هزار و ۶۹۰ هنرمند در جشنواره موسیقی فجر می نوازند و می خوانند

 

 عضو هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، گفت: این رویداد با هزار و ۶۹۰ هنرمند در قالب ۱۷۰ اجرای موسیقی برگزار می‌شود.

به گزارش موسیقی نو به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، امیرعباس ستایشگر روز یکشنبه در نشست خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به تشریح اطلاعات آماری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر پرداخت.

تعداد گروه های شرکت کننده

وی درباره تعداد گروه های شرکت کننده در جشنواره موسیقی فجر، اظهار داشت: جدول اجراهای صحنه ای در تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا کار خود را از هفته آینده آغاز می کند. در تقسیم بندی ژانر، ۶ اجرای ارکسترال، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا موسیقی نواحی، سه اجرا موسیقی بانوان، چهار اجرا در حوزه بین الملل، هفت اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای پاپ و مردمی همچنین ۲ اجرای موسیقی تلفیقی، مربوط جدول اصلی اجراهای استان تهران می شوند.

ستایشگر ادامه داد: ۱۴۶ اثر برای اجرا در بخش غیر رقابتی جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده بودند. در این میان، ۱۸ گروه از فراخوان و ۳۵ گروه دعوت شده از سوی هیأت انتخاب حضور دارند. علاوه بر این، ۱۶ اجرا در بخش پاپ و مردمی به روی صحنه می روند. به طور کلی، گروه های موسیقی در پنج روز و ۶ سالن به اجرای صحنه ای می پردازند.

آمار هنرمندان تهرانیِ جشنواره موسیقی فجر

به گفته وی، در روزهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر، آمار حضور هنرمندان در تهران حاکی از آن است که ۸۱۵ هنرمند به اجرا می پردازند، از این تعداد، ۵۷۰ هنرمند مرد و ۲۴۵ هنرمند زن در بخش نوازندگی و خوانندگی در جدول حضور دارند.

جشنواره موسیقی به ۱۱ استان کشور رفت

عضو هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به برگزاری این رویداد در ۱۱ استان کشور، خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی فجر در ۱۱ استان کشور برگزار می شود. در این میان، ۱۶ اجرا در کردستان، ۱۳ اجرا در جنوب کرمان، ۱۰ اجرا در منطقه آزاد اروند، ۱۰ اجرا در ایلام، ۱۰ اجرا در کهگیلویه و بویر احمد، ۶ اجرا در بوشهر، سه اجرا در چهارمحال و بختیاری، ۱۱ اجرا در آذربایجان شرقی، سه اجرا در سیستان و بلوچستان، چهار اجرا در زنجان و ۹ اجرا در سمنان به روی صحنه می روند که در کل شامل ۹۵ اجرا می شود.

ستایشگر آمار کلی هنرمندان جشنواره موسیقی فجر در ۱۱ استان کشور را ۷۰۵ نفر اعلام کرد که از این تعداد، ۵۶۴ نفر مرد و ۱۴۱ نفر زن هستند.

آمار کلی هنرمندان جشنواره موسیقی فجر

وی خاطرنشان کرد: آمار سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر حاکی از آن است که این جشنواره با هزار و ۶۹۰ هنرمند (شامل هزار و ۳۰۴ مرد و ۳۸۶ زن) در قالب ۱۷۰ اجرای موسیقی در تهران و ۱۱ استان کشور اجراهای صحنه ای خود را به روی سِن می برند.

ستایشگر با اشاره به بخش جنبی این جشنواره، بیان کرد: بخش سرود برای دومین سال پیاپی، آغازگر روزهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر است. علاوه بر این، در جشنواره موسیقی فجر امسال، بخش ویژه ای به تجلیل از مقام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده شده است که در این چارچوب، ارکستر سمفونیک صدا و سیما و گروه نوای سیمره برنامه هایی را اجرا می کنند.

نوازندگی و خوانندگیِ هزار و ۶۹۰ هنرمند در جشنواره موسیقی فجر

 

عضو هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر درباره حضورش به عنوان عضو هیأت انتخاب، تاکید کرد: از دوره پانزدهم جشنواره موسیقی فجر به عنوان نوازنده و آهنگساز حضور داشتم. در دوره سی و یکم منتقد جشنواره بودم، به همین جهت در دوره های دیگر به عنوان عضوی از ستاد جشنواره مشغول فعالیت بودم.

به گفته وی، تنوع فُرم های گوناگون موسیقی به لحاظ سازبندی در حوزه موسیقی کلاسیک، توجه به موسیقی ردیف دستگاهی ایران، نگاه به تنوع رِپرتوار در حوزه های مختلف موسیقایی، تاکید روی جایزه ویژه آهنگسازی جدا از بخش رقابتی و جایزه باربد در ۲ بخش آهنگسازی موسیقی دستگاهی بر اشعار حکیم نظامی گنجوی، راپسودی ایرانی برای سازسولو و ارکستر سمفونیک از نکات مورد توجه شورای سیاستگذاری در ماه های گذشته بود.

به گزارش ایرنا، حسن ریاحی، دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در این نشست خبری، تاکید کرد: باعث افتخار است که در این دوره با وجود اتفاقات مربوط به کرونا، شاهد برگزاری جشنواره ای هستیم که می تواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی برای موسیقی کشورمان باشد. این دوره از جشنواره می‌تواند یکی از بهترین رویدادها مرتبط با جشنواره موسیقی فجر با توجه به کرونا باشد.

سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر هم‌زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.