زنان خواننده ایران

زندگینامه «تارا تیبا» خواننده

 

تارا تیبا

 

موسیقی نو: تارا تیبا، خواننده موسیقی سنتی ایرانی در سال ۱۳۶۳ در تهران متولد شد. او در ایران معماری خواند و در سال ۲۰۱۲ به استرالیا مهاجرت کرد. او ابتدا عضو گروه درآمد بود ولی بعدا گروه خودش را به نام «تارا تیبا»  ایجاد کرد.

 

کودکی تارا

تارا تیبا از هفت سالگی یادگیری موسیقی را شروع کرد و شش سال به فراگیری نواختن پیانوی کلاسیک مشغول بود. او از طریق نواختن ویلون با موسیقی کلاسیک آشنا شد. ۱۲ ساله بود که صاحب یک پیانو شد و شروع به نواختن آن کرد. تارا ۶ سال با پیانو به موسیقی کلاسیک پرداخت. تارا تیبا در ۱۶ سالگی  به یکباره به موسیقی سنتی ایرانی علاقه‌مند شد.

 

آوازخوانی و موسیقی دستگاهی

همایون خرم  استاد موسیقی مادر و خواهر وی بود. خرم او را به هنگامه اخوان(خواننده و ردیف دان) معرفی کرد و او  موسیقی سنتی و آوازخوانی و ردیف آوازی دستگاهی را طی ۷ سال از هنگامه اخوان فرا گرفت.

 

اولین آلبوم، محدودیت و مهاجرت

تیبا اولین آلبوم خود را با کمک هوشیار خیام در سال ۱۳۸۹ اجرا کرد. به دلیل قوانین ایران و ممنوعیت تک‌خوانی زنان ، اجازه انتشار به آلبوم او داده‌نشد. او در سال ۲۰۱۲ ایران را ترک و به استرالیا مهاجرت کرد. در استرالیا روی آلبوم رؤیای ایرانی کار کرد که قرار بود تا آخر سال ۲۰۱۳ وارد بازار شود. معروفترین ترانه او اما ترانهٔ پاییز است که بر اساس آهنگی فرانسوی به نام «برگ‌های پاییزی» ساخته شده‌ است.

تارا برای آلبوم «امید» نامزد دریافت جایزه موسیقی «آریا» جایزه بهترین آلبوم سال استرالیا در بخش «موسیقیِ ملل» شد.

 

نقد و نظر

محمد رضا درویشی درباره تارا می‌گوید:

«تارا تیبا یک خواننده جوان و منحصر به فرد ایرانی‌ است. او بر طیف وسیعی از موسیقی تسلط دارد؛ از موسیقی سنتی تا موسیقی کلاسیک و جاز »

 

همایون خرم نیز صدای او را صدایی قابل احترام خوانده‌ است.

/