داوران جشنواره موسیقی جوان:

جوانان و نوجوانان به رویدادی برای پیشرفت نیاز دارند

جوانان و نوجوانان به رویدادی برای پیشرفت نیاز دارند

 

داور بخش عود و قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، گفت: جوانان و نوجوانانی که در سطوح مختلف یادگیری ساز یا آواز و موسیقی‌های دستگاهی و کلاسیک هستند، به رویدادی نیاز دارند که به آنها احساس پیشرفت بدهد.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، جوانان و نوجوانان به رویدادی برای پیشرفت نیاز دارند؛ نگار بوبان، داور بخش عود جشنواره پانزدهم موسیقی جوان، اظهار داشت: به خاطر شرایطی که در جامعه برای موسیقی به خصوص موسیقی هایی غیر از ژانرهای پرفروش (مثل پاپ، رپ و انواعش)، حاکم است، جوانان و نوجوانانی که در سطوح مختلف یادگیری ساز یا آواز و موسیقی های دستگاهی و کلاسیک هستند، به رویدادی نیاز دارند که هم با دیگرانی شبیه خودشان در ارتباط باشند و با این کار احساس کنند پیشرفت شان می تواند جهت و ارزش داشته باشد.

وی در خصوص تاثیر جشنواره موسیقی جوان بر کشف استعدادهای جوان، افزود: کشف استعداد وقتی معنا پیدا می کند که مسیر تعریف شده‌ای برای کار و آتیه این جوانان وجود داشته باشد و این استعدادهای کشف شده در آن مسیر به رشد و پیشرفت کارشان چشم امیدی داشتند.

این داور بخش عود پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره کیفیت آثار شرکت کنندگان ساز عود، خاطرنشان کرد: در بین نوازندگان جوان عود که در مقایسه با سازهای دیگر تعدادشان به مقدار قابل توجهی پایین تر است، آثاری که در مهارت نوازندگی و بیان موسیقایی قابل توجه بودند، بیشتر به نظرم آمد. در سال های اخیر، در ساز عود، رده سنی الف همیشه بیشترین شرکت کننده را داشت و در میان نوازندگان رده های الف و ب هم هر سال چند نفر خوش صدا و با مهارت بودند. اما امسال می توان دید که به این موارد، کیفیت بیان موسیقایی هم در بعضی آثار اضافه شد که خوشحال کننده است.

این نوازنده ساز عود با بیان اینکه هر ساز توانایی ها، امکانات و محدودیت های خودش را دارد، گفت: مهارت نوازندگی که صدای خوب از ساز عود در می آورد و اجرای جملات موسیقی با این مهارت، با آنچه روی یک ساز دیگر مثل تار یا سنتور خوب صدا می دهد، یکی نیست. باید به کیفیت بیان موسیقایی آن مطلب توجه کنند و نه به تقلید مستقیم از نت نوشته شده برای ساز.

بوبان به گردهمایی اهالی موسیقی در زمینه های تخصصی شان به عنوان داوران جشنواره اشاره کرد و افزود: در شرایط فرهنگی و اجتماعی که انجمن و گردهمایی آن هم به شکل هدفمند، تخصصی کمیاب و گاه برای بعضی زمینه ها نایاب است، اهالی موسیقی در بخش داوری خودآگاه یا ناخودآگاه این جشنواره را جایگزین چنین کانون فرهنگی می بینند.

جشنواره موسیقی جوان؛ فرصتی برای نشان دادن توانایی نسل جوان

حنانه سعیدی، داور بخش قانون پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره داوری نوازندگان ساز قانون در جشنواره، گفت: از آنجایی که روی ساز قانون خیلی کار نشد، متاسفانه در کشور ما تعداد نوازندگان این ساز کم است. البته در چند سال اخیر شرایط بهتر شده و حضور همین تعداد نوازنده ساز قانون در جشنواره، قابل توجه و مایه خرسندی است.

 

 

 

جوانان و نوجوانان به رویدادی برای پیشرفت نیاز دارند

 

به اعتقاد این مدرس موسیقی، کم بودن تعداد نوازندگان ساز قانون و جذب برخی از علاقه مندان در سال‌های اخیر به نوازندگی این ساز سبب شد در گروه الف سطوح کیفی متفاوتی از اجرا دیده شود. او در این باره توضیح داد: در گروه سنی الف، نوازنده سطح پایین هم داشتیم چون برخی از آنها به تازگی یادگیری ساز قانون را آغاز کرده‌اند اما در گروه‌های سنی ب و ج چون تعداد شرکت‌کنندگان کم و تحصیلات بیشتر شرکت‌کنندگان در زمینه موسیقی بود، سطح اجراها بالاتر بود.

سعیدی ضمن اشاره به این نکته که جشنواره موسیقی ملی جوان بسیار موثر است چون در زمینه موسیقی رویدادهای رقابتی کمی در کشورمان برگزار می‌شود، تاکید کرد: این جشنواره هر سال در هر شرایطی برگزار می‌شود تا علاقه مندان به موسیقی بتوانند توانایی‌های خود را نشان بدهند و به رقابت بپردازند و از این بابت جشنواره برای آنها انگیزه‌ای بزرگی است؛ در شاگردان خودم دیده‌ام که بسیار تلاش می‌کنند، هر طور شده در جشنواره شرکت‌کنند و حضور در این جشنواره برای آنها اهمیت دارد.

این مدرس موسیقی درباره دلایل توجه بیشتر به ساز قانون در سال‌های اخیر و احتمال تاثیر جشنواره در گرایش افراد به این ساز، گفت: جشنواره‌ها سبب می‌شوند سازهای مختلف شناخته شوند. در سازهای دستگاهی شاید عود و قانون کمی مهجور باشند اما تار و سه‌تار و سنتور شناخته شده‌تر هستند.
به گزارش ایرنا، داوری مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم اکنون در حال برگزاری است.