ساعت ۱۴ در تالار وحدت برگزار شود که این کنسرت لغو و پوسترهای آن از سامانه فروش بلیت کنسرت حذف شده است، در ماه‌های گذشته قیمت بلیت این کنسرت، ۱۳۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بوده است که ۱۸۵ میلیون تومان خسارت دیده است.

لغو کنسرت های پاپ

کنسرت‌های پاپ خوانندگان مطرح این گونه موسیقی که در ماه‌های گذشته بیشترین سهم را از برگزاری کنسرت‌های موسیقی به خود اختصاص داده بودند نیز به دلیل ناآرامی‌های اخیر، لغو شد.

علیرضا طلیسچی شهریورماه اعلام کرده بود که قرار است هفتم مهرماه طی دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ همزمان با روز تولدش ضمن برگزاری کنسرت در مرکز همایش‌های برج میلاد از آخرین آلبوم رسمی خود با نام «قاف» رونمایی کند. تمامی بلیت‌های این کنسرت به فروش رفت، قیمت بلیت کنسرت این خواننده در ماه‌های گذشته حدود ۱۵۰ تا ۴۲۵ هزار تومان بوده است و مجموع مبلغ خسارت لغو کنسرت مهرماه این خواننده ۹۶۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

همچنین بهنام بانی دیگر خواننده پاپ نیز قرار بود دهم مهرماه همزمان با روز تولدش کنسرتی را در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار کند. قیمت بلیت کنسرت‌های این خواننده پیش از این از ۱۲۰ تا ۴۲۰ هزار تومان و حتی بالاتر متغیر بوده است. این کنسرت نیز در صورت برگزاری یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان آورده داشته است.

کنسرت ناصر زینعلی ششم مهر در سانس‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با قیمت بلیت حدودا ۱۳۵ تا ۴۳۰ هزار تومان لغو شد که خسارت آن ۸۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

همچنین کنسرت مسیح و آرش  ششم مهرماه در سانس‌های ۱۹ و ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران با قیمت بلیت حدودا ۱۳۵ تا ۴۹۰ هزار تومان لغو شد که این رویداد هم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیده است.

پیش از این اعلام شده قرار است کنسرت محسن یگانه ۲۸ مهر در سانس‌های ۱۹ و ۲۲ در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شود اما تاکنون درباره برگزاری و یا لغو این کنسرت اطلاع‌رسانی نشده است.

براساس اعلام سایت‌ها و سامانه‌های فروش بلیت کنسرت‌های موسیقی ارمین زارعی ، معین زد دانوش، سهیل مهرزادگان ، رضا مریدی و گروه سون نیز قرار است امسال کنسرت‌هایی را برگزار کنند اما زمان دقیق آنها اطلاع‌رسانی نشده است.

براساس ظرفیت هر یک از سالن‌های برگزاری کنسرت در این گزارش برآورد می‌شود که تاکنون به دلیل ناآرامی‌های اخیر در کشور ۴ میلیارد و ۶۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کنسرت‌های موسیقی خسارت وارد شده است، لازم به توضیح است با توجه به اینکه با لغو کنسرت‌های موسیقی پاپ، امکان دسترسی به قیمت واقعی بلیت‌های آنها در سایت‌ها و سامانه‌های فروش بلیت کنسرت وجود نداشت، در این گزارش قیمت‌ آنها براساس نرخ‌های ماه‌های گذشته محاسبه شده است، هر چند به نظر می‌رسد براساس تورم موجود خسارت‌های مالی وارد شده به کنسرت‌ها به احتمال زیاد بیش از مبلغ اشاره شده، خواهد بود.

/