آشنایی با ساز بادی _ چوبی پیکولو / فلوت لوکس و زیبا

موسیقی نو: ساز بادی چوبی پیکولو سازی از خانوادهٔ سازهای فلوت است که اندازه‌ای نسبتاً کوچک و صدایی بسیار ریز دارد. این ساز امروزه در ارکستر نقشی تلفیقی دارد و به همراه سازهای بادی برنجی به کار می‌رود.

پیکولو / ˈpɪkəloʊ / (تلفظ ایتالیایی: [ˈpikkolo] ؛ ایتالیایی به معنای “کوچک”) یک فلوت نیم اندازه است. پیکولو مدرن بیشتر انگشتان دست خود را مانند خواهر و برادر بزرگتر خود، فلوت عرضی استاندارد دارد، اما صدایی که تولید می کند یک اکتاو بالاتر از نوشته شده است. این امر باعث ایجاد نام اوتاوینو (ایتالیایی به معنی “اکتاو کوچک”) شده است و  به آن flauto piccolo یا flautino نیز می گویند.

 

اگرچه این ساز هم از چوب های مختلف، هم شیشه و برخی از عاج ساخته شده است، اما امروزه پیکولو از مواد مختلف از جمله پلاستیک، رزین، برنج، نقره ، نیکل و انواع چوب های معمولی، به طور معمول گرناتیلا ” grenadilla ” ساخته می شود. پیکولوس با دقت ساخته می شود که اغلب در انواع مختلف مشابه فلوت، مانند مکانیزم split-E است. بیشتر پیکولوس دارای یک بدن مخروطی با سر استوانه ای است.

 

نحوه نواختن

با دمیدن مستقیم درون ساز تمام فرایند تولید صدای اولیه ، تغییر تن ، رزونانس و تقویت صدا درون بدنه اصلی ساز صورت می گیرد. نوازنده پیکولو ساز را به صورت افقی در دستان خود گرفته و با قرار دادن لبهای خود بر سوراخی که روی بدنه ساز قرار دارد ، هوا را درون ساز می دمد و با استفاده از کلیدهای روی بدنه نتهای مختلف را اجرا می کند.

 تاریخچه

از نظر تاریخی، در ابتدا پیکولو فاقد کلید بود، اما نباید آن را با فیف اشتباه گرفت که به طور سنتی یک تکه است، دارای سوراخ کوچکتر و استوانه ای است و صدای قوی تری تولید می کند. این نوع از فلوت در اوایل سده ۱۷ به ارکستر معرفی شد. اولین آهنگ‌هایی که در آن از پیکولو هم استفاده شده‌است، مربوط به سال ۱۷۱۱ و اپرای «رینالدو» از فریدریش هندل است.

لودویگ وان بتهوون از جمله آهنگسازی بود که از پیکولو در سمفونیهایش (پنجم، ششم و نهم) استفاده کرد و برای این ساز قطعاتی جداگانه نوشت.

 

معرفی ساز پیکولو

نت نویسی ساز بادی چوبی فلوت پیکولو با کلید سل و ۱ اکتاو پایین تر از صدای واقعی ساز صورت می گیرد.

آثار تکنوازی برای این ساز خیلی زیاد نیست. اکثرا به عنوان ساز همراه در ارکسترها به کار می رود. ولی در موسیقی کلاسیک می شود به طور محدود آثاری را در گذشته پیدا کرد که از این ساز به عنوان سولو استفاده شده است.

اجرای خیلی از تکنیک های این ساز و بعضی از نت ها مانند فلوت دشوار است.

نت نویسی پیکولو با کلید سل و ۱ اکتاو پایین تر از صدای واقعی ساز صورت می گیرد.

 ویژگی ساز پیکولو

  • با اینکه این ساز جز سازهای بادی چوبی است اما امروزه آن را با جنس طلا می‌سازند.
  • این ساز کوچکترین ساز خانوادهٔ بادی‌های چوبی و ارکستر است و طول این ساز نصف فلوت است.
  • فلوت پیکولو دارای زیرترین گستره صوتی در بادی چوبی‌ها و ارکستر (دورهٔ رمانتیک به بعد) است.
  • نت این ساز را با کلید سُل می‌نویسند و یک اکتاو بالاتر از نت نوشته شده صدا می‌دهد.
  • پیکولو دارای صدایی تیز و سوت وار است.