فرهود جلالی استاد شعر و موسیقی درگذشت

 

موسیقی نو: فرهود جلالی کندلوسی استاد قلم و موسیقی آئینی مازندران عصر پنجشنبه ۱۷ تیر در سن ۵۶ سالگی بر ایست قلبی در زادگاهش آسمانی شد.

فرهود جلالی کندلوسی متولد ۱۳۴۴ در روستای کندلوس از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر شاعر فولکلور مازندرانی و مدیر موسسه فرهنگی هنری پارپیرار است. مقطع ابتدایی را در مدرسهٔ سروش میخساز و راهنمایی را در مدرسه شهید بهیار مقیمی روستای کندلوس به پایان برد و مقطع متوسطه را در دبیرستان های نوشهر و چالوس به اتمام رساند.

از کپاچین های البرز، پارپیرار ۱ چراغ موشی، پارپیرار ۲ ناری ناری کا، پارپیرار ۳ شیوَنگ و پارپیرار ۴ اَسری از جمله آثار فرهنگی فولکلور مازندرانی بود.

در سال ۱۳۶۶ در رشته علوم اجتماعی به دانشگاه تهران راه یافت. در سالهای تحصیل با تشویق استادش صادق علی کیا با شعر آشنا شد. اولین سروده هایش در قالب غزل و مثنوی بود و همزمان نزد کیانی نژاد به فراگیری ساز نی نیز پرداخت و در سال ۱۳۷۱ پایان نامه خود را در مورد فرهنگ و آداب و رسوم دهکده کندلوس تدوین کرد.

 

علاقه فراوان به فرهنگ مازندران

علاقه او به فرهنگ و هنر مازندران سبب شد تا قریحه شاعری خود را به سمت سرودن اشعار زبان طبری سوق داد. در ایام تحصیل دانشگاه منظومه شعر مینا و پلنگ را به همان حس و حال روستای زادگاهش به زبان فارسی سرود که نخستین اثر انتشار یافته با عنوان پارپیرار ۱ در سال ۱۳۷۸ به دست علاقه مندان رساند. استقبال مردم سبب شد تا ایشان مجموعه زنجیرهای نوارهای پارپیرار ۲ با عنوان ناری ناری کا را در سال ۱۳۸۰، پارپیرار ۳ با عنوان شیونگ در سال ۱۳۸۲ و در سال ۱۳۸۳ آلبوم موسیقایی از کپاچین های البرز و سپس پارپیرار ۴ با عنوان اسری را تقدیم علاقه مندان به فرهنگ و هنر کند.

فرهود جلالی کندلوسی

در سال ۱۳۷۶ کمک و همکاری بعضی از هنرمندان منطقه، انجمن فرهنگی کجور را تأسیس کرد که به برگزاری جشنواره، شب شعر و نمایشگاه در خصوص فرهنگ و موسیقی مازندران در داخل و خارج استان مازندران منتهی شد.

 

مدیریت موسسه ای تاثیرگذار

در سال ۱۳۸۲ مؤسسه فرهنگی هنری پارپیرار را تأسیس کرد و نیز مدیریت مؤسسه فرهنگی پارپیرار که در زمینه فرهنگ و هنر مازندران فعالیت می کند را در تهران به عهده داشت.

مؤسسه فرهنگی هنری پارپیرار با هدف احیای رسوم و جشن های محلی مازندران، برگزاری مراسم مختلف و گرد هم آوری مازندرانیان ایجاد شد و هر ساله جشن های مختلفی در مازندران و تهران جشن هایی نظیر تیرماسیزه شو، ۲۶ نرزِ ما، جشنواره شعر و موسیقی مناطق تبری زبان، جشن سلام مازندرانی و… برگزار می کند.