تجلیل از استاد «سیدقلی کشاورز» چهره ماندگار هوره

 

جشن هوره و آیین تکریم و بزرگداشت چهره شاخص و ماندگار هوره استاد «سیدقلی کشاورز» عصر روز سه‌شنبه با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و استقبال بی‌نظیر مردم در میدان شهید بهشتی شهر اسلام‌آبادغرب برگزار شد.

 

موسیقی نو: به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم شهرستان اسلام‌آبادغرب ساعتی قبل از شروع رسمی مراسم در محوطه بوستان حاضر شدند تا اجرای گروه‌های مختلف هوره و همچنین صدای استاد کشاورز را بشنوند.

در این مراسم و قبل از آیین تجلیل و هنرنمایی استاد کشاورز، هنرمندان مسعود منوچهری، مصیب احمدی، یحیی سلامتیان، علی نظر ابراهیمی، غریب مرادی، قاسم نظری، فریدون ملکی، جهانشاه ملکی، جوهر شکرپور و محمد آزادنیا قطعات مختلفی از هوره را برای حضار اجرا کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم ضمن حمایت قاطع از برگزاری چنین جشنی گفت : این مراسم هر سال و همزمان با هفته وحدت با نام استاد علی نظر منوچهری و استاد سیدقلی کشاورز برگزار خواهد شد و دستورالعمل آن هم چند روز آینده در قالب یک نامه رسمی به شهرستان اعلام می‌شود.

«بهرام فاضلی زاد» با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سه دهه قبل نسبت به تهاجم فرهنگی هشدار داده بودند گفت : برگزاری چنین مراسمی هویت ماست و تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی مورد نظر مقام معظم رهبری رجوع به همین اصول اساسی است.

وی هوره را آیینی دارای قدمت چند هزار ساله دانست که از کلمات اهورایی اوستا استفاده می‌کند و ادامه داد : پاسداشت این آیین مانع نفوذ فرهنگ غربی در کشور می‌شود و امروز که این آیین با تفکر دینی ما هم الحاق شده است در واقع بزرگداشتی فرهنگی، ملی، ایرانی و اسلامی ما است.

فاضلی‌زاد با اشاره به اینکه امروز ممکن است برخی از جوانان ایراداتی به سبک هوره وارد کنند اظهار داشت : هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند حتما با تغییر ریتم و ساختار هوره سعی کنند قطعه های جوان پسند را اجرا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در انتهای صحبت‌های خود درخصوص پیگیری بیمه این هنرمندان، هنر کارت و مستمری آنها قول مساعد داد.

 

  • استاد «سیدقلی کشاورز» چهره ماندگار هوره تجلیل شد

 

اسلام آباد غرب در زمینه های هنری حرف برای گفتن دارد

فرماندار شهرستان اسلام‌آبادغرب هم در این مراسم ضمن تشکر از حمایت‌ مردم برای برگزای چنین مراسم باشکوهی گفت : در ۲۰ ماه گذشته که درگیر ویروس کرونا بودیم اولویت ما سلامت مردم بوده که اساسی ترین و کلیدی ترین نیاز جامعه است.

«جهانبخش حیدری» با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مدیریت آسیب‌های اجتماعی، توجه به نشاط اجتماعی است افزود : اگر در جامعه نشاط ایجاد کنیم مردم مسیر درست را در زندگی خود انتخاب می‌کنند و تا زمانی هم که کرونا اجازه بدهد سعی میکنیم در فواصل زمانی مختلف برنامه‌های متنوعی را اجرا کنیم.

وی ادامه داد : اسلام‌آبادغرب در همه زمینه‌های فرهنگی و هنری حرف برای گفتن دارد و این شهرستان کانون استعدادهای پرورشی در عرصه‌های مختلف هنری است که در همین راستا امروز از سیدقلی کشاورز یکی از مفاخر هوره تجلیل و قدردانی شد.

 

استاد «سیدقلی کشاورز» چهره ماندگار هوره تجلیل شد

 

اساسنامه خانه هوره به زودی تصویب می شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام‌آبادغرب هم در این مراسم تصویب برگزاری جشن هوره و تجلیل از استاد کشاورز در شورای فرهنگ عمومی را اتفاق بزرگی دانست و گفت : از حمایت‌های اعضا شورای فرهنگ عمومی و امام جمعه شهرستان برای نوع نگاه به این جریان فرهنگی و هنری تشکر میکنیم.

«خسرو تمری» گفت : جشن هوره از سلسله برنامه‌های خانه هوره اسلام‌آبادغرب است که برای جا انداختن و آموزش این فرهنگ بومی و محلی و همچنین تجلیل و بزرگداشت استاد کشاورز شخصیت صاحب سبک هوره با حضور هنرمندانی از استان کرمانشاه و ایلام برگزار می‌شود.

وی  از فراخوانی برای استعدادیابی و پرورش آنها در هوره خبر داد و گفت: اساسنامه خانه هوره را به زودی تصویب می‌کنیم و امیدواریم که دستگاه‌های مرتبط هر ساله اعتبارات ویژه‌ای را برای رشد و توسعه این آوای باستانی منطقه در نظر بگیرند.

به گزارش ایرنا؛ هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می کند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریت می گیرد، هوره در گذشته های دور، مضمونی مذهبی داشته و بیشتر به آواز کردن آیات کتب آسمانی یا آموزه های منظوم مذهبی پرداخته است اما امروزه مضمونی عاشقانه دارد.

 

استاد «سیدقلی کشاورز» چهره ماندگار هوره تجلیل شد

 

هوره که در استان های ایلام و کرمانشاه رواج دارد مختص به یک دوره تاریخی و یا یک جغرافیا و فرهنگ خاص نیست، هوره یا همان آواز اصیل ابتدایی، مادر همه آوازها،تصنیف ها و ترانه های مردمان جهان است، مادر آوازها و ترانه های تمام ملل دنیا صرف نظر از نژاد و فرهنگ و زبان و معیشت و آیین و جغرافیا و تاریخ آنها.

مقام های هوره شامل بان بنه ای، بنیری چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی لاوه است.

اسلام آباد غرب با ۱۵۰ هزا نفر جمعیت در ۴۷ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه قرار دارد.

 

 

استاد «سیدقلی کشاورز» چهره ماندگار هوره تجلیل شد