«ماه نَخشَب» در یک اثر موسیقایی / توضیحات مصباح قمصری

مصباح قمصری از نوازندگان و آهنگسازان جوان موسیقی ایرانی با همراهی شاهو عندلیبی از نوازندگان شناخته شده عرصه نی‌نوازی آلبوم «ماه نَخشَب» را به صورت بین‌المللی پیش روی شنوندگان قرار دادند.

موسیقی نو:به نقل از خبرنگار مهر، آلبوم «ماه نَخشَب» با هنرمندی مصباح قمصری نوازنده ساز «بم کمان» و آهنگساز با همراهی شاهو عندلیبی نوازنده شناخته شده ساز نی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این در حالی است که «ماه نَخشَب»، «رقص صحرا»، «سفید»، «شور شیرین»، «بیکران» قطعات تشکیل دهنده این آلبوم بی کلام هستند که در قالب پلتفرم‌های داخلی و خارجی منتشر شده‌اند.

مصباح قمصری در توضیح این اثر نوشته است:«آلبوم نخشب مجموعه‌ای است در فضایی آرام و پر از لطافت برای همراهی سازهای نی و بم کمان که از روز جمعه در دسترس علاقه مندان قرار گرفت. بداهه نوازی هنرمند زنده شاهو عندلیبی این مجموعه احساسی کم نظیر بخشیده که از او تشکر می‌کنم.

آنچه می‌شنوید حاصل همراهی چندین خط، بم کمان است و هیچ ساز الکترونیکی در این اثر به کار گرفته نشده است.

هاشم بن حکیم یا المقنع دانشمند و عارف ایرانی و ادامه دهنده راه ابومسلم خراسانی بود. یکی از معجزات ایشان شی نورانی بود که به مدت چهار ماه در منطقه‌ای به نام نخشب پیش چشم هزاران نفر در آسمان ظاهر می‌کرد. این شی را که اندازه‌ای بزرگ‌تر و نوری بیشتر از ماه داشت ماه نخشب نامیده‌اند.

امیدوارم آن طور که ما از ساخت این مجموعه لذت بردیم شما نیز از شندینش لذت ببرید.»

مصباح قمصری از جمله هنرمندانی است که تحصیلات عالی خود را در رشته موسیقی به پایان رسانده است. وی مبدع ساز بَم کمان (کمانچه کنترباس) و یکی از هنرمندان معتقد به تفکر باس نوازی در موسیقی سنتی ایرانی است. از پژوهش‌های وی می‌توان به تلفیق هارمونی باس موسیقی‌های روز غربی با موسیقی ایرانی (آلبوم تنیده در خطوط موازی) و نمادشناسی موسیقایی (پروژه لمس) اشاره کرد. مصباح قمصری در بیش از هفتاد فیلم و سریال به آهنگسازی و همکاری پرداخته است. همچنین با گروه‌هایی مانند «سرمد»، «اشتیاق»، «کامه راتا»، «شمس»، «ارکستر بادی تهران»، «کوارتت کمان»، «همنوازان حصار» نیز همکاری داشته است.

«لمس»، «بازگشت به آتش»، «نیستی در هست»، «کهن نوای نو (با همراهی حسین علیشاپور و علیرضا مظفریان)»، «مرز (با همراهی محمد دلنواز)»، «چنین مست (با همراهی پویا سرایی)»، «کنت کنزا»، «نقطه پرگار (با همراهی میلاد درخشانی)» برخی از آلبوم‌هایی هستند که با هنرمندی مصباح قمصری در بازار موسیقی منتشر شده‌اند.