جایگاه ویژه آموزش در موسیقی

 

.

موسیقی نو: آموزش اصولا مقوله ای پراهیمیت در دنیای انسان هاست. نه از جنبه خودآموزی و آزمون و خطا بلکه به معنای استاد و شاگردی و در اسلوب و قوانین مشخص و دسته بندی شده. کم نیستند کسانی که با خودآموزی در رشته های مختلف علم و ورزش و هنر به جاهایی رسیده اند، اما تحقیقات نشان می دهد افرادی که به صورت جدی تر و نزد استاد و در چارچوب های خاص چیزی را آموخته اند به مراتب موفق ترو درست تر حرکت کرده اند.

اما این آموزش باید از چه سنینی آغاز شود؟ طبق گفته روانشناسان و دانشمندان مقوله رشد، سنین خردسالی و کودکی می تواند بهترین زمان برای شروع آموزش برای انسان باشد. مثلا در موضوع موسیقی، مطالعه ای کوتاه پیرامون زندگینامه استادان این هنر نشان می دهد که غالبا در سنین خیلی پایین یادگیری موسیقی را آغاز کرده اند. در سنین پایین، مغز همچون لوح سفیدی است که راحت تر از بزرگسالی اطلاعات را ثبت می کند و موسیقی که دارای پیچیدگی های منحصر به خود است، در این سنین بهتر در ذهن افراد پردازش و ماندگارمی شود.

 

 

.

در این میان آموزشگاه های موسیقی می توانند نقش مهمی در آموزش منظم و درست ایفا کنند. چرا که معمولا با مدیریت فردی متخصص- که ارتباطات خوبی با استادان و نوازنده های سازهای مختلف و متخصصان تئوری موسیقی دارد- اداره می شوند که از فیلترهای مختلف علمی و هنری و اخلاقی گذشته است و مجوز دریافت کرده است. اولیاء نیز بر اساس مجوز و فضای به وجود آمده، می توانند اعتماد کنند و فرزندان خود را برای بهره مندی از آموزش صحیح بفرستند. حتی افراد بزرگسال نیز می توانند با توجه به علاقه خود، یکی از سازها یا آواز را برای یادگیری انتخاب کنند.

یکی از این آموزشگاه ها که در سال های اخیر توانسته با بسته های آموزشی مختلف هنرجویان را جذب کند «موسسه فرهنگی هنری و آموزشگاه آوای جاوید اصفهان» است.

بعضی از فعالیت های متداول در آموزشگاه های موسیقی به شرح زیر است که موسسه آوای جاوید نیز به آن ها اهتمام دارد:

برگزاری کلاسهای هنری در حوزه موسیقی ایرانی در محل موسسه و به صورت آنلاین برای علاقه مندان در سراسر دنیا.

تولید و ارائه آثار متنوع صوتی و تصویری در قالب “تصنیف خوانی”و “ساز و آواز ایرانی”.

تولید و ارائه “کلاسهای آموزش موسیقی اصیل ایرانی” در فضاهای مجازی.

ارائه “مقالات” پیرامون موضوع موسیقی.

برگزاری کنسرت های موسیقی اصیل ایرانی توسط “گروه موسیقی آوای جاوید”.

برخی آثار هنرجویان آموزشگاه موسیقی آوای جاوید را اینجا ببینید

 

.

 

.

استادانی که در امر مهم آموزش موسیقی مشغول هستند، وظیفه خطیری را بر عهده دارند. به ویژه اساتیدی که آموزش از ابتدا را انجام می دهند. چرا که مانند آموزگار کلاس اول دبستان، پایه های آموزش را در هنرجو شکل می دهند. هنرمندان و مربی هایی که با موسسه آوای جاوید همکاری می کنند از نامداران و خبره های موسیقی هستند.

 

در کنارآموزش مستقیم، برگزاری کارگاه، همایش و میزگرد و .. می تواند کمک شایانی به شعور و دید موسیقیایی و هنری افراد نماید. مقوله هایی از جمله زیبایی شناسی موسیقی ایرانی از منظر مولانا، ریتم در موسیقی، آشنایی با مکتب آوازی اصفهان و … در موسسه آوای جاوید بررسی می شود.