فقدان توجه به موسیقی جدی و بحران در ساختار

 

یکی از مدرسان و نوازندگان در تحلیل شرایط امروز موسیقی، فقدان توجه به موسیقی جدی و بحرانی که در این ساختار حاکم شده به ارائه نقطه نظرات خود پرداخته و ازنقش آموزش در این زمینه سخن گفت.

به گزارش موسیقی نو «زمان خیری» نوازنده نی و از مدرسان باسابقه موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر با گروه‌های مختلف و شناخته‌شده‌ای در حوزه‌های مختلف پرداخته در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به شرایط فعلی توجه مخاطبان به شنیدن موسیقی‌های جدی و اثرات آن بر نسل کودک و نوجوان گفت: به اعتقاد من آنچه در این میان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، توجه به مسائل آموزشی است. در این چارچوب شناخت مفاهیم اولیه موسیقی، موسیقی ملی، موسیقی خوب و یا موسیقی بد و تاثیرات شنیداری درست؛ طرح و گنجاندن سرفصل و متون شناختی موسیقی در کتب پایه‌های ابتدایی نکته مهمی است که باید روی آن متمرکز شد.

وی افزود: به طور حتم برای توسعه فرهنگ شنیدن موسیقی جدی باید در کتب تحصیلی دانش آموزان در مقطع دبستان و پایه‌های آن مفاهیم و متون مرتبط با موسیقی ملی و موسیقی خوب طراحی و گنجانده شود. زیرا من فکر می‌کنم دانش اموز ما باید بداند موسیقی چیست و با تعاریف آن آشنا شود. در این راه کمیسیون‌های تخصصی تالیف و برنامه‌ریزی و نظارت محتوا در آموزش و پرورش و همچنین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید دست به کار شده تا این تاخیر جبران شود.

این موسیقیدان افزود: ما در علوم کتاب اول دبستان در خصوص تغذیه و خوراکی خوب و مفید و نوع مضر آن فصلی داریم اما با کمال تعجب درباره هنر و موسیقی که غذای روح و موجب شادابی و سلامت نسل جوان است چیزی وجود ندارد. از سوی دیگر اغلب مردم فکر می‌کنند وقتی با کلیت موسیقی روبه‌رو هستند می‌شود هرچه به اسم موسیقی در اختیارشان قرار گرفت را شنید و خوب و مفید تلقی کرد؛ در صورتی که چنین نیست و پرداختن به هرنوع آن می‌تواند مضر و مخرب هم باشد.

این پژوهشگر موسیقی گفت: همه کشورها موسیقی ملی و کلاسیک خود را پاس می‌دارند اما فرزندان ما حتی با مفهوم ملی و دیگر آن بیگانه هستند طبیعی است حالا موسیقی ضعیف و غیر استاندارد وارد حریم و زندگی افراد و جامعه شود.

این نوازنده و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه توجه به موسیقی خوب می‌تواند اندیشه ما را قدرتمندتر کرده و در نقطه مقابل آن با بی‌توجهی، ما در انزوا ببرد اظهار کرد: موسیقی ملی عامل وحدت ملی است، ما برای جامعه متعالی موسیقی متعالی می‌خواهیم، اگر حالا بکوشیم سی سال دیگر در نسل دیگر برداشت می‌کنیم. شرایطی که به اعتقاد من دیر شده و آنان که مسولیت طرح متون درسی را برای آموزش و پرورش دارند باید سریع‌تر بکوشند تا در این زمینه شاهد اتفاقات موثری باشیم، در غیر این صورت همه ما باید به نسل‌ها پاسخگو باشیم.

خیری در پایان گفت: کانون پرورش کودکان و نوجوانان سال‌ها قبل در این مهم کوشید و تولیداتی داشت. همینطور افرادی متخصص برای این امور در گروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی وجود دارند که این تحول در کتاب درسی و رفع نقص می‌تواند هرچه سریع‌تر انجام شود؛ چارچوبی که می‌تواند هم اشاعه گر شنیدن موسیقی و برون رفت از بحرانی باشد که موسیقی ما را تهدید می‌کند.

.