کنسرت شب تابستانی؛‌ سفری موسیقایی موسیقی دان بزرگ به گرد جهان با ارکستر وین

 

موسیقی نو: به نقل از یورونیوز گوستاوو دودامل، موسیقی دان و ارکستر نامدار ونزوئلایی با اجرایی طوفانی به صحنه اپرای بارسلون رفته است. او که مدیر ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس نیز هست، اپرای اتلو، آخرین ساخته جوزپه وردی را براساس نمایشنامه شکسپیر اجرا کرد.

این موسیقی دان برجسته ونزوئلایی معتقد است موسیقی این اپرا از همان اولین میزان ها بسیار گیراست و نت هایش با نهایت شدت و قوت اجرا می‌شوند. او می‌افزاید: «نکته کلیدی توازن است. این موسیقی دراماتیک قدرتمند است بدون اینکه فریاد بزند.»

گرگوری کاند، خواننده تنور می‌گوید که از همکاری با دودامل بسیار شادمان است و می‌افزاید: «دودامل در اجرای این کار ایده‌های تازه‌ دارد،‌ فواصلی که گویی بین خطوط وردی اند و او آنها را ننوشته، اما فکر می‌کنم آهنگساز اگر این اجرا را می‌شنید، احتمالا اینطور می‌نوشت.»

 

اما طراوت اجراهای دودامل از آثار کلاسیک از کجا می‌آید؟

دودامل می‌گوید که ایده‌های تازه حین اجرای زنده به ذهنش می‌رسند و می‌افزاید: «مثلا می‌گویی عجب، مثل این که اینجا وقت بیشتری می‌خواهد یا اینجا باید نفسی به کار بدهیم، همهٔ اینها همان لحظه به ذهنتان می‌رسد.»

در بخشی از این اپرا دزدمونا، همسر اُتلوی مغربی درست پیش از آن که به‌دست شوهر غیرتی‌اش کشته شود آواز معروف‌ «شادباشِ مریم» را می‌خواند که جزو قطعات محبوب دودامل است. او در این قطعه لطیف و زیبا، با مضمون نیایشی آسمانی، انرژی فوق‌العاده‌ای احساس می‌کند.

کراسیمیرا استویانووا،‌ خوانندهٔ سوپرانوی این اثر که آواز فوق را هم اجرا می‌کند دربارهٔ شیوهٔ کار دودامل می‌گوید: «او موسیقی‌دان فوق‌العاده‌ای است که هم مخاطبش را در می‌یابد، و هم رعایت هنرمند را می‌کند.»

گوستاوو می‌گوید که برای اجرای تازه هر اثر، اجراهای مختلف آن را بارها گوش می‌دهد و بعد به کمک «انعطاف‌پذیری در شنیدن» اجرای ویژهٔ خودش را می‌آفریند. و در پایان می‌افزاید: «من عاشق کارم هستم و مایل ام که این عشق را با همکارانم سهیم بشوم.»

 

گوستاوو دودامل، موسیقی دان و ارکستر نامدار ونزوئلایی/.