داور جشنواره موسیقی جوان:

لالایی ها و کارآواهای موسیقی نواحی ثبت و ضبط شود

لالایی ها و کارآواهای موسیقی نواحی ثبت و ضبط شود

 

داور بخش موسیقی نواحی در شاخه موسیقی جنوب، گفت: زمینه‌های لازم برای ثبت و ضبط لالایی ها، کارآواها و دیگر شاخه‌های موسیقی نواحی باید فراهم شود.

به گزارش موسیقی نو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، بهرام مهربخش به نقش جشنواره‌ موسیقی جوان در معرفی موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره موسیقی جوان در زمینه موسیقی به معرفی این هنر و تشویق جوانان به آموختن کمک می‌کند به شرط آن‌که استمرار و تداوم داشته باشد.

این نوازنده نی‌انبان ادامه داد: برگزاری مستمر جشنواره یکی از عواملی است که موجب معرفی موسیقی نواحی مختلف ایران به نسل جوان می‌شود. به نظرم بهتر است جشنواره به صورت فصلی برگزار شود تا تاثیرش دوچندان شود.

مهربخش با بیان اینکه جشنواره‌ موسیقی جوان به همدلی بیشتر اقوام مختلف ایرانی کمک می‌کند، گفت: کرد و لر و ترک و فارس و بلوچ در این جشنواره‌ حضور پیدا می‌کنند و به اجرای برنامه می‌پردازند، پس همه جشنواره‌های موسیقی به نزدیکی قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف کمک می‌کند.

به گفته این نوازنده، برای رویارویی با تهاجم فرهنگی باید به تقویت فرهنگ خودی پرداخت؛ پس ضرورت دارد مسئولان فرهنگی به‌ جای آن‌که به موسیقی پاپ و موسیقی ردیف-دستگاهی فکر کنند به فکر دوام و بقای فرهنگ و هنر این مرزوبوم باشند. به عبارتی تنها به هنرمندان و گروه‌هایی فکر نکنند که مخاطبان بیشتری دارند و شناخته شده‌ترند.

به گفته این فعال موسیقی نواحی، زمینه‌های لازم برای ثبت و ضبط لالایی‌ها، کارآواها و دیگر شاخه‌های موسیقی نواحی باید فراهم شود. زمان آن رسیده که موسیقی محلی و همه ارزش‌هایش را بشناسیم و حفظ کنیم. از سوی دیگر باید به نوکردن این نغمه‌ها یا به‌روز کردن‌شان بپردازیم. نغمه‌های محلی تا زمانی زنده می‌مانند و نسل به نسل منتقل می‌شوند که با ارزش‌ها و اصالت‌هاشان نو شوند و امید می‌رود همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط فرهنگی، دست در دست همدیگر بگذارند و موسیقی اقوام گوناگون ایرانی را زنده  و جاری نگه دارند.