فرج علیپور: دیگر چگونه فریاد بزنیم نداریم؟

به گزارش موسیقی نو چهره سرشناس موسیقی لُرستان پس از برگزاری کنسرت بزرگش در تهران، نسبت به بی توجهی مدیران فرهنگی کشور به موسیقی اقوام و نواحی معترض شد.

فرج علیپور که ۲۸ اردیبهشت در سالن وزارت کشور و با استقبال دوستداران موسیقی لُری روی صحنه رفت، درباره عدم حمایت از این موسیقی ملی و نواحی گفت: «بارها و بارها درباره موسیقی نواحی و عدم حمایت‌ها از آن گفته و گفته‌ایم؛ ولی هرگز اتفاق جدیدی در روند سیاست‌های هنری کشور رخ نداده و موسیقی نواحی همین طور به سمت فراموش شدن و نابودی در حال حرکت است.»

او درباره استقبال ویژه همشهری هایش از کنسرت تهران نیز متذکر شد: «من بارها در تهران روی صحنه رفته‌ام و همیشه و در همه این اجراها فقط همشهری‌های من در پایتخت به‌صورت کاملا شخصی از من حمایت کرده‌اند. در همین کنسرت اخیر تهران تماس‌های زیادی داشتم که همگی در تلاش برای حمایت از من بودند و می گفتند شما در سالن بزرگ کنسرت برگزار کن، ما خودمان همه بلیت‌ها را می خریم. راستش را بخواهید موسیقی محلی و نواحی و افرادی که از این قشر هستند، عمدتا توانایی مالی آنچنانی‌ای ندارند و هزینه رزرو همین سالن وزارت کشور برای ما هم هزینه سنگین و بعیدی بود که فقط با حمایت های مردمی و همشهری‌هایم توانستیم این کنسرت بزرگ را برگزار کنیم.»
علیپور افزود: «این موضوع و قیمت های سرسام آور سالن ها حتی در شهرستان‌ها هم دیگر غیرقابل درک است و همین موضوع به مرور به فراموشی و نابودی کامل موسیقی نواحی در ایران ختم خواهد شد و نفس های آخر موسیقی نواحی را در کشور شاهد هستیم.»
این نوازنده و خواننده شهیر لرستان خاطر نشان کرد: «دست هنرمندان موسیقی نواحی خالی است. باید بیایید و زندگی بزرگان و اساتید این حوزه را از نزدیک ببنید. واقعا تاسف آور است. ما نداریم آقا جان. با چه ادبیاتی باید این مفهوم را داد زد؟»

او همچنین درباره دستمزدهای تبعیض آمیزی که در جشنواره های دولتی موسیقی برای اهالی موسیقی نواحی و بقیه ژانرها وجود دارد نیز گفت: «من بارها در جشنواره های مختلف دیدم که مثلا برای چهره‌های پاپ و موسیقی ایرانی دستمزدهای ۲۰۰ میلیونی در نظر گرفته اند و مشاهیر موسیقی نواحی ایران ۱۰ میلیون تومان دستمزد داشتند. این توهین آمیز و ناراحت کننده است. من واقعا هیچ آینده‌ای نمی بینم. من کارهایم را کرده‌ام و حالا در این سن دیگر توانی برای تکرار مکررات ندارم و واقعا متاسفم که باید در این شرایط، هر بار برخی بدیهیات را تکرار کنم.»

او در انتها درباره مهم‌ترین درخواست‌هایش از مدیران فرهنگی کشور گفت: «پول سالن نگیرید، ما نداریم، همکاران من در برخی شهرستان ها کنسرت های کوچکی را برگزار کردند و چون توان مالی تبلیغاتی نداشتند و متضرر شدند و هزینه سنگین سالن را مجبور شده‌اند بدهند و به دلیل مشکلات مالی، صدمات زیادی خوردند. بارها دیده ام که بزرگان زیادی قسم خورده‌اند که به خاطر همین مشکلات، دیگر کنسرت برگزار نخواهند کرد و این یعنی فاجعه.»

کنسرت تهران فرج علیپور به همت موسسه «فروغ فلق» در سالن وزارت کشور برگزار شد و دوستداران زیادی را پس از سال‌ها به تماشای یک موسیقی اقوام ایرانی نشاند.

فرج علیپور در انتهای کنسرتش روی صحنه به تمام مخاطبانش تعظیم کرد و از آنها بابت حمایت از این کنسرت تقدیر کرد.