آلبوم گرشا رضایی تهی از کامپیوتر، افکت و نرم‌افزار است

به گزارش موسیقی نو گرشا رضایی با انتشار نخستین اثر از این آلبوم، معتقد است: آلبوم «یه روز…» بازگشتی‌است واقعی به پنج دهه قبل و موسیقی واقعی، مخصوصاً در دوره‌ای که موسیقی پاپ در ایران به‌سمتی رفته است که دیگر راه برگشتی برای آن نیست و خاص و عام با بدترین ادبیات از آن یاد می‌کنند. موسیقی پاپ در همه دوره‌های هنری ایران از احترام و عزت ویژه‌ای برخوردار بوده است ولی ما متأسفانه در دوران معاصر، دقیقاً به‌عکس همه دوره‌ها در حال پس‌رفتن هستیم. بزرگان موسیقی لاله‌زاری که به‌هرحال موسیقی آنها در تاریخ موسیقی ایران موسیقی دم‌دستی و سطحی به‌شمار می‌رفت، در همان زمان هم برای تولید آثارشان از موسیقی آنسامبل و گروه بزرگ نوازندگان سرشناس استفاده می‌کردند، اما ما در دوره معاصر، حتی از سوی بزرگان این دوره هم به کامپیوتر و کلک پناه برده‌ایم. من در آلبوم «یه روز…» سعی کرده‌ام با نگاهی جدی به موسیقی ایرانی برگردم و ادای دینی کنم به بزرگان این حوزه که با خون دل این سیاق و مشی را در تاریخ موسیقی ایران پیش برده‌ و تلاش کرده‌اند که موسیقی جدی زنده بماند.

او معتقد است: در ایران آلبوم من اولین آلبوم است که در این حجم و با این سازبندی و به‌صورت آنسامبل ضبط و تولید شده است. تأکید من برای اولین بودن، تنها به‌دلیل برخی سوءتفاهم‌ها است که پیش از انتشار آلبوم متأسفانه شاهدش هستیم و گاهی در جهت تخریب این اثر استفاده شده است. هیچ خبری از کامپیوتر، سیتی‌سایزر، افکت و نرم‌افزار در این آلبوم نیست و هر چه هست آکوستیک است و بدون ویرایش. بعضاً آثاری که به‌صورت ارکستر بزرگ صدابرداری می‌شود، با نرم‌افزارهایی قابلیت تغییرات در خروجی نهایی را دارا هستند که در این آلبوم هرگز ما ویرایش نرم‌افزاری را نداریم، همه چیز در این آلبوم رد انسان است، رد هنرمند و نوازنده است.

گرشا رضایی می‌گوید: «سالهاست که ضبط استودیویی ساز در ایران برای آثار و قطعات موسیقی منسوخ شده است و استفاده از نسخه‌های آماده کامپیوتری باب شده است، این موضوع در کل دنیا به‌سمت استفاده مجدد از نیروی انسانی و نوازنده برگشته است ولی در ایران به‌دلیل ماجرای مالی، همچنان بر همان اساس پیش می‌رود. معتقدم در دوران کنونی، آثار مشاهیر موسیقی پاپ پیش از انقلاب همچنان مخاطب دارند و با اشتیاق زیادی در شبکه‌های اجتماعی به آنها پرداخته می‌شود. بسیاری از آنها علی‌رغم اینکه از دنیا رفته‌اند، آثارشان همچنان شنیده می‌شود و من مطمئنم به‌دلیل رد انسان در هنر است. در آن دوره، هنرمندان شاخصی بوده‌اند که دور هم نشسته‌اند و با احساس و قلب‌شان اثری را تولید کرده‌اند که ماندگاری آن تا امروز اتفاق افتاده است و تا ابد وجود خواهد داشت. گوش انسان کلک را می‌فهمد و وقتی ما با کامپیوتر سعی داریم حس موسیقی را بازسازی و منتقل کنیم، قطعاً مخاطب این را می‌فهمد، این تکرار و فریب را مخاطب متوجه می‌شود.

این خواننده درباره همکارانش در این آلبوم نیز توضیح داد: حالا نوبت ماست که این نگاه مارکتی را از موسیقی بگیریم و کمی به کیفیت و اصالت فکر کنیم. امروز هوش مصنوعی بزرگترین تهدید برای جهان سوم است، موضوعی که در تمام دنیا از آن به‌شکل طنز استفاده می‌شود ولی ما در جهان سوم خیلی جدی در حال تهدید از سوی این تکنولوژی هستیم. سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است و تکنولوژی از نگاه منفی و مبتذلش، در حال قورت دادن فضای هنری است. بابت این پروژه به تمام همکارانم در این اثر افتخار می‌کنم. من معتقدم که در درازمدت این آلبوم تأثیرات بزرگی را می‌تواند در جریان این روزهای موسیقی ایران بگذارد و امیدوارم مردم هم دوستش داشته باشند.

گفتنی است نخستین قطعه از این آلبوم به‌نام «عکس تو» با ملودی و ترانه «هادی زینتی»، موسیقی و تنظیم ارکسترال از سوی گرشا رضایی تولید شده است. امین غفاری نیز رهبری ارکستر ۵۰نفره را (ارکستر فیلارمونیک خلیج فارس) به‌عهده داشته است.