سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ:

چراغ موسیقی نواحی همچنان روشن است

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از موسیقی نواحی ایران به عنوان مصداق تنوع و تکثر فرهنگی یاد کرد و نوشت: چراغ موسیقی نواحی همچنان روشن است.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمود شالویی روز پنجشنبه در پیامی برای چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نوشت: موسیقی نواحی ایران، مصداق گویا و خموشِ تنوع و تکثر فرهنگی است که در هر نقطه ای با تاریخ و جغرافیای فرهنگی و اجتماعی، آیین ها و زندگی مردم پیوند خورده و به عشق و صفای دل­های مردمان و هنرمندانِ مناطق ایران از دیروز تا امروز تداوم یافته و از این رهگذر چراغ موسیقی نواحی همچنان روشن است.

وی افزود: جشنواره موسیقی نواحی ایران یکی از بسترهایی است که از زنده بودن موسیقی نواحی حکایت می کند و امکانی است تا به فردای آن هم اندیشیده شود. موسیقی نواحی ایران ریشه در گذشته دارد و میراث فرهنگی و هنری است اما تأمل درباره چگونگی و بالندگیِ آن در آینده و همزیستی با جهان و جامعه پرشتاب با شناخت دقیق و عمیق گذشته نیز قابل تامل و توجه است.

شالویی اضافه کرد: هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران تاکنون میراث‌دار و پرچمدار این موسیقی بوده اند که در هر مقطعی گرامیداشت آنان امری شایسته می نماید. یاد هنرمندان گرانقدر موسیقی نواحی که از میان ما رفتند، به نیکی ماندگار است و امید که  هنرمندان و جوانان، نویدبخش روزهای روشن موسیقی نواحی ایران باشند و بتوانند مسیر بزرگان بااصالت این عرصه را استمرار بخشند.

وی اضافه کرد: چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با محوریت «وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایرانی» هم به سنت‌ها و اصالت های درون قومی و بین قومی و هم به رویکردهای خلاقانه در موسیقی توجه دارد و بخش پژوهشی نیز فرصتی برای کنکاش در وضعیت موسیقی نواحی ایران است که در عین تنوع و تکثر، در باطن خود وحدت فرهنگی در موسیقی ایران را به ارمغان می آورد.

شالویی افزود: بر خود لازم می‌دانم از عموم هنرمندان، اعضای شورا، دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، ستاد جشنواره، دفتر موسیقی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و همه دست اندرکاران به پاس همراهی و همکاری صمیمانه آنان در برگزاری جشنواره قدردانی کنم.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از روز گذشته (چهارشنبه) در باغ موزه وزیری کرمان آغاز شد و تا یکشنبه دوم آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.