خالق موسیقی «جیمز باند» درگذشت

 

 

مانتی نورمن که به ساخت موسیقی تم مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» شناخته می‌شود، در ۹۴ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش موسیقی نو از گاردین، «مانتی نورمن»، آهنگساز موسیقی تم مجموعه جیمز باند، روز دوشنبه، ۲۰ تیر پس از یک دوره کوتاه بیماری در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

معروف‌ ترین اثر کارنامه هنری این آهنگساز انگلیسی، قطعه‌ای بود که برای قسمت اول از مجموعه جیمز باند یعنی دکتر نو (۱۹۶۲، ترنس یانگبا بازی شان کانری ساخت. این قطعه که جان بری تنظیم آن را برعهده داشت، در نهایت به موسیقی تم کل این مجموعه جاسوسی تبدیل شد.

از آنجایی که معمولا، به اشتباه، بری را به عنوان آهنگساز این قطعه معروف می‌شناسند، نورمن بیش از یک بار برای دفاع از نقشی که در خلق این موسیقی داشته به دادگاه رفت و حتی یک بار موفق شد روزنامه ساندی تایمز را در محضر قانون شکست دهد.

نورمن، خالق موسیقی جیمز باند که در سال ۱۹۲۸ میلادی متولد شد، فرزند دو مهاجر یهودی بود و در ایست اند لندن زندگی می‌کرد. وی در دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ در چند گروه موسیقی معروف به خوانندگی پرداخت و در اواخر دهه ۵۰ کار ترانه‌نویسی برای موزیکال‌ها را نیز آغاز کرد. این هنرمند انگلیسی در سال ۱۹۶۱ در ساخت موزیکال بل همکاری کرد و با این کار توجه تهیه کننده جیمز باند را به مهارت‌های خود جلب کرد.

/