آشنایی با مفاخر موسیقی جهان

خلاصه ای از زندگینامه «یوزف هایدن»

 

 

موسیقی نو: «فرانتس یوزف هایدن» که او را پدر سمفونی و کوارتت زهی می نامند, در سال ۱۷۳۲ میلادی در روستایی در اتریش به دنیا آمد.

پدرش سازنده چرخ دستی و مادرش آشپز بود که هیچ یک سررشته ایی از موسیقی نداشتند. والدینش به استعداد فرزند خود در زمینه موسیقی پی برده بودند اما تمکن مالی برای این منظور را نداشتند. آنها پیشنهاد معلم مدرسه فرزندشان که رهبر خوانندگان کلیسا Hainburg بود را مبنی بر شاگردی فرزندشان نزد او پذیرفتند و بدیسان هایدن به خانه معلم خود که در دوازده کیلومتری خانه خودشان قرار داشت رفت. در این زمان هایدن فقط شش سال سن داشت و دیگر هیچ گاه با خانواده خود زندگی نکرد.

هایدن در هشت سالگی زادگاهش را به مقصد «وین» ترک گفت تا بتواند در گروه کُر کلیسای سن اشتفان پذیرفته شود. در آن دوران صدای او مورد استقبال کلیسا قرار گرفت اما هیچگاه امکان تحصیل در رشته آهنگ سازی و نوازندگی به او داده نشد تا اینکه سرانجام بر سر یکسری رخدادها از کلیسا به بیرون رانده شد. در این دوران آنگونه که خود نقل کرده است کارهای مختلفی را برای امرار معاش تجربه کرد, از آموزش موسیقی تا نوازندگی خیابانی و آموزش بچه های کوچک.

در همین دوران بود که هایدن تصمیم گرفت آهنگ سازی را خود به تنهایی یاد گیرد البته در این بین از کمک آهنگ سازانی همچون Nicola Porpora نیز بهره برد که بعدها خود چنین عنوان کرد که :«اصول درست هارمونی را از نیکلا پرپرا آموختم».

از هایدن به عنوان یکی از اثرگذارترین اساتید سبک کلاسیک نام می برند که کمک شایانی در تکامل سمفونی و کوارتت زهی نمود. تاثیرگذاری سبکش را می توان در آثار «بهتوون» (شاگردش) و «موتسارت»(دوستش) درک کرد.

هایدن سرانجام در سال ۱۸۰۹ در وین درگذشت.