کتاب موسیقی عامه پسند در آمریکا با شبح تام جود

کتاب «شبح تام جود» (موسیقی عامه پسند در آمریکا از وودی گاتری تا بروس اسپرینگستین) اثر ایلیا فراهانی از سوی نشر آگه منتشر شده است.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از کتاب نیوز، این کتاب زمینه‌های اجتماعی موسیقی عامه‌پسند (مشخصاً فولک، بلوز، و راک) در آمریکا را بررسی می‌کند، و به این معنا درآمدی است مختصر بر تاریخ اجتماعی موسیقی عامه‌پسند در این کشور.

ناشر در معرفی این اثر او آورده است:

انتخاب وودی گاتری، باب دیلن، بروس اسپرینگستین و استیو اِرل بیش از آن‌که به‌دلیل نقش هرکدام در بسط و تثبیت هنری و یا تجاری ژانرشان باشد، به این دلیل است که زندگی هنریِ هر یک فرصتی به دست می‌دهد برای درک شرایط اجتماعیِ دورانی که در آن رشد و کار کردند. از طرف دیگر، رشته‌ای که همه را به هم متصل می‌کند درک آن‌ها از موسیقیِ عامه‌‌پسند به‌عنوان هنرِ مترقی و اجتماعاً آگاه (و به این معنا اصیل) است که تلاش دارد زندگی روزمره‌ی مردم عادی را بی هیچ‌گونه تبخترِ نخبه‌گرایانه روایت کند. و همه‌ی این‌ها چنین درک مدرنی از موسیقی را مدیون بلوز هستند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

شهرت فوری و جهانی دیلن به‌ویژه در میان جوانان ــ که تا حدی به‌علت ترانه‌های اصیل، ضد سیستمی، ضد مرد سالار و آزادی خواه‌ اش بود ــ رسانه های هژمونیک را به زدنِ برچسب‌هایی مثل «صدای یک نسل» یا «رهبر نسل جوان» و از این دست سوق داد. و گرچه دیلن همواره با افتخار از جوان‌بودن در برابر پیر و محافظه‌کار بودن سخن می‌گفت، هرگز نمی توانست چنین القابی را بپذیرد. حقیقت این است که حق با دیلن بود. او حتا نماینده‌ی آن نسل هم نبود. دیلن جزوی از جنبشی بود که با هر نوسان‌اش او را هم به سویی دیگر پرتاب می‌کرد. همین باعث شد که پس از فروکش‌کردنِ جنبش دیلن هم دیگر هرگز به دیلنِ دهه‌ی ۱۹۶۰ باز نگردد؛ ابتدا مسیحی شد، بعد به اسرائیل سفر کرد، بعد از کلینتون جایزه گرفت، سپس برای تبلیغات بین دو نیمه‌ی مسابقه فینال فوتبال آمریکایی یا سوپربال کلیپ وطن‌پرستانه ساخت. خودش در یک مصاحبه به‌درستی می‌گوید: «مردم از من می‌خواهند باز هم امثال North Country Blues را بسازم. مسئله‌ به‌سادگی این است که دیگر نمی‌توانم.»

ایلیا فراهانی متولد ۱۳۶۱ است و پیش از این کتاب «درآمدی روش‌شناختی بر روانپزشکی سگ و گربه» را به بازار نشر ارائه کرده است.

کتاب شبح تام جود (موسیقی عامه‌پسند در آمریکا از وودی گاتری تا بروس اسپرینگستین) اثر ایلیا فراهانی در ۱۳۴ صفحه و قیمت ۳۹ هزارتومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.