دومین جشنواره موسیقی و آیین‌های نواحی ایران

 دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های نواحی ایران ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرگزاری مهر، دامون شش بلوکی درباره چگونگی برگزاری این دوره از جشنواره اظهار داشت: نخستین دوره جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران قبل از شیوع کرونا با ورود مؤسسه فرهنگی هنری آوای هنر اتفاق خوشایندی بود که در شهر شیراز برگزار شد.

وی گفت: در آن دوره عمدتاً تمرکز بر جنبه‌های اجراها در قالب‌های مختلف صحنه‌ای گروه‌های حاضر بود که به همراه اساتیدی همچون استاد محمدرضا درویشی در بخش‌هایی از آن حضور یافتیم که شاهد اجرای موسیقی بومی مناطق و اقوام مختلف بودیم.

شش بلوکی افزود: در نخستین دوره جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های موسیقایی نواحی ایران بخش‌های پژوهشی در قالب گسترده‌تر و با بررسی‌هایی که در این دوره پیش‌بینی کرده‌ایم نبود.

دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های موسیقایی نواحی ایران بیان کرد: در مرحله نخست که یک بخش خصوصی در قالب یک مؤسسه فرهنگی هنری اقدام به برگزاری چنین برنامه‌ای و اجرای طرح آن در سطح وسیع ملی کرده، بسیار ارزشمند است چرا که عموماً مؤسسات خصوصی در موضوعی وارد می‌شوند که حداقل بتوانند برایشان بازخورد سرمایه داشته باشد.

وی ادامه داد: در بخش موسیقی تنها نوعی که می‌تواند این مسئله را تأمین کند، موسیقی پاپ است وگرنه تمرکز بر سایر بخش‌ها ریسک بالایی دارد اما مؤسسه آوای هنر با پذیرش این مسئله؛ دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران را برگزار می‌کند.

شش بلوکی اظهار داشت: زمانی که پیشنهاد دبیری را به من دادند با در نظر گرفتن شرایط موجود احساس کردم که این اتفاق می‌تواند سرآغازی شود که استان‌ها و مراکز دیگر در طول سال بیایند و با توجه به ظرفیت بالایی که موسیقی نواحی ایران دارد ده‌ها و صدها فسیتوال در طول سال برگزار کنند.

دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های موسیقایی نواحی ایران گفت: برای این دوره پیشنهاد دادم که جنبه‌های پژوهشی را نیز در نظر بگیریم و از تکرار موضوع‌ها در دیگر جشنواره‌ها با همان سیاق از لحاظ رپرتوارها و راویان دوری کنیم و بتوانیم با تفاوت قائل شدن در انتخاب راویان و اساتید موسیقی مناطق برای اجرا و هم نوع رپرتوار و شیوه اجراها، خروجی مثبت و وسیعی از این جشنواره داشته باشیم.

وی درباره موضوعیت اجرایی در دومین جشنواره موسیقی نواحی شیراز بیان کرد: در این دوره هر منطقه رپرتوار خود را از لحاظ مقام‌های خاص، ملودی‌سازی و آوازی که در آن تواناتر و غنی‌تر است، ارائه می‌دهد.

شش بلوکی افزود: به عنوان مثال در حوزه اقوام ترک ایران که بدنه اصلی موسیقی آنها عاشیقی است و در آن مناطق قوی‌تر است و یا در منطقه بلوچستان موسیقی زار و گواتی و یا موسیقی شاعری یا قلندریشان که غنی است و در بخش سازی آوازی آنها در منطقه‌شان دارای اصالت بیشتری است، بهره خواهیم برد.

وی اظهار داشت: بر این اساس بلوچستان اصیل‌ترین و توانمندترین موسیقی و رپرتوارش را ارائه خواهد داد به طور کلی اقوامی که در این دوره حضور دارند گل سرسبد فرهنگ موسیقایی خود را در این جشنواره اجرا می‌کنند.

دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های موسیقایی نواحی ایران با اشاره به تفاوت زمان اجراها در این جشنواره با سایر فستیوال‌های موسیقی نواحی گفت: در بسیاری از جشنواره‌ها وقت محدودی برای هر اجرا و منطقه در نظر گرفته می‌شود اما در جشنواره نواحی شیراز یک سانس کامل را برای موسیقی هر قوم اختصاص داده‌ایم.

شش بلوکی درباره انتخاب گروه‌های حاضر در دومین جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های موسیقایی نواحی ایران بیان کرد: با توجه به اینکه برای این جشنواره زمان محدود بود و فرصت فراخوان نداشتیم؛ بر اساس مطالعات و تجربیات طی سالیان گذشته و مشورت با پژوهشگران یکی از شاخصه‌ها را در این جشنواره حضور افرادی در نظر گرفتیم که کمتر یا اصلاً در جشنواره‌ها نبوده‌اند.

وی افزود: هنرمندان در این جشنواره با در نظر گرفتن استاندارها و توانایی اجرایشان و اساتیدی که چندین سال از جشنواره‌های نواحی دور بودند مثل عاشیق حسن اسکندری که شناسنامه موسیقی آذربایجان است و سال‌ها به دلایل مختلف در کمتر جشنواره موسیقی نواحی به روی صحنه رفته است، حضور خواهند داشت.

دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های موسیقایی نواحی ایران اظهار داشت: با توجه به در نظر گرفتن مهمترین و غنی‌ترین رپرتوار موسیقی هر منطقه گروه‌هایی از آن منطقه که توانمندتر باشند و اعضایش مسلط و دارای درجه کیفی خوب اجرایی باشند برگزیدم انتخاب‌هایمان را بر این اساس انجام دادیم که هم به نوعی تکرار افراد نباشد و با توجه به مرتبه استادی و چهره بودن؛ افرادی باشند که در کنار متخصص بودن تسلط کافی بر رپرتوار اصلی منطقه خود داشته باشند و در بخش صحنه‌ای برای مخاطب غیرتخصصی نیز جذابیت‌هایی ایجاد شده و بتوانیم گامی در جهت مخاطب با جامعه هدف گسترده‌تر برای این بخش مهم از موسیقی کهن ایران زمین برداریم.

شش بلوکی خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرای گروه‌های حاضر در جشنواره، بخش‌های پژوهشی را نیز در نظر گرفتیم و قرار است در روزهای جشنواره این نشست‌ها برگزار شود.

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران به دبیری علمی دامون شش بلوکی و دبیری اجرایی آرش صفری ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت در شیراز برگزار می‌شود.

.