وحید تاج و گروه موسیقی «آوای سپهر»

 

گروه موسیقی «آوای سپهر» در آخرین روز از برگزاری اجراهای سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر کنسرت شنیدنی را به خوانندگی وحید تاج پیش روی مخاطبان قرار داد.

به گزارش موسیقی نو  به نقل از خبرنگار مهر، آخرین روز از برگزاری کنسرت های سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای گروه موسیقی «آوای سپهر» به سرپرستی و آهنگسازی «بهمن فریادرس» و خوانندگی «وحید تاج» همراه شد.

این کنسرت شامگاه سه شنبه بیست و ششم بهمن ماه در حالی روی صحنه رفت، که اجراهای بخش موسیقی ردیف دستگاهی ایران این دوره از جشنواره ازکیفیت قابل قبولی برخوردار بودند. کما اینکه اگر این اجراها در شرایط غیرکرونایی و بهتری به لحاظ تبلیغاتی و رسانه ای پیش روی مخاطبان قرار می گرفتند می توانستند با اسقبال بیشتری از سوی علاقه مندان موسیقی ایرانی مواجه شوند. اجراهایی که به نظر می آید فقدان اجرای بیشتر آنها در طول سال بیش از هرزمان دیگری مشغول خودنمایی است و اگر دست اندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فکری به حال ایجاد شرایط و امکانات حمایتی بیشتری از این گونه موسیقایی نداشته باشند، باید شاهد اتفافات تلخی بود.

این شرایط نابسامان در فضایی روند رو به رشدی را طی می کند که در سال های اخیر عمده تهیه کنندگان و سرمایه گذاران حوزه موسیقی بیشتر توجه و تمرکز خود را روی موسیقی تجاری معطوف کرده اند که در این سالها تبدیل به جریان قالب موسیقی کشورمان شده و اگرچه می تواند در چارچوب خود امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر آید، اما ایجاد کننده فضایی شده که تولید و اجرای موسیقی های متفکر را دچار تزلزل کرده و حیات آنها را با خطرات جدی مواجه ساخته است، فرآیندی که مجموعه هایی چون گروه «آوای سپهر» و دیگر گروه های فعال حوزه موسیقی ایرانی تلاش می کنند این چراغ کم سو را روشن نگه دارند. چراغی که به دلیل اوضاع نابسمان اقتصادی فقط می تواند در فرآیند برگزاری جشنواره موسیقی فجر خودنمایی کند. کما اینکه اگر چنین گروهی قصدی برای اجرای کنسرت در تهران و شهرستان ها داشت، می بایست هزینه های هنگفتی را برای برگزاری کنسرت ها انجام می داد. کنسرت هایی که کمتر تهیه کننده ای حاضر به سرمایه گذاری در این بخش است و فقط می خواهد در حوزه موسیقی پاپ تجربه های موسیقایی اش را بیازماید.

به هرترتیب گروه «آوای سپهر» در آخرین روز از برگزاری اجراهای زنده جشنواره موسیقی فجر، تلاش کرد به مدد حضور نوازندگانی که سوابق خوبی در مجموعه ها و پروژه های موسیقایی مختلف و پرطرفدار داشته اند، کنسرتی را پیش روی مخاطبان قرا دهد که توانست بینندگانش را راضی از تالار رودکی تهران خارج کند.

«آواز سپهر» وحید تاج شنیدنی شد/ اجرای کنسرت خوب در شرایط سخت

کنسرت این گروه موسیقایی نیز در حالی بود که در کنسرت شب گذشته مجموعه در زنجان بهمن فریادرس سرپرست و آهنگساز گروه به دلیل اوضاع جسمانی در بیمارستان بستری می شود ولی به دلیل تعهدی که گروه برای حضور در کنسرت تالار رودکی داشته، خود را از بیمارستان مرخص کرده و در برنامه حضور پیدا می کند. این در حالی است که حال جسمانی وحید تاج نیز در کنسرت شب گذشته مساعد نبود اما وی تلاش کرده تا درکنسرت تالار رودکی به اجرای برنامه بپردازد.

این گروه موسیقی چند سالی است که به سرپرستی و آهنگسازی بهمن فریادرس کار خود را در عرصه موسیقی آغاز کرده و تاکنون نیز اجراهای متعددی را در ایران و کشورهای دیگر پیش روی شنوندگان قرار داده است. تازه ترین اثر این گروه آلبوم «پرواز و آواز» بود که جایزه باربد بخش آهنگسازی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را نیز از آن خود کرد.

«مقدمه»، «سازو آواز»، تصنیف «ایران»، ساز و آواز قطعه «سپیدار»، تصنیف «یلدا»، تصنیف «تومی روی» قطعاتی بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این در حالی است که بهمن فریادرس سرپرست، آهنگساز و نوازنده کمانچه، وحید تاج خواننده، بهزاد رواقی نوازنده تار، حمید قنبری نوازنده تمبک، امین حیدری و صابرسوری نوازنده عود گروه نوازندگان کنسرت را تشکیل می دادند.