پوستر جشنواره موسیقی نواحی به هنر «چهل تکه دوزی» ایران مزین شد

طراح پوستر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، گفت: «چهل تکه» یک هنر بومی و دست آفریده بانوان ایران است که از دوخته شدن اجزای مختلف به یکدیگر در نهایت به یک کلیت می‌رسد؛ این طرح در پوستر پیاده و عدد هشت برای آن در نظر گرفته شد.

 

به گزارش موسیقی نو به نقل از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، کیارش زندی در مورد روند طراحی پوستر این رویداد اظهار داشت: با مطرح شدن طرح پوستر جشنواره، چند طوفان فکری داشتیم و ایده های مختلفی هم مطرح شد. از طرفی، طراحی پوستر این رویداد حساسیت بیشتری نسبت به سایر جشنواره ها داشت، زیرا بحث قومیت های ایران مطرح بود.

وی ادامه داد: ایران کشوری است که بر جاده ابریشم نشسته و اقوام مختلفی دارد که صاحبان این سرزمین هستند. اولین ایده ای که برای طراحی به ذهن آمد، هنر چهل تکه دوزی بود و نظرمان این بود که سراغ یک هنر سنتی با ماهیت ایرانی برویم که از نظر جزییات با موضوع اصلی جشنواره یعنی وحدت در کثرت اقوام موسیقایی ایران که یک نگاه شرقی دارد، همخوانی داشته باشد.

زندی اضافه کرد: کثرت و وحدت در واقع ۲ واژه متضاد محسوب می شود اما در فلسفه شرق این ۲ کلمه در معنا به هم می آمیزند. کشور ما در چنین موقعیتی است و اقوام مختلفی دارد که همگی زنجیره های یک پیکر هستند. چهل تکه هم یک هنر بومی و دست آفریده بانوان ایران است که از دوخته شدن اجزای مختلف به یکدیگر در نهایت به یک کلیت می رسد؛ این طرح در پوستر پیاده و عدد هشت برای آن در نظر گرفته شد.

 

 

این طراح درباره سایر نمادهای پوستر جشنواره چهاردهم موسیقی نواحی، بیان کرد: پس از پیاده شدن ایده اصلی ابتدا قرار شد روی هر تکه، طرح یک ساز بومی جانمایی شود اما ممکن بود طرح خیلی شلوغ به نظر برسد و سازها در این میان گم شوند، به همین دلیل به ایده حضور قومیت ها روی پوستر رسیدیم که کار بسیار ظریفی بود.

وی افزود: در نهایت به ایده طراحی نوازنده یعنی به صدا درآورندگان سازهای اقوام ایران رسیدیم و به سمت تصویرگری نوازندگان بومی رفتیم که به صورت فیگوراتیو آن را اجرا کردیم. در بخش چهل تکه ها از رنگ هایی با کنتراست بالا استفاده شد و برای نوازندگان بومی رنگ های پرچم ایران یعنی سبز و سفید و قرمز مورد استفاده قرار گرفت تا در اصطلاح کانسپت درستی داشته باشد.

زندی درباره بازخورد طراحی این پوستر، گفت: مدت زمان زیادی از رونمایی پوستر نمی گذرد اما در همین مدت بسیار کوتاه بازخوردهای خوبی در فضای مجازی داشتم که این نتیجه یک خِرد جمعی میان دفتر موسیقی، انجمن موسیقی و مدیران جشنواره امسال است.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

این پوستر هفته گذشته در نشست خبری دبیران اجرایی و علمی جشنواره موسیقی نواحی ایران و با حضور رسانه ها رونمایی شد.