«هوره» جشنی که در اسلام‌آبادغرب برگزار می‌شود

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام‌آبادغرب از برگزاری جشن هوره و تجلیل از استاد «سیدقلی کشاورز» پیشکسوت و چهره ماندگار هوره در این شهرستان خبر داد و گفت: این جشن روز سه‌شنبه چهارم آبان ماه ساعت ۱۵ در میدان شهید بهشتی شهر اسلام آبادغرب برگزار می‌شود.

 

موسیقی نو: «خسرو تمری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت هوره، باعث شد که اسلام‌آبادغرب به عنوان شهر خلاق موسیقی در کشور معرفی شود، افزود: افتتاح خانه هوره اسلام‌آبادغرب در دی ماه ۹۷ با حضور اساتید بزرگ موسیقی ایران بازتاب گسترده‌ای در منطقه داشت و ما هم از این ظرفیت برای مطرح کردن هوره در کشور استفاده کردیم.

وی ادامه داد: این جشن از سلسله برنامه‌های خانه هوره اسلام‌آبادغرب است که برای جا انداختن و آموزش این فرهنگ بومی و محلی و همچنین تجلیل و بزرگداشت استاد کشاورز شخصیت صاحب سبک هوره با حضور هنرمندانی از استان کرمانشاه و ایلام برگزار می‌شود.

تمری، شخصیت‌های بزرگ و برجسته هوره را متعلق به استان کرمانشاه دانست و گفت: در چند سال اخیر اقدامات خوبی برای استفاده از ظرفیت هورره در استان کرمانشاه انجام شده است که امیدواریم بتوانیم در پژوهشی اطلاعات هوره‌چرهای(هنرمندان هوره) غرب کشور را مستندسازی و منتشر کنیم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام‌آبادغرب از فراخوانی برای استعدادیابی و پرورش آنها در هوره خبر داد و گفت: اساسنامه خانه هوره را به زودی تصویب می‌کنیم و امیدواریم که دستگاه‌های مرتبط هر ساله اعتبارات ویژه‌ای را برای رشد و توسعه این آوای باستانی منطقه در نظر بگیرند.

به گزارش ایرنا؛ هورهه آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می کند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریت می گیرد، این آواز در گذشته های دور، مضمونی مذهبی داشته و بیشتر به آواز کردن آیات کتب آسمانی یا آموزه های منظوم مذهبی پرداخته است اما امروزه مضمونی عاشقانه دارد.

این جشن که در استان های ایلام و کرمانشاه رواج دارد مختص به یک دوره تاریخی و یا یک جغرافیا و فرهنگ خاص نیست، هوره یا همان آواز اصیل ابتدایی، مادر همه آوازه، تصنیف ها و ترانه های مردمان جهان است، مادر آوازها و ترانه های تمام ملل دنیا صرف نظر از نژاد و فرهنگ و زبان و معیشت و آیین و جغرافیا و تاریخ آنها.

مقام های این آواز شامل بان بنه ای، بنیری چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره،پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی لاوه است.