سینما، تیتراژ، خواننده و باقی قضایا

سینما تیتراژ خواننده و باقی ماجرا

 

این روزها موسیقی تیتراژ برای سازندگان آثار نمایشی اهمیت زیادی دارد و هر قدر در گذشته تنها به موسیقی توجه می‌شد، سال‌های اخیر حضور خوانندگان هم به این بازار رونق خاصی داده است.

به گزارش موسیقی نو به نقل از ایرنا، البته نمی‌توان تاثیر این تیتراژها را در ذهن مخاطب نادیده گرفت و علاوه بر موفقیت خواننده، اگر تیتراژ و ترانه به درستی انتخاب شده باشد، بردی دو طرفه برای سازنده اثر و خواننده به حساب می آید.

همچنین تقریبا می‌توان گفت تمام آثار شبکه نمایش خانگی این روزها از حضور خواننده بهره می‌برند. از جمله تیتراژهای موفق اخیر هم می توان به تیتراژ سریال می خواهم زنده بمانم با صدای همایون شجریان اشاره کرد، یا تیتراژ زخم کاری با صدای بهنام بانی که فصل تازه ای در آثار او به شمار می‌رود.

اما این روزها تیتراژ سریال جزیره به کارگردانی سیروس مقدم هم از جمله آثاری است که این روزها در حال دست به دست شدن است و بازار خوبی را برای سازندگان این اثر رقم زده است. خواننده این اثر امیر مقاره است که همه او را به عنوان خواننده گروه ماکان بند می شناسند. خواننده ای که خود این روزها به عنوان یکی از نقش های اصلی در سریال نیز حضور پررنگی دارد.

سریال جزیره آخرین ساخته سیروس مقدم به شمار می رود. او پیش از این نیز سریال‌های بی‌شماری ساخته که تیتراژ و خواننده آن حضور پررنگی در اثر داشته اند. در حقیقت فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی وقتی با آهنگ تیتراژشان در ذهن مردم ماندگار می‌شوند می‌توان گفت موفقیت بزرگی برای خواننده نیز رقم خورده هست.

مهم‌تر اینکه در ایامی که کنسرتی در کار نیست اکثرا حضور خوانندگان مشهور در مقام خواننده تیتراژها برای مخاطبان جلب توجه می‌کند. خواننده ها هم هر کدام به فراخور تجربه شان در حوزه موسیقی می‌توانند به آگاهی رسانی حداکثری یک فیلم، سریال یا تئاتر کمک کنند. با این مقدمه نیم نگاهی به فعالیت چند ماهه جدید خوانندگان مطرح موسیقی در حوزه تیتراژخوانی خواهیم داشت که مدتی هست پررنگ‌تر هم شده هست.

از جمله تیتراژهای دیگر با حضور خوانندگان برجسته می توان به سریال تلویزیونی عقیق به نویسندگی سعید نعمت الله و کارگردانی بهرنگ توفیقی، تیتراژ این مجموعه با شعر مسعود کلانتری، آهنگسازی و خوانندگی علیرضا قربانی و تنظیم کارن همایون فر منتشر شد.

قربانی تیتراژهای محبوب و قابل قبولی را به طرفدارانش ارائه داده و قطعه مدار صفردرجه، شب دهم به آهنگسازی فردین خلعتبری و تیتراژ سریال پرده نشین به آهنگسازی مهیار علیزاده از جمله ماندگارترین تیتراژخوانی‌های او هست.

همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی هم در حوزه تیتراژخوانی و فرآوری قطعات آثار سینمایی فعالیت خوبی داشته است. وی بعد از خواندن قطعه با من صنما برای تیتراژ فیلم سینمایی آرایش غلیظ که شوک عجیب تیتراژهای آن سال ها لقب گرفت، نبض مخاطب خود را نگه داشت و با خواندن قطعه های مردم پسندتری چون می‌خواهم زنده بمانم، آهای خبردار و رگ خواب هم چنان به عنوان برترین های این بخش، خود را معرفی می کند.

سالار عقیلی هم یکی از فعال ترین و پرطرفدارترین خوانندگان موسیقی کشور است که در عرصه تیتراژخوانی هم حضور پرکاری دارد. گواه این ادعا نیز تیتراژ شنیدنی سریال معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی بود که ترانه زیبای مرحوم افشین یداللهی، ملودی عاشقانه و حماسی بابک زرین روی این قطعات، فضای کار را به سمتی برد که شمار زیادی از مخاطبان این قطعه را بارها زمزمه کردند.

همچنین رضا صادقی، سینا سرلک، محمد اصفهانی، پرواز همای، بهنام بانی، مصطفی راغب، احسان خواجه امیری از جمله خوانندگان پرکاری هستند که تیتراژهای بسیاری را خوانده اند. محسن چاوشی نیز خواننده ای است که هنوز تیتراژ سریال شهرزاد با صدای او در ذهن مخاطبان باقی مانده است.