چهارمین جشنواره موسیقی کیش با عنوان «مهرجان یامال» برگزار می شود

مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: «چهارمین جشنواره موسیقی این جزیره با عنوان مهرجان یامال در گسترده مناطق جنوب کشور برگزار می شود.»

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، «بدریه بحرینی» روز یکشنبه با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: این جشنواره در نظر دارد به معرفی فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و سنت‌ها بر اساس رنگ‌آمیزی در سواحل جنوبی از دریای عمان تا خلیج فارس و استان‌های جنوبی ایران بپردازد.

وی اضافه کرد: موضوع محوری این جشنواره آفرینش بر آثار با کلام و بدون کلام، مبتنی بر اشعار حماسی با گویش و زبان قومی به همراه حرکات آیینی و بومی با مضامین حماسی، صلح و مهرورزی استوار است.

رییس چهارمین جشنواره موسیقی کیش مهرجان یامال افزود: بزرگترین هدف جشنواره مورد توجه قرار دادن کیش با سابقه تاریخی و دیرینه خود از نظر فرهنگی و موسیقایی است و در کنار آن رونق کسب و کار در جزیره، ایجاد جاذبه‌های گردشگری، آشنایی با فرهنگ بوم‎‌گردی نیز دنبال می شود.

وی دیگر اهداف این جشنواره را توسعه و معرفی گردشگری طبیعت و اکوتوریسم، گردش کار اماکن، تاسیسات گردشگری جزیره کیش، تشویق و ترغیب هنرمندان موسیقی نواحی کشور به آفرینش نغمات (ملودی) جدید مبتنی بر فرهنگ موسیقایی بومی جنوب، به منظور حفظ و انتقال ویژگی‌های موسیقی جنوب ایران به آیندگان و ایجاد فضای مناسب، به منظور عرضه‌ی آثار خلق شده‌ی موسیقی جنوب ایران در جزیره کیش اعلام کرد.

بحرینی افزود: بسط و تعمیق موسیقی آوازی، سازی و گسترش نغمات موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران، بررسی موضوع خلاقیت و آفرینش هنری در موسیقی نواحی جنوب ایران، بررسی آیین‌ها در موسیقی جنوب ایران و اشاعه فرهنگ جمعی در قالب هنر آیینی، پیوند خرده فرهنگ‌ها و ارتباط فرهنگ سرزمین‌های جنوبی ایران، اشاعه هنر آیینی نواحی ایران و جلوگیری از تحریف و فراموشی آن، تبلیغ گردشگری هنری از طریق هنر جذاب موسیقی و مطرح کردن کیش به عنوان پایلوت گردشگری موسیقی جنوب ایران؛ از اهداف دیگر برگزاری این جشنواره است.

وی یادآور شد: سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان برگزار کننده جشنواره و پایه‌‎گذار یک گردهمایی فرهنگی و هنری فاخر، بزرگ و سالیانه در سطح کشور با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و تقویت صنعت توریسم بین‌الملل و معرفی جزیره زیبای کیش به عنوان مقصد برتر گردشگری و گردشگری هنری می تواند گام های موثری در این زمینه بردارد.

مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: مدیرعامل و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به ترتیب رئیس و دبیر شورای سیاست گذاری و دکتر نوربخش، دکتر صدری، بابک عامل و حمید هادی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی مهرجان یامال هستند و هیات انتخاب آن را حیدر هدایتی، دکتر حقگو، دکتر حسینی و حمید هادی تشکیل می‌دهند.

رونمایی از پوستر و اعلام رسمی فراخوان چهارمین جشنواره موسیقی کیش روز سه شنبه ۲۰ مهر برگزار و تاریخ دقیق برگزاری آن نیز اعلام می شود.