هنرمند شیروانی رتبه اول فستیوال موسیقی بخشی‌گری ازبکستان را کسب کرد

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: «حسین ولی نژاد هنرمند شیروانی رتبه اول دومین فستیوال بین‌المللی موسیقی بخشی گری در کشور ازبکستان را کسب کرد.»

 

 

 

 

 

به گزارش موسیقی نو؛ به نقل از ایرنا، ابراهیم عباسپور اظهار داشت: ولی نژاد به عنوان تنها نماینده بخشی گری از ایران در این فستیوال حضور داشت که تندیس جشنواره بین المللی و سه تندیس نشان هنری را کسب کرد.

وی خاطرنشان کرد: دومین فستیوال بین المللی موسیقی بخشی گری بتازگی در کشور ازبکستان برگزار شد.

استاد حسین ولی نژاد، بخشی شیروانی مردادماه سال ۹۸ همچنین دیپلم افتخار و جایزه ۵٠٠ دلاری جشنواره بین المللی موسیقی اقوام راه ابریشم ٢٠١٩ را در کشور ازبکستان از آن خود کرد.

این هنرمند موسیقی مقامی که نشان درجه ۲ هنری را نیز دارد پیش از این هم در جشنواره های ملی و بین المللی مختلف افتخارات زیادی کسب کرده بود.

حسین ولی نژاد از اساتید بزرگ نوازندگی دوتار و از مهم‌ترین راویان فرهنگ موسیقایی شرق ایران-خراسان است  و سلطان رضا،علی بخشی گل افروز،حاج حیدر کارگر،همراه بخشی گل افروز و داوود بخشی گیلانی از مهمترین اساتید وی بوده اند.

کسب عنوان پدیده در جشنواره بین المللی بیت و حیران سال ۱۳۹۰، حضور در بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی هنری در سطح ملی و استانی،حضور در بیش از ۵۰ جشنواره موسیقی نواحی در سطح استانی و ملی،دریافت نشان درجه ۲ هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد از مهمترین سوابق و افتخارات هنری وی محسوب می شود.

استاد حسین ولی نژاد معروف به حسین بخشی متولد ١٣۴٠ فرزند استاد مرحوم «بخشی سلطان رضا» از دوتار نوازان و خوانندگان برجسته شیروان است.

حسین ولی نژاد آموزش دوتار را نزد پدرش و در محضر اساتیدی همچون همراه بخشی گلیانی، حاج حیدر کارگر، علی اکبر بخشی گلیانی فرا گرفته که بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت مستمر در حوزه موسیقی مقامی و در جشنواره های مختلف موسیقی موفق به کسب مقام های برتر شده است.

هم اکنون ۱۵۰ نفر در عرصه موسیقی مقامی شیروان فعالیت دارند.

تاکنون شماری از هنرمندان این شهرستان در زمینه موسیقی مقامی موفق به کسب مقام های کشوری و بین المللی شده اند و این زمینه خوبی برای ترویج این رشته از موسیقی است.

پیشتر، مسئولان شهرستان از پی گیر راه اندازی نخستین آموزشگاه موسیقی در این شهرستان خبر داده بودند.

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در شرق بجنورد واقع است که بیشتر مردمان این خطه به زبان کرمانجی تکلم می کنند و موسیقی مقامی هم با زندگی آنها عجین گشته است.

سال ۱۳۹۴ نیز استان خراسان شمالی میزبان برگزاری فستیوال بین‌المللی موسیقی مقامی با حضور پنج کشور آسیای میانه بود.

کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و افغانستان در این جشنواره شرکت و به اجرای برنامه های متنوع موسقایی پرداختند.

اکثر کارشناسان و مسئولان حوزه موسیقی کشورهای مختلف، هدف از برگزاری اینگونه جشنواره ها و فستیوال ها را تقویت ارتباط نسل امروز با موسیقی مقامی، زمینه‌سازی برای مطرح کردن استانهای مختلف و نواحی آنها در زمینه موسیقی مقامی، جلوگیری از انزوای هنری و تقویت بخش گردشگری آن کشورها عنوان می کنند.

عکس تزیینی است

 

 

« لطفا یک نظر بنویسید و در قرعه کشی پایگاه موسیقی نو شرکت کنید»