به گزارش موسیقی نو آلبوم «شاعر گمشده» با صدای شهرام ناظری و آهنگسازی ارشک رفیعی با اشعاری از محمود مشرف آزاد تهرانی ( م آزاد) به زودی منتشر میشود.
این دو هنرمند موسیقی ایران در سالهای گذشته، آثاری را به مناسبت بزرگداشت و یادواره پدر شعر نو «نیما یوشیج» تهیه و اجرا کردهاند.
تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «ایران برگر» با صدای شوالیه آواز ایران و آهنگسازی ارشک رفیعی در سال ۱۳۹۴ جایزه تندیس حافظ بهترین ترانه از پانزدهمین دوره جشن سینمایی دنیای تصویر را دریافت کرده است.
این اتفاق در روند برگزاری رویداد تداکس تهران رخ داده است. این رویداد اساسا هیچ ربطی به اجرای کنسرت ندارد و ماجرایش چیز دیگری است. در تداکس افراد موفق روی صحنه میآیند تا در حدود ۱۸ دقیقه زمانی که دارند، به بیان تجربیات خود بپردازند و حاصل تجربهشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. برگزار کننده این رویداد بخش خصوصی است.
رضا غیابی برگزار کننده رویداد تداکس تهران در گفتوگو با خبرنگار تسنیم میگوید: «به طور کلی برنامههای ما شامل رویکرد محتوایی است. معمولا از موسیقیدانان هم دعوت میکنیم که سخنرانی کنند و اگر هم سازی رو صحنه میآورند برای توضیح بیشتر درباره آن چیزی است که دربارهاش سخن میگویند. موضوعِ این سخنرانیها پژوهشی است و در جریان این سخنرانیها از ساز به عنوان شاهد مثالی استفاده میشود.
رویکرد ما در رویداد تداکس نسبت به موسیقی، پژوهشی است. استاد ساکت هم در جریان برنامه روز گذشته بارها اشاره کردند که برنامه پژوهشی بوده و بحث اجرای موسیقی ریتمیک در کار نبوده است. بحث این بوده که مثلا در صحبتهایشان اگر بحث دستگاه «شور» یا «ماهور» شد، با کمک ساز، این دستگاهها را اندکی توضیح دهند. در کل هدف این بود که زمان صحبت کردنِ استاد ساکت درباره موسیقی، اگر نیاز به توضیح عملی بود، روی ساز این توضیحات را ارائه کنند. به هیچ وجه بحث اجرای موسیقی ریتمیک، آهنگ یا ملودی خاصی در کار نبوده است.»
عنوان سخنرانی کیوان ساکت در رویداد تداکس تهران، «نوآوری در موسیقی، ساز کهن و شیوههای نوین» بوده است.
اینکه اجازه آوردنِ ساز به کیوان ساکت داده نشده، واکنشهای منفی بسیاری را در پی داشته است. بیشک در چنین برنامهای که در ماه محرم برگزار میشود، خودِ کیوان ساکت و اهالی موسیقی، بیش از هر کس دیگری شان و حرمتِ ماه محرم را نگه میدارند. از سوی دیگر توضیح درباره ردیف موسیقی دستگاهی ایران و حتی اجرای برخی از گوشهها و دستگاههای موسیقی ایرانی، تضادی با فضای محرمی ندارد.
فراموش نکنیم که بسیاری از نوحههای اصیل در مناطق مختلف کشورمان، برگرفته از همین ردیف موسیقی دستگاهی ایران هستند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰