یک کوچ نگران کننده در پی نامعلومی تکلیف کنسرت‌ها !

 

 

دو سال است که هر بار نوید برگزاری کنسرت‌های حضوری اعلان عمومی می‌شود و در راستای آن نشست‌های بررسی، گزارش‌های رسانه‌ای و حرف و حدیث‌های مختلف از اینجا و آنجا و از سوی مقامات مسوول به گوش می‌رسد، اما گویی هر بار موانع با قدرت بیشتری مقابل عزم جزم برگزاری قرار می گیرد تا برای مدتی باز هم از سرگیری کنسرت‌ها را به تعویق بیاندازد.

به گزارش موسیقی نو:به نقل از ایسنا، محرومیت مخاطبان و هنرمندان از صحنه، به نظر می‌رسد که همچنان تمامی ندارد؛ صحنه ای که بخش اصلی فعالیت هنرمندان موسیقی به شمار می‌رود و بسیاری از آنها اصلا به عشق اجرا و ارتباط با مخاطبانشان است که فعالیت می‌کنند، ولی گویا برگزاری دوباره کنسرت‌های حضوری از شیوع کرونا تا به امروز طلسم شده و این طلسم هم به این سادگی ها شکستنی نیست.

هشتم آبان‌ماه «محمود شالویی» ـ سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت ـ طی مصاحبه‌ای با ایسنا اعلام کرد که امیدوار است با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای ایجاد شرایط مطلوب سالن‌ها جهت میزبانی مخاطبان و واکسیناسیونی که به صورت عمومی و پرشتاب انجام می‌گیرد، به زودی شاهد برگزاری کنسرت‌های زنده باشیم.

پس از این صحبت‌ها، دوشنبه دهم آبان ماه جلسه‌ای در محل دفتر موسیقی وزارت ارشاد به ریاست محمد اله‌یاری فومنی ـ سرپرست دفتر موسیقی ـ و مسولان واحدهای دفتر موسیقی برگزار و در جریان آن شرایط از سرگیری اجراهای صحنه‌ای بررسی شد.

در این جلسه مقرر شده بود که با توجه به قرار گرفتن شهر تهران در وضعیت نارنجی و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی شرایطی برای برگزاری کنسرت در پایتخت فراهم و از آذرماه برگزاری کنسرت‌ها آغاز شود.

همچنین چندی بعد، محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه، ۱۷ آبان ماه اعلام کرده بود که «امروز می توانیم بگوییم از اول آذر ماه مراکز فرهنگی هنری و کنسرت‌ها  می‌توانند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی آغاز به کار کنند.»

با این همه اعلام رسمی خبر راه اندازی کنسرت‌های حضوری از اول آذرماه همواره با چند پرسش اساسی همراه بوده است؛ اینکه آیا این آغاز با افزایش نجومی قیمت بلیت‌ها مواجه خواهد شد و در این صورت آیا از این کنسرت‌های حضوری استقبال مناسبی می شود؟ و اینکه بر فرض استقبال از این اجراها، آیا می توان سلامت انبوه تماشاگری که پس از مدتی تعطیلی قصد حضور در کنسرت‌های حضوری را دارند تضمین کرد؟

از طرفی بر فرض تعطیلی ادامه دار کنسرت‌ها، باز هم سوالی اساسی به میان می‌آمد؛ در شرایطی که بسیاری از هنرمندان کشورمان در این مدت تعطیلی، به اجراهای خارج از کشور و برگزاری کنسرت‌ها در کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان و ترکیه و … روی آورده‌اند، تکلیف خروج این همه ارز از کشور چه می‌شود؟ و اساسا تا چه زمان می‌توان به این خاموشی ادامه داد؟!

اما اکنون به شرایطی رسیده‌ایم که این پرسش آخر پررنگ تر از قبل جلوه گر شده است؛ فراهم نبودن شرایط برگزاری کنسرت های حضوری در دو سال اخیر، تغییر نکردن این وضعیت و وعده هایی که همچنان عملی کردن آنها بعید به نظر می رسد، عده‌ای از هنرمندان موسیقی را یکی پس از دیگری به سمت برگزاری کنسرت در خارج از کشور سوق داده است.

حتی هنرمندانی همچون «علیرضا قربانی» که در شیوع کرونا اقدام به برگزاری کنسرت آنلاین و رایگان موسیقی کردند، اکنون اعلام می‌کنند که قصد دارند در خارج از ایران به روی صحنه بروند.

همچنین با وجود وعده‌هایی که درباره برگزاری کنسرت‌ها از آذرماه داده شده بود، اکنون با نزدیک شدن به اتمام این ماه، هنوز سامانه‌های رسمی فروش بلیت کنسرت‌ها، جز کنسرت حسین صفامنش در تالار وحدت که آن هم در لیست انتظار قرار دارد، از برگزاری کنسرت در تهران خبری نداده‌اند.

تاکنون تنها برگزاری کنسرت‌هایی که مقر بیشتر آنها در جزیره کیش است با قیمت بلیت‌های ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومانی و برگزاری کنسرت در چند کشور اروپایی اعلام شده است.

شاید به ثمر نرسیدن وعده‌های برگزاری کنسرت های حضوری در تهران را تا حدودی بتوان به مشخص نبودن رئیس دفتر موسیقی و از طرفی انتصاب تازه محمود سالاری به عنوان معاون امور هنری پس از گذشت مدتی طولانی از خالی بودن این پست، ربط داد و حالا باید دید با انتصاب معاون هنری جدید وزیر ارشاد، آیا بالاخره تصمیم اساسی درباره وضعیت برگزاری کنسرت‌های حضوری گرفته می شود؟

در کنار این مسائل، اگر قرار بر برگزاری کنسرت‌ها باشد، باید به هزینه پیشنهادی برای بلیت ها هم توجه کرد؛ مساله ای که در جلسات بررسی وضعیت برگزاری کنسرت های حضوری، دغدغه اصلی تهیه‌کنندگان بوده است؛ اینکه بلیت ها افزایش چندانی نداشته باشد و به شکلی قیمت گذاری شود که برای جامعه موسیقی نیز رضایت بخش باشد.

البته توتونچیان، یکی از تهیه کنندگان درباره همین امر به ایسنا گفته بود که پیش بینی می‌کند به علت افزایش تورم در دو سال اخیر و بالا رفتن هزینه‌های برگزاری کنسرت، از اجاره سالن‌ها گرفته تا اجاره مسائل فنی، به ناچار شاهد افزایش قیمت در بلیت های کنسرت خواهیم بود. در دو سال گذشته که کنسرت برگزار نشده است، تمامی ارگان‌های مختلف کشور با افزایش هزینه‌ها و افزایش مخارج روزمره و جاری خود مواجه بوده‌اند. در نتیجه همه ما شاهد گرانی سراسری بوده‌ایم که این مقوله از سالن‌های کنسرت نیز مستثنا نیست.

حال با در نظر گرفتن مسائلی چون افزایش قیمت بلیت و اختلاف نظرهای تهیه‌کنندگان و بخش دولتی در ابعاد مختلف، بالا رفتن هزینه برگزاری کنسرت در شرایط کرونایی با توجه به کاهش ظرفیت سالن‌های بالای هزار نفر، عدم تعیین متوسط قیمت بلیت کنسرت‌ها در شرایط کرونایی و …، روز هشتم آذرماه روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار خبری، از برگزاری نشست نمایندگان موسسات موسیقی و مدیران سالن‌ها با حضور سرپرست معاونت امور هنری و سرپرست دفتر موسیقی به منظور تصمیم‌گیری نهایی برای از سرگیری اجراهای موسیقی خبر داد.

در این جلسه شالویی نوید داده بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز برگزاری کنسرت با در نظر گرفتن ظرفیت صد درصدی سالن‌ها مانعی ندارد.

در نهایت نیز ۱۶ آذر درخواست‌های مجوز اجراهای صحنه‌ای پس از دوره تعطیلی اجراهای صحنه‌ای به دلیل شیوع ویروس کرونا در دفتر موسیقی آغاز شد و تاکنون هم ۱۰ درخواست برای دریافت مجوز اجراهای موسیقی پاپ، دستگاهی و کلاسیک به دفتر موسیقی رسیده و در حال بررسی است.