زنان خواننده ایران

زندگینامه «اِولین باغچه‌بان» خواننده اپرا

 

 

اولین باغچه بان

 

موسیقی نو: اِولین باغچه‌بان در سال ۱۳۰۷ در ترکیه متولد شد و در ۹ آبان ۱۳۸۹ در همان کشور درگذشت. او موسیقی‌دان و خواننده اپرا بود و به همراه فاخره صبا اپرای تهران را پایه گذاری کردند. وی سال‌ها رهبر گروه کُر هنرستان عالی موسیقی بود.

«اولین» زاده ترکیه بود و سال‌های پایان عمرش را نیز در همان‌جا گذراند اما ایران را نیز وطن خود می‌دانست. او روحِ خود را ایرانی می‌دانست و عاشق ایران بود. معتقد بود اگر جسم کارهای هنری او به ترکیه تعلق داشته باشد، روح زندگی هنری و موسیقایی او به ایران تعلق دارد. «اولین» درگفتگویی بزرگ‌ترین جایزه‌اش را مهر و محبت ایرانیان نسبت به خود می‌داند.

اولین در جمله معروفی گفته است:

« ترکیه وطن من است و من مثل یک درخت در آنجا رشد کردم اما میوه‌هایم را در ایران دادم و در ایران به بار نشستم. به همین علت هر دو کشور را دوست دارم و هر دو را وطن خودم می‌دانم. »

زندگی اولین باغچه‌بان

مادر اولین فرانسوی و پدرش ترک بود. او در «مرسینِ» ترکیه متولد شد. از پانزده سالگی به «کنسرواتوار دولتی آنکارا» رفت و دوره پیانو و آواز را در آن جا با درجه ممتاز به پایان رساند. اِولین در کنسرتوار آنکارا با «ثمین باغچه‌بان» آهنگساز ایرانی آشنا شد و آن دو با هم ازدواج کردند.

اِولین همراه با ثمین باغچه‌بان به ایران آمد و در ۲۲ سالگی نخستین کلاس تخصصی آواز را در هنرستان عالی موسیقی تهران بنیان گذاری کرد. نتیجه این کلاس‌ها پرورش خوانندگانسرشناسی همچون حسین سرشار، محمد نوری، سودابه تاجبخش، پری ثمر، پری زنگنه، سودابه صفاییه و عنایت رضایی است که البته شاگردان این هنرمندان نیز خوانندگان مشهوری هستند.

اِولین باغچه بان به همراه «منیر وکیلی»، «حشمت سنجری»، نفاخره صبام و چند هنرمند دیگر اپرای ایران و تالار رودکی را تاسیس کردند. او همچنین سال‌ها آواز گروهی هنرستان عالی موسیقی(کنسرتوار تهران) را رهبری می‌کرد.

 

اولین در کُر تهران و کُر فرح

اِولین باغچه بان از سال ۱۳۴۷ به مدت سه سال رهبر کر تهران را برعهده داشت. بخش آواز گروهی در مراسم تاجگذاری توسط همین گروه به رهبری اولین باغچه بان رهبری و هنگام مراسم اجرا شد. اولین در سال ۱۳۵۳ با پشتیبانی بنیاد خیریه فرح پهلوی، گروه همسرایانِ فرح را تشکیل داد. اعضای این گروه کودکان بی سرپرست بودند که از سراسر ایران به تهران آورده شده بودند. این گروه همزمان با وقوع انقلاب اسلامی مُنحل شد.  این گروه در سال ۱۹۷۸ در اتریش ضبطی را انجام دادند که پس از چهل سال در سال ۲۰۱۸ در اروپا منتشر شد.

 

بازگشت اِولین به ترکیه

بعد از انقلاب ایران در سال۵۷ فعالیت‌های او و ثمین باغچه‌بان متوقف شد تا این که در سال ۱۳۶۳ مجبور به مُهاجرت به استانبول ترکیه شدند. اِولین باغچه‌بان از سال ۱۳۶۳ در دانشگاه «معمار سنانِ» استانبول استادی رشته پیانو را بر عهده داشت و در سال ۱۳۷۳ بازنشسته شد. اولین باغچه‌بان در روز نهم آبان ۱۳۸۹ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

/