تالار دهلوی مناسب تمرین و اجرای گروه‌های کوچک است

موسیقی نو: به نقل از هنرآنلاین: «منوچهر صهبایی» رهبر ارکستر، تکنواز ساز اٌبوا، موسیقیدان و هنرشناس درباره افتتاح تالار دهلوی در بنیاد رودکی به هنرآنلاین گفت: اینکه سالنی را به نام زنده‌یاد دهلوی نام‌گذاری کرده‌اند، اتفاق خیلی خوبی است. به هر حال ایشان از زحمتکشان در حوزه موسیقی این مملکت بوده است. ضمن اینکه زحمتکشان دیگری هم بوده‌اند که اگر ما بخواهیم سالنی‌ به نامشان کنیم، به سالن‌های زیادی نیاز خواهیم داشت. اما به هر حال یک سالن بوده که نام جناب حسین دهلوی را بر آن گذاشتند که تصمیم بسیار خوبی است.

وی افزود: تالار دهلوی از نظر متر مکعب برای کاری که مسئولین در نظر داشته‌اند کوچک است. یک سالن کنسرت نیاز به فضا دارد. در نتیجه از آنجا که سقف این سالن کوتاه است، نمی‌تواند آن حالت مورد نظر را به وجود بیاورد. البته پرده‌های نصب‌شده در سالن که می‌توانند مقداری آکوستیک را تغییر دهند، روز افتتاحیه بالا بودند. خیلی دلم می‌خواست در میانه کنسرتی که اجرا شد، برای چند لحظه این پرده‌ها را پایین می‌کشیدند تا متوجه تفاوت آن بشویم و ببینیم در این صورت بهبودی حاصل می‌شود یا خیر.

این رهبر ارکستر در ادامه گفت: سالن‌های کنسرت زیادی را در دنیا دیده‌ام و در این کار تجربه تخصص دارم. بنابراین باید تاکید کنم این سالن به دلیل کوتاه بودن سقف و در نتیجه نداشتن حجم به درد اجرای کنسرت با گروه‌های بزرگ نمی‌خورد. البته حال که درست شده و برای آن هزینه و زحمت فراوانی کشیده شده، می‌توانند از آن به عنوان استودیو ضبط موسیقی استفاده کنند. چرا که اغلب استودیوهای ضبط به همین صورت هستند و تقریبا هیچکدام سقف پنج شش متری ندارند.

وی در ادامه درباره مشخصات سالن مناسب برای اجرای کنسرت توضیح داد: سالن کنسرت باید به‌گونه‌ای ساخته شده باشد که نیاز به هیچ‌گونه تقویت‌کننده صدا در آن نباشد. یعنی از هیچ‌گونه بلندگو و میکروفنی در آن استفاده نشود. کنسرت باید زنده و مستقیم از ساز دربیاید و به گوش حضار برسد. ولی متاسفانه هم در تالار وحدت هم در جاهای دیگر کنسرت‌ها با بلندگو تقویت می‌شوند. در حالی که این‌ها نه تقویت‌کننده که مخرب موسیقی هستند.

صهبایی که رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران بوده درباره کیفیت تالار وحدت هم گفت: از زمان افتتاح تالار وحدت ورقه‌های آکوستیکی در آنجا داشتیم که جزو ساختمان بودند. این ورقه‌ها تا چند سال قبل هم بود و من وقتی رهبر دائم ارکستر سمفونیک بودم از آنها استفاده می‌کردیم اما ناگهان دیگر آن را نگذاشتند. وقتی دلیل را جویا شدم گفتند یکی از این ورقه‌ها شکسته است. اولا آن ورقه چیزی نیست که بشکند اما اگر شکسته هم باشد، می‌توان آن را تعمیر یا یک نو را جایگزین کرد. در نهایت باید بگویم اگر مبلغی بسیار کمتر برای جایگزینی این ورقه‌ها هزینه شود، دیگر در زمان کنسرت لازم نیست صداها را تقویت کنند و در نتیجه اجراهای باکیفیت‌تری را شاهدیم.