آشنایی با ساز کوبه ای کنگا Conga / سازی از کوبا

موسیقی نو: ساز کوبه ای کنگا (Conga) که به عنوان تومبادورا (tumbadura) نیز شناخته می‌شود درامی بلند و باریک و دارای یک سر است منشاء این ساز از کوبا است. کنگا شکلی شبیه بشکه دارد و به سه نوع طبقه‌بندی می‌شود: کوئینتو (quinto) لید درام که بالاترین صدا، ترس دوس (tres dos) یا ترس گولپس (tres golpes) میانه و تومبا (tumba) یا سالیدور (salidor) پائین‌ترین صدا را دارند. بطور سنتی کنگا در ژانرهای آفریقایی-کوبایی همانند کنگا و رومبا استفاده می‌شود اگرچه این نوع درام‌ها در برخی دیگر از فرم‌های موسیقی لاتین شامل دسکارگا (descarga)، جز آفریقایی-کوبایی، سالسا، سونگو (songo)، مرنگ (merengue) و راک لاتین نیز استفاده می‌شوند.

به دنبال نوآوری های متعدد در طبل سازی و ساخت کنگا در اواسط قرن بیستم و همچنین بین المللی شدن آن، نواختن دو یا سه درام برای درامرها به طور فزاینده ای متداول شد. کنگا در بسیاری از انواع موسیقی لاتین مانند son (هنگامی که توسط کانجینتوس conjuntos نواخته می شود) ، دسکارگا ، جاز آفریقایی-کوبا، سالسا، ترانه، مرنژ و راک لاتین به یک ساز محبوب تبدیل شده است.

اگرچه ریشه های دقیق ساز کوبه ای کنگا (conga) ناشناخته است ، اما محققان بر این عقیده اند که آن را افراد کوبائی تبار آفریقایی در اواخر قرن ۱۹ یا اوایل قرن ۲۰ توسعه داده اند. تصور می شود که اجداد مستقیم آن یوکا و ماکوتا (با منشاء بانتو) و طبل های بمبه (با منشا یوروبا) هستند. در کوبا و آمریکای لاتین ، کنگوها در درجه اول به عنوان طبل دستی نواخته می شوند. در کالیپسو و سوکای ترینیدادی ، کنگاها گاهی اوقات با چکش ضربه می خورند ، در حالی که در کنگو ، اغلب با یک دست و یک چکش ضربه می خورند.

 مشخصات

اکثر کنگاهای مدرن دارای پوسته چوبی یا فایبرگلاس چوبی و سر درام پیچ دار هستند. از سال ۱۹۵۰ ، کنگاها معمولاً در ست های دو تا چهار نفره اجرا می شوند ، به جز رومبا و کنگای سنتی ، که در آن هر درامر یک کنگا می نوازد. نواختن طبل با انگشتان و کف دست است. کنگاهای معمولی تقریباً ۷۵ سانتیمتر (۳۰ اینچ) از پایین پوسته تا سر ایستاده اند. درام را می توان در حالت نشسته نواخت. از طرف دیگر ، طبل ها ممکن است بر روی یک قفسه یا ایستاده نصب شوند تا به بازیکن اجازه داده شود در حالت ایستاده بازی کند. در حالی که آنها از کوبا سرچشمه می گرفتند ، ادغام آنها در موسیقی عامیانه و محلی سایر کشورها منجر به تنوع در اصطلاحات سازها و نوازندگان شده است. در کوبا به کنگا ها تامبدرورز tumbadoras گفته می شود.

نوازندگان ساز کوبه ای کنگا Conga، کنگورئوس (congueros) نامیده می‌شوند در حالیکه رومبروس به رقصنده‌هایی اطلاق می شود که نوازندگان را همراهی می‌کنند. واژه کنگا (conga) در دهه ۱۹۳۰ رایج شد زمانیکه موسیقی لاتین آمریکا را دربر گرفت. کوبان سون (Cuban son) و جز نیویورکی (New York Jazz) با یکدیگر آمیخته شده و مامبو که بعدها سالسا نامیده شد، پدید آمدند. در همان دوران محبوبیت کنگا لاین (نوعی رقص برگرفته از رقص‌های کارناوال‌های کوبایی) در رواج این اصطلاح کمک کرد. دسی آرناز (Desi Arnaz) بازیگر و تهیه‌کننده سینما و نوازنده نیز در محبوبیت درام‌های کنگا نقش داشت. با این وجود درامی که او می‌نواخت (که در ان دوران به نام کنگا درام شناخته می شد) مشابه با نوعی درام به نام بوکو (bokú) بود که در زادگاهش Santiago de Cuba نواخته می شد. واژه کنگا از ریتم لا کنگا (la conga) که در طی کارناوال در کوبا بکار برده می شد گرفته شده است. درامزی که در کارناوال استفاده می شود tambores de conga نامیده می شود چرا که این نوع درامز ریتم la conga را می نواخت و به زبان انگلیسی به عنوان کنگا درامز ترجمه می شود.

انواع طبل

ساز کوبه ای کنگا Conga با توجه به اندازه آنها طبقه بندی می شود که با صدای آنها ارتباط دارد: سر درام بزرگتر صدای پایین تری دارد و برعکس.

در ابتدا ، طبل ها با تنظیم گره ها و طناب های کششی روی سر طبل ، یا به طور معمول ، جایی که سر طبل ها به بالای پوسته چسبانده می شد یا با میخ گرم می شد ، با گرم کردن دقیق سر تنظیم می شد. کنگاهای مدرن ، که در اوایل دهه ۱۹۵۰ توسعه یافتند ، از سیستم سر کششی پیچ و مهره ای استفاده می کنند ، که باعث می شود تنظیم (یا خاموش کردن) آنها آسان تر شود. این نوع سیستم تنش مدرن در کوبا توسط کارلوس “پاتاتو” والدس و در ایالات متحده توسط کاندیدو کامرو پیشگام شد.

از نظر تاریخی ، اصطلاحات طبل ها بین ژانرها و کشورها متفاوت است. در گروه هایی که به طور سنتی تعداد زیادی از طبل ها مانند گروه های کامپارسا و رومبا استفاده می شود ، از یک سیستم نامگذاری دقیق استفاده می شود ، که توسط سازندگان عمده کنگا به کار گرفته شده است. درام ها از بزرگترین تا کوچکترین فهرست بندی شده اند (اندازه سر طبل ها به طور قابل توجهی بر اساس سازنده ، مدل و سبک متفاوت است):

عرض سوپرتومبا یا رباجاادور می تواند به عرض ۱۴ اینچ (۳۵٫۵ سانتی متر) باشد.

عرض تومبا یا سالیدور معمولاً ۱۲ تا ۱۲٫۵ اینچ (۳۰٫۵ تا ۳۱٫۸ سانتی متر) است.

عرض کنگا یا ترس دوس معمولاً ۱۱٫۵ تا ۱۲ اینچ (۲۹٫۲ تا ۳۰٫۵ سانتی متر) است.

عرض کوئینتو به طور معمول حدود ۱۱ اینچ (حدود ۲۸ سانتی متر) است.

عرض مورد نیاز می تواند کوچکتر از ۱۰ اینچ (۲۴٫۸ سانتی متر) باشد.

عرض ریکاردو می تواند به اندازه ۹ اینچ (۲۲٫۹ سانتی متر) باشد.

از آنجا که این طبل معمولاً در حالی که از بند شانه آویزان است نواخته می شود ، به طور قابل توجهی کوتاه تر و باریکتر از یک کنگا سنتی است.

در سازهایی که پسر کوبانو می نوازند ، و همچنین در گروه چارنگا و دیگر گروه هایی که یک یا دو کنگا برای تکمیل سایر سازهای ریتمیک معرفی شده اند ، درام ها مانند بونگوها نامیده می شوند: ماچو (نر) و همبرا (مونث) ، برای بالاترین و به ترتیب طبل های کم صدا ؛ یک طبل اضافی tercera (سوم) نامیده می شود. اینها مربوط به تومبا و کنگا در گروههای رومبا هستند.

تنظیمات

ساز کوبه ای کنگا Conga ، به عنوان سازهای کوبه ای ، مجبور نیست در تنظیمات کاملا ضربه ای با هیچ نت خاصی تنظیم شود. با این حال ، هنگام نواختن با سازهای هارمونیک ، ممکن است آنها را با نت های خاصی تنظیم کنند. کانگا اغلب با استفاده از لحن باز تنظیم می شود. به طور کلی ، یادداشت خاص بستگی به مارک ، مدل و اندازه طبل کنگا دارد. درام باید به گونه ای تنظیم شود که صدای بیس طنین انداز شود ، صدای باز به صدا در آید و سیلی از طریق ترکیب موسیقی سوراخ شود. اگر تنظیمات بیش از حد شل باشد ، صدای بیس و سیلی “ضعیف” به نظر می رسد. بسیار محکم است و طبل ها غیر طبیعی و “چنگال” به نظر می رسند. با یک طبل ساده می توانید درام را محکم کنید تا صدای دلپذیری ایجاد نکند و سپس کمی دیگر محکم کنید تا به یک سطح مطلوب برسید. اطمینان از یکنواخت بودن تنظیم در اطراف سر درام بسیار مهم است ، که می توان با قرار دادن یک پد انگشت در مرکز سر و ضربه زدن به سر در نزدیکی لبه بالای هر محل لبه برای تشخیص هرگونه تغییر ، در صورت لزوم تنظیم کرد. سفتی یکنواخت به “اجازه دهید درام صحبت کند” کمک می کند.

نکته مهم دیگر در مورد ساز کوبه ای کنگا Conga این است که کشش سر می تواند بر سهولت یا ناراحتی بازیکن تأثیر بسزایی بگذارد و به طور کلی یک درام سست تر می تواند منجر به صدمه دست بیش از یک ضربه محکم تر شود ، زیرا سر درام شل کننده دارای ضربه برگشتی کمتر و صدای خفه کننده بیشتری است (از این رو مفاصل به طور بالقوه کبود می شوند. و استخوان ها تحت بازی روحیه). همچنین ، تولید صدای تیز و تیز در سر شل تقریباً غیرممکن است. در هنگام تنظیم پیشنهاد می شود “بگذارید درام صحبت کند” و تنظیم را بطور منطقی با رزونانس طبیعی (گام) که حفره داخلی طبل ارائه می دهد مطابقت دهید. این طنین را می توان با آواز خواندن یا نواختن نت های بلند در نزدیک باز شدن طبل (این در مورد تنظیم هر درام صادق است) و توجه به اینکه کدام نوار کندتر پوسیده می شود – که یا فرکانس اصلی (طنین انداز) یا یکی از لحن های ساده آن خواهد بود.

هنگامی که از دو یا چند طبل استفاده می شود ، امکان تغییر بیشتر نت ها وجود دارد. با این حال ، تنظیم بین یا در طول آهنگسازی در اجرای زنده نادر است. تنها با دو طبل ، معمول است که آنها را با فاصله چهارم کامل (همان فاصله ای که در “اینجا عروس می آید”) مطابق سنت در موسیقی کلاسیک غربی برای تیمپانی تنظیم شده است. داشتن سه طبل (معمولاً tumba ، conga و cinco) آزمایش و سفارشی سازی فردی را دعوت می کند. برخی از کنگوها از فواصل یک آکورد اصلی (مانند F ، A ، C) استفاده می کنند. برخی از بازیکنان از وارونگی دوم وتر اصلی (مانند G ، C ، E) استفاده می کنند. و برخی ترجیح می دهند یک ثانیه اصلی بین پنجم و کنگا باشد ، با ۴ کامل که به مقبره فرود می آید. رائول رکو از سانتانا غالباً پنج طبل کنگا می نوازد و آنها را با عبارت آغازین آهنگ لاتین تنظیم می کند.

تکنیک های نواختن ساز کنگا

چهار ضربه اساسی در طبل کنگا وجود دارد:

صدای باز: با چهار انگشت در نزدیکی لبه سر پخش می شود و صدایی طنینی واضح با صدای بلندتر از صدای خفه و بیس تولید می کند.

خاموش ، خاموش ، بسته از لحن گوشتی یا به سادگی “muff”: مانند لحن باز ، با ضربه زدن به چهار درام به طبل ساخته می شود ، اما انگشتان را بر روی سر نگه می دارد تا صدا را خفه کند. همچنین می توان آن را با دست حجامت یا پاشنه دست بازی کرد.

تن باس: با کف کامل ، در حالت کوچک و تا حدی دور از وسط روی سر ، پخش می شود. صدای خاموش کم تولید می کند.

صدای تپق (لحن خشک یا پوشیده): سخت ترین تکنیک ، تولید صدای بلند “واضح”. صدای خاموش یا فشرده شامل پخش صدای باز است در حالی که دست دیگر روی سر طبل قرار دارد ، که صدای بالاتری را ایجاد می کند. انواع باز و نیمه باز وجود دارد ، که در آنها دست نوازنده پس از ضربه به طور مختصر روی لبه سر طبل قرار می گیرد و پس از آن ضربه دیگری با دست دیگر انجام می شود. هنگامی که در فواصل سریع و کوتاه پخش می شود ، به این فلورئو گفته می شود که اغلب برای ایجاد احساس در رقاصان استفاده می شود.

گلیساندو و خم شدن زمین

حرکت لغزشی ، گوزنی یا گلیساندو با مالیدن انگشت سوم ، که توسط انگشت شست پشتیبانی می شود ، روی سر طبل انجام می شود.

انگشت گاهی با بزاق یا عرق مرطوب می شود و گاهی کمی موم زنبور عسل روی سطح سر کونگا قرار می گیرد تا به ایجاد صدا کمک کند.

برای خم شدن سطح کنگاها ، کنگوئرو گاهی از آرنج خود استفاده می کند تا به دور خود بچرخد و به قسمت های مختلف سر فشار وارد کند.

این باعث می شود که یادداشت تغییر کند. این یک سکته مغزی سنتی نیست ، اما در سالسای مدرن و رومبا رایج است.

گوآگوآنکو

گوآگوآنکو از سه کانگا استفاده می کند.

کوچکترین ساز کوبه ای کنگا Conga درام سربی است که به عنوان پنجم شناخته می شود. گزیده پنجم زیر پنج گانه از گوآگوانکو “La polémica” اثر Los Muñequitos de Matanzas (1988) است. این قسمت بین حالت های اصلی بازی (A ، B ، C) حرکت می کند. بخش A همانطور که در آمریکای شمالی شناخته می شود ، قفل یا سواری اصلی است. دارای یک کلید (اندازه) است. یک عبارت جایگزین (B) نیز یک اندازه طول دارد. ضربات متقابل ، اساس بخش سوم (C) ، با متر در تضاد است. پنجم با متناوب کردن قفل و صلیب ، عبارات موزون بزرگتری ایجاد می کند که در چندین چرخه کلیدی گسترش یافته و منقبض می شوند. Los Muñequintos quintero Jesús Alfonso (1949–۲۰۰۹) این پدیده را این گونه توصیف می کند: مردی “در مهمانی مست می شود ، مدتی بیرون می رود و سپس به داخل می آید.”

مارس (تومبائو)

کلید خنثی

الگوی اصلی پسر montuno conga مارس یا تومبائو نامیده می شود.

کنگا برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۳۰ در گروههای موسیقی مورد استفاده قرار گرفت و به یکی از اصلی ترین گروههای ممبو در دهه ۱۹۴۰ تبدیل شد. ضربه های اولیه با صداهای باز ، در آخرین ضربات (۲ و ، ۲a) یک چرخه دو ضرب به صدا در می آید. لهجه اساسی – ۲ & توسط برخی از نوازندگان به عنوان پانچ خوانده می شود.

تراز کلیدی

صدای اصلی تومبائو به صورت ضربات (و سربرگ های معمولی) در ضرباهنگهای “و” به صدا در می آید.

تغییرات زیادی در tumbao اصلی وجود دارد. به عنوان مثال ، یک نوع بسیار رایج یک صدای باز واحد با سومین ضربه کلید (مشت) و دو تن قبل از سه طرف کلید به نظر می رسد. هم ترازی خاص بین کلید و این تومبائو بسیار مهم است.

یک نوع رایج دیگر از دو طبل استفاده می کند و درام (۱a) را در مکان (۳ طرف چنگال) به صدا در می آورد.

سونگو

از اواخر دهه ۱۹۶۰ ، نوازندگان گروه کنگا شروع به ترکیب عناصر ریتم های فولکلوریک ، به ویژه رومبا کردند.

Changuito و Raúl “el Yulo” Cárdenas از Los Van Van پیشگام این رویکرد عصر آهنگسازی بودند.

این رابطه بین طبل ها برگرفته از سبکی است که به عنوان رومبا شناخته می شود.

حس قسمت درام بالا مانند پنجم در رومبا است ، که دائماً نقطه گذاری ، رنگ آمیزی و تأکید می کند ، اما تا لحظه مناسب سولو نیست.

در چندین تنظیم آهنگی ، قسمت تومبادورا (‘کنگا’) تومبائو معمولی را بر روی طبل کم صدا به صدا در می آورد ، در حالی که پنجمین (درام سربی) گوآگوانکو را در طبل با صدای بلند تکرار می کند.

عبارات پنجم مانند می توانند به طور مداوم تغییر کنند ، اما بر اساس یک انگیزه ضد کلید خاص هستند.

تیمبا

توماس کروز هنگام کار در گروه تیمبای Paulito FG در دهه ۱۹۹۰ ، چندین ساز و کار از ریتم های فولکلوریک ایجاد کرد.

ارائه خلاقیت های هوشمندانه کروز نقطه ضعف باس و کر را از بین برد. بسیاری از کارهای وی دارای دو یا حتی چهار کلید در طول مدت است ، کاری که قبلاً بسیار کم انجام شده بود. او همچنین بیشتر از آهنگ های خاموش در تومبوها استفاده می کرد ، در حالی که موسیقی در این حوزه را توسعه می داد.

ژانرهای دیگر

رپرتوار ساز کوبه ای کنگا Conga شامل بسیاری از ریتم های دیگر است که در ژانرهایی مانند دانزون ، مامبو و چا-چا ، و همچنین سبک های خارجی که سازهای کوبه ای آفریقایی-کوبا را پذیرفته اند مانند رگی جامائیکایی ، سامبا برزیل و بوسنا نوا و روح آمریکایی ، فانک ، جاز لاتین و راک لاتین. در دهه ۱۹۶۰ ، کنگا به یک ساز برجسته در سبک های موسیقی محبوب هائیتی مانند konpa ، yeye و mini-djaz تبدیل شد.

کنجونتوها و ارکسترهایی که موسیقی رقص کلمبیایی را می نوازند ، ریتم های کومبیا ، که به طور سنتی بر روی درام معروف به آلگره و لامادور نواخته می شود ، را در طبل کنگا قرار داده اند. ریتم استاندارد کلمبیا کامبیا ساده است و به آرامی پخش می شود. می رود ۱-۲-۲-۱ ، همچنین به عنوان ۱-۲-۱-۲ شنیده می شود. در جمهوری دومینیکن ، ریتم سریع مرنگ ، که ۱ ۲-۱-۲ می رود ، می تواند در کنگا اجرا شود. همچنین می توان آن را به عنوان ۱-۲-۱-۲ ۱-۲-۱-۲-۱-۲ شنید. در اصل ، این ریتم تمبورا است که برای کنگا اعمال می شود. در نوع معمولی (یا cibaeño) ، ریتم معمولاً پیچیده تر و استانداردتر است. این می تواند از ضربه زدن به کنگا در ضرب چهارم تا پخش الگوهای کامل که زمان را مشخص می کند ، متغیر باشد.

.