«سینما حقیقت» باعث ارتقای کیفیت موسیقی در آثار مستند شده است

 

آهنگساز فیلم سینمایی «درخت گردو»، گفت: در گذشته که توجهی به موسیقی متن آثار وجود نداشت، عموما در آثار مستند از موسیقی آرشیوی استفاده می‌شد؛ اما توجه جشنواره سینما حقیقت به موسیقی باعث ارتقای کیفیت این هنر در سینما شده است.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، حبیب خزاعی فر که موسیقی متن بسیاری فیلم‌ها را در سینمای ایران ساخته، درباره اهمیت برگزاری جشنواره «سینما حقیقت» گفت: جشنواره سینما حقیقت قاعدتا در دیده شدن عوامل مختلفی که در سینمای مستند فعالیت می‌کنند خیلی موثر است. من یک دوره طولانی بیشتر در حوزه فیلم مستند کار می‌کردم و آن زمان جشنواره‌ها بهای چندانی به موسیقی فیلم نمی‌دادند. فکر می‌کنم جشنواره سینما حقیقت نیز ۵، ۶ دوره است که به حوزه موسیقی بها داده و با ارزیابی آثار به اثر برگزیده جایزه‌ای می‌دهند که اتفاق بسیار مثبتی است.

وی افزود: اگر دقت کنید در همین چندسالی که توجه به موسیقی فیلم در جشنواره سینما حقیقت رخ داده، موسیقی آثار مستند خیلی ارتقا پیدا کرده است. در گذشته چون برایشان مهم نبود، عموما از موسیقی آرشیوی استفاده می‌کردند، مگر مواردی که می‌خواستند مستند را پخش جهانی کنند. زیرا در آن صورت از لحاظ کپی‌رایت (حق تکثیر) به مشکل می‌خوردند. 

آهنگساز مستند آخرین روزهای زمستان (محمدحسین مهدویان، ۱۳۹۱) با تاکید بر این مطلب که دیده شدن موسیقی فیلم در آثار مستند موجب رغبت افراد برای کار کردن در این حوزه شده است، بیان کرد: شخصا اگر قبلا موسیقی مستند به من پیشنهاد می‌شد، شاید خیلی راغب نبودم ولی الان اینطور نیست. چراکه اکنون احساس می‌کنم یک جایی مثل جشنواره «سینما حقیقت» موسیقی شنیده و ارزیابی می‌شود. 

این آهنگساز ادامه داد: در این شرایط قطعا آدم با کیفیت بهتری کار می‌کند و خود تهیه‌کننده و صاحبان اثر نیز تمام تلاش خود را می‌کنند که موسیقی فیلم خوبی داشته باشند. چراکه ممکن است به وسیله موسیقی فیلم، کلیت کار آنها دیده شود. امیدوارم در مورد همه اجزا و عوامل دیگر سینما نیز چنین اتفاقی رخ دهد. 

خزاعی‌فر همچنین درباره برگزاری آنلاین یا حضوری جشنواره سینما حقیقت گفت: قاعدتا برگزاری آنلاین جشنواره نسبت به شکل فیزیکی لطماتی دارد. شور و حال جشنواره به حضور مردم و آدم‌ها در سالن سینمایی و گپ‌هایی است که شکل می‌گیرد. اما با همه این تفاسیر برگزاری آنلاین بهتر از این است که جشنواره به طور کلی برگزار نشود. چون نبودن رویدادی مانند جشنواره سینما حقیقت لطمه‌های بدتر و بیشتری دارد. همین که جشنواره به صورت آنلاین هم برگزار می‌شود، جای شکرش باقیست.

آهنگساز فیلم سینمایی لاتاری (محمدحسین مهدویان، ۱۳۹۶) درباره تفاوت آهنگسازی در سینمای مستند و داستانی توضیح داد: اصولا بین سینمای داستانی و مستند، از نظر ساخت موسیقی تفاوت زیادی وجود ندارد؛ چه بسا شاید موسیقی فیلم مستند سخت‌تر هم باشد. چراکه پیدا کردن حس و حال آن با چالش‌های بیشتری همراه است. همچنین ۶۰، ۷۰ درصد فیلم‌های مستند در جغرافیای خاصی شکل گرفته و همین موضوع سبب می‌شود تا باتوجه به موضوع فیلم از موسیقی بومی‌تری استفاده شود. 

وی با اشاره به بودجه پایین آثار مستند، گفت: بودجه مشکلی اساسی در حوزه مستند است. زیرا این موضوع تاثیر مستقیم در انتخاب آهنگساز برای استفاده از ارکستر دارد و به این صورت دست و پای آهنگساز و خود تهیه‌کننده و کارگردان بسته‌تر می‌شود. 

پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برگزار می‌‎شود.