نخستین متد آموزشی پالماس‌نوازی در ایران منتشر شد

به گزارش موسیقی نو کتاب آموزشی «پالماس» نوشته محمدرضا رئیسی و محمد موذن به عنوان نخستین متد آموزشی پالماس‌نوازی در ایران منتشر شد. ‌ محمدرضا رئیسی که تا کنون سه جلد کتاب در زمینه شیوه نوازندگی کاخن منتشر کرده است درباره تازه‌ترین کتابش با عنوان «پالماس» گفت: مسئله‌ای که ضرورت چاپ این کتاب را به ما یادآوری کرد، کمبود شیوه مناسب و مدون مولفه‌های موسیقی فلامنکو، معرفی دنیای جذاب و پرشور توکه‌های (دستگاه‌های) آن و نیز ایجاد پایه‌ای اساسی برای درک انواع ریتم‌های این موسیقی بود. همان طور که می‌دانید این کتاب، نخستین متد آموزشی پالماس‌نوازی در ایران است.

او در پاسخ به این سوال که چه قدر جای چنین کتابی در میان کتب آموزشی ما خالی بود، افزود: با وجود اینکه چندین دهه از حضور موسیقی فلامنکو در ایران می‌گذرد، فقدان متد درسی مناسب برای این سبک موسیقی در ایران بسیار احساس می‌شد؛ زیرا تا کنون به آن پرداخته نشده بود و هیچ کتابی در این زمینه وجود نداشت. پالماس یکی از عناصر مهم در این موسیقی است که معمولاً به صورت آموزه‌های شخصی هر نوازنده حال چه درست یا نادرست اجرا می‌شد؛ لذا تصمیم بر آن شد که شیوه و اسلوب صحیح پالماس‌نوازی را ارائه دهیم.

رئیسی با اشاره به بخش‌های مختلف این کتاب بیان کرد: در بخش نخست کتاب، به ریشه‌های تاریخی پالماس‌زدن در جهان پرداخته شده است. بخش دوم تمرکز بر روی خود پالماس، شیوه صحیح اجرای آن، نکات تمرینی، توضیحات برخی از دستگاه‌های مهم موسیقی فلامنکو و شیوه پالماس‌نوازی یک‌نفره و دونفره است.

همچنین،‌ محمد موذن دیگر نویسنده کتاب آموزشی «پالماس»نیز درباره این کتاب گفت: این کتاب به نحوی تدوین شده است تا هم برای مبتدیان کارآمد باشد و هم برای نوازندگانی که به صورت حرفه‌ای به موسیقی فلامنکو می‌پردازند.

وی که انتشار کتاب پنج قطعه برای فلامنکو را در کارنامه هنری خود دارد ، ادامه داد: مسلماً حضور مدرس خوب بی‌تاثیر نیست و می‌تواند به درک بهتری در اجرای ریتم‌ها و صدای دست‌زدن‌ها منجر شود؛ با این حال سعی شده است موارد گفته شده در کتاب، خود گویای نکات مهم برای یادگیری صحیح پالماس باشد و وجود فایل‌های صوتی تمرین‌های کتاب نیز به این مهم کمک بسیاری کرده است.

انتشار یک اثر جدید برای علاقمندان موسیقی فلامنکو

این نوازنده گیتار در پایان با اشاره به نگارش این کتاب توسط دو نویسنده اظهار داشت: از سویی با توجه به کمبود منابع مکتوب، جمع‌آوری مطالب مفید و سودمند برای نگارش کتاب، نیازمند تحقیقات بسیاری بود و از سویی دیگر، تسلط بر ریتم‌های دستگاه‌ها، ریتم‌های پالماس‌نوازی دونفره و … همکاری و همفکری یک نوازنده گیتار و یک نوازنده سازهای کوبه‌ای که تا حدی تسلط کافی بر موسیقی فلامنکو داشته باشند را می‌طلبید. همین عوامل سبب شد که به صورت گروهی این کار را انجام دهیم.