محمدعلی مراتی (دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران) و دامون ششبلوکی (عضو هیئت انتخاب جشنواره) در نشستی با خبرنگاران حاضر در جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان ابهاماتی را که درباره انتخاب گروه های حاضر در جشنواره چهاردهم شکل گرفته بود را تفسیر کردند.
به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرگزاری فارس، محمدعلی مراتی (دبیر جشنوار موسیقی نواحی ایران) و دامون ششبلوکی (عضو هیئت انتخاب جشنواره) در نشستی با خبرنگاران حاضر در جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان ابهاماتی را که درباره انتخاب گروههای حاضر در جشنواره چهاردهم شکل گرفته بود را تفسیر کردند.
محمدعلی مرآتی در سخنانی مطرح کرد: چیدمان جشنواره امسال بر اساس موضوع و محوریت اصلی اش یعنی «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» بود. ما امسال ژانرمحور نیستیم چون میخواهیم هر کس در تخصص اصلی اش قرار بگیرد و این از مقوله «جشنواره زدگی» ممانعت میکند.
او ادامهداد: مبنای ما برای انتخاب گروههای حاضر در جشنواره، ثبت نام در سامانه جشنواره بوده است و تسلسل نسل ها نیز برای ما مهم بوده است. چون امسال در میان اجراها، نوجوانانی هستند که کار پدرانشان را ادامه دادهاند و تاکید میکنم انتخاب و تصمیم گیری درباره اجراهای جشنواره چهاردهم کاملا گروهی بوده است.
وی افزود: در این جشنواره ما از نوجوان اندازه نوجوان انتظار داریم. این ۷۰ نفر که در جشنواره چهاردهم روی صحنه خواهند رفت تنها نماینده قوم خود نیستند؛ بلکه نماینده «ایران فرهنگی هستند.
مرآتی در بخش پایانی سخنانش گفت: رکن اصلی این جشنواره برای بنده تکریم و احترام این بزرگان و دوم موضوع سلامت آنهاست و سومین اولیت بنده اجرای موسیقی آنهاست. احترام این بزرگان در این جشنواره برای ما بسیار مهم است.
در بخش دیگری از این نشست، دامون شش بلوکی نیز در سخنانی مطرح کرد: جشنواره موسیقی نواحی که در دورههای قبلی برگزار میشد، در واقع جشنوارههای موضوعی بودند که آن هم اتفاق خوبی بود اما مشکل اینجا بود که مثلا اگر موضوع «منظومهخوانی» بود، تعداد زیادی از هنرمندان در اجراها مشترک بودند. ولی امسال جذابیتهای ویژهای داشت. موضوعی مثل آفرینشهای بین قومی یک مبحث بسیار مهم در موسیقی نواحی است که فقط درگیر ملودی نیست بلکه فرهنگ شفاهی را هم درگیر میکند و این اتفاق خوبی است.
او ادامه داد: این آیتم آفرینش بین قومی و مبحث تغییرات میتوانند باب جدیدی را برای مخاطب به ویژه اتنوموزیکولوگها باز کند.
شش بلوکی معتقد است: قبلا استاد بزرگی از منطقه ای میآمد و برای اینکه سالن را به وجد آورد موسیقی منطقه ای دیگر یا موسیقی پاپ اجرا میکرد. امسال با احترام به اساتید، محدودیتهایی قائل شدیم که چنین اتفاقاتی نیفتد.
وی افزود: امسال هنرمندان جوان تر همداریم. مثلا خانم ولی نژاد از خاندان بزرگ استاد ولی نژاد هستند و این یک نمونه ای از خاندان های موسیقی است.
این پژوهشگر ادامه داد: امسال خواستیم به یک رنگ آمیزی مناسب از سازها برسیم. مثلا ما تربت جامیها را بیشتر با دوتار میشناسیم اما در این جشنواره این منطقه از ایران را با ساز سرما خواهیم دید.
او در بخش دیگری از سخنانش درباره حضور اساتید گمنام در جشنواره گفت: منظور از اساتید گمنام افراد بسیار حرفهای هستند که تابحال روی صحنه نرفتند یا افرادی که سالهاست روی صحنه نرفتهاند و همین حضور دوباره، یک ریکاوری روحی برای خودشان است و یک منبع پژوهشی خواهد بود. ما سعی کردیم این جشنواره مکملی برای جشنوارههای پیشین باشد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰